Elo rakennuttaa yli 200 uutta vuokra-asuntoa Tampereen Niemenrantaan ja Härmälänrantaan

Elo on allekirjoittanut sopimukset 214 vuokra-asunnon rakentamisesta Tampereelle. Niemenrannan asunnot rakentaa YIT Suomi Oy ja Härmälänrannan asunnot rakentaa Skanska. Molempien kohteiden rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2021 maaliskuussa. Talojen odotetaan valmistuvan kesän 2022 aikana.

Elo rakennuttaa Tampereelle uusia vuokra-asuntoja. Härmälänrannan ja Niemenrannan kohteiden rakennustyöt alkavat maaliskuussa 2021. (Vasemmalta oikealle: Härmälänranta, kuvalähde Skanska; Niemenranta, kuvalähde YIT.)

Niemenrantaan ja Härmälänrantaan rakennettavat kerrostalot ovat osa Elon asuntokohteiden investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on sijoittaa yhteensä noin 1 000 uuteen vuokra-asuntoon keskittyen pääkaupunkiseudun ja Tampereen alueille. Elon uudet vuokra-asuntosijoitukset ovat pääasiassa uudiskohteita, mutta yhtiö kartoittaa sijoitusmahdollisuuksia jatkuvasti myös valmiisiin asuinrakennuksiin.

– Kohteet rakennetaan hienoille paikoille teollisuusalueista urbaaneiksi asuinympäristöiksi kehittyneille alueille Näsijärven ja Pyhäjärven läheisyyteen. Alueilla on hyvät palvelut ja tulevina vuosina myös niiden julkisen liikenteen yhteydet kehittyvät, kertoo Elon projektinjohtaja Antti Pyötsiä.

Elon kiinteistösijoitusten arvo on yhteensä noin 3,3 miljardia euroa. Elon koko sijoitusomaisuus on arvoltaan noin 25 miljardia euroa.

– Olemme kehittäneet Härmälänrantaa pitkäjänteisesti Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kanssa, ja alueen suunnittelua on ohjannut ajatus hyvän olon asumisesta. Lisäksi on pidetty tärkeänä, että alue on edelläkävijä ympäristötehokkaissa ratkaisuissa, mikä näkyy kohteiden suunnittelussa jo varhaisessa vaiheessa, kertoo tulosyksikön johtaja Toni Tuomola Skanskalta.

– Haluamme kiittää Eloa hyvästä ja pitkään jatkuneesta yhteistyöstä hankkeiden parissa. As Oy Tampereen Torinkulma ja Torinsoittaja sijaitsevat aivan Niemenrannan ytimessä keskeisellä, lapsiystävällisellä ja halutulla paikalla. Tampereen Ratikan toisen vaiheen reitti kulkee aivan kohteen edestä, joten liikenneyhteydet ovat erinomaiset. Alue on tunnettu myös hienoista ulkoilumahdollisuuksistaan ja hyvistä lähipalveluistaan, sanoo yksikönjohtaja Sami Viitanen YIT:ltä.

Asuntosijoitusten tuotto on ollut tasaista ja talouden suhdannevaihtelujen vaikutus asuntosijoituksiin on tavanomaisesti muita tilatyyppejä maltillisempaa. Vuokra-asuntojen kysyntä on pysynyt vahvana koronaviruspandemiasta ja talouden epävarmuuksista huolimatta.

– Asuntosijoituksilla on tärkeä rooli kiinteistösalkun hajautuksen kannalta. Sen lisäksi, että vuokra-asunnot ovat vakaa sijoituskohde, niihin sijoittaminen tukee asuntotarjonnan kehittymistä kasvukeskuksissa ja rakentamista, toteaa Elon salkunhoitaja Kimmo Kuoppa.

Antti Pyötsiä, projektinjohtaja, puh. 040 040 7626

Kimmo Kuoppa, salkunhoitaja, puh. 040 193 1036

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, puh. 040 586 8778, kristiina.nieminen@elo.fi

Härmälänranta, Skanska
Niemenranta, YIT

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Yllättävä ilmiö korona-aikana: vanhuuseläkkeen hakeminen on vähentynyt11.11.2020 07:15:00 EETTiedote

Vuosi 2020 on ollut työmarkkinoilla poikkeuksellinen. Koronavirus on kohdellut työpaikkoja eri tavoin. Työt ovat voineet vähentyä tai lisääntyä ja töiden sisältö muuttua merkittävästi. Työeläkkeisiin muutoksilla näyttää olevan yllättävä vaikutus: vanhuuseläkepäätöksiä on annettu reilusti vähemmän vuoden 2020 lokakuussa kuin samaan aikaan viime vuonna. Työeläkeyhtiö Elon tekemän selvityksen mukaan korona on vaikuttanut ihmisten eläkesuunnitelmiin.