ELY-keskukset monipuolistavat yritysasiakkaiden asiakaspalvelua

Uuden EU:n ohjelmakauden 2021-2027 käynnistäminen aiheuttaa merkittäviä muutoksia ELY-keskusten yritysrahoituksen hakemiseen ja asiointipalveluun yrityksille. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten uusi valtakunnallinen neuvontapalvelu tarjoaa pk-yrityksille neuvontaa EU:n ohjelmakauden 2021-2027 rahoituksen hakemiseen. Lisäksi palvelussa analysoidaan yrityksen rahoitus- ja kehittämistarpeita ja neuvotaan asiakkaan tarpeen mukaisiin yrityspalveluihin.

Uusi neuvontapalvelu "Pk-yritysten rahoitus, kysy neuvoa asiantuntijalta" -palvelu on käynnistynyt 1.11. Neuvontapalvelussa rahoitusasiantuntijat selvittävät yrityksen rahoituksen tarvetta, neuvovat yrityksille uuden EU:n ohjelmakauden rahoitusmahdollisuuksia ja rahoituksen hakemista uudessa digitaalisessa EURA 2021 -palvelujärjestelmässä. Mikäli ELY-keskusten rahoitus- tai kehittämispalvelut eivät ole yritykselle sopiva vaihtoehto, voidaan yritys ohjata suoraan Business Finlandin, Finnveran, ulkoministeriön tai TE-toimiston yrityspalveluihin. Tavoitteena on löytää ratkaisu yrityksen rahoitus- ja kehittämistarpeen mukaiseen palveluun.

´Pk-yritysten rahoitus, kysy neuvoa asiantuntijalta´ -palvelu neuvoo puhelimitse arkisin numerossa 0295 024 800 kello 9-15. Lisäksi palvelukanavana on käytössä digitaalinen Team Finland yhteydenottopyyntö. Yhteydenottopyyntöön vastataan viimeistään kahden työpäivän kuluessa.

Palvelusta kerrotaan ely-keskus.fi-verkkopalvelussa.

- Toivomme yritysten löytävän ja käyttävän uutta neuvontapalvelua. Olemme saaneet yrityksiltä viestiä, että neuvontaa tarvitaan mm. siihen, että hakemuksen teko onnistuisi mahdollisimman nopeasti ja kerralla oikein. Vastaamme tähän tarpeeseen uudella asiantuntijatason neuvontapalvelulla, kertoo neuvontapalvelun asiakkuuspäällikkö Kirsi Wendelin-Arponen.

Neuvontapalvelu käynnistyy vuoden kestävänä kokeiluna. Palvelun rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö. Käytännön tehtävistä vastaa Etelä-Savon ELY-keskus.
Kokeiluvuoden aikana saadaan tietoa yritysten rahoitusneuvonnan tarpeista, käyttäjämääristä ja palvelun toimivuudesta. Palvelun jatkumisesta kokeiluvuoden jälkeen päättää työ- ja elinkeinoministeriö.

Pk-yrityksille rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta

Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa on monipuolisia mahdollisuuksia kehittää elinkeinoja ja työllisyyttä. Ohjelmakauden rahoitus tulee kolmesta rahastosta, joista Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) tarjoaa rahoitusta pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Pk-yritykset voivat hakea ELY-keskuksesta yrityksen kehittämisavustusta investointeihin ja kehittämishankkeisiin. Rahoitus on harkinnanvaraista ja sitä voidaan myöntää innovatiivisiin kasvun, uudistumisen ja kansainvälistymisen kehittämishankkeisiin. Rahoitusta ei myönnetä operatiiviseen toimintaan. Erityisesti EAKR-rahastosta tuetaan EU:n ohjelmakaudella 2021-2027 energiatehokkuuteen, kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen, ilmastonmuutoksen torjuntaan, kiertotalouteen ja digitaaliseen murrokseen liittyvää yritystoiminnan kehittämistä.

Rahoituksen hauista ilmoitetaan hankeilmoituksissa

Kaikista Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 ohjelman rahastojen hankehauista ilmoitetaan EURA 2021-järjestelmässä, ely-keskus.fi- ja rakennerahastot.fi -verkkopalveluissa. Yritysten kannattaa seurata oman alueensa rakennerahasto-ELY-keskuksen hakuja.

Asiakkuuspäällikkö Kirsi Wendelin-Arponen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 022 689, kirsi.wendelin-arponen(at)ely-keskus.fi
Yksikön päällikkö Kalevi Pölönen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 026 091, kalevi.polonen(at)ely-keskus.fi

Kokemäenjoen vesivisio2050, Vuoden vesiteko -kunniamaininta Pro Kuivasjärvi ry:lle (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Häme)8.12.2021 15:08:41 EET | Tiedote

Vesivisio 2050 on tavoitetila Kokemäenjoen vesistöalueen vesivarojen tulevaisuudesta vuoteen 2050 saakka. Vuodesta 2020 alkaen vesivisiotyötä koordinoiva ohjausryhmä on jakanut vuosittain Vuoden vesiteko -tunnustuksen yksittäiselle ihmiselle tai organisaatiolle, joka on ansiokkaasti edistänyt vesienhoitoa joko koko Kokemäenjoen vesistöalueella tai jollakin rajatummalla valuma-alueella. Kunniamaininnan sai tänä vuonna Pro Kuivasjärvi ry Parkanosta. Lämpimät onnittelut!

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.