ELY:n yritysten kehittämispalvelun haku auki – myötätuulta pk-yritysten kehittämiseen paikkariippumattomasti ja koosta riippumatta

Yrittäjyydessä kohdataan toistuvasti haasteita, puhumattakaan koronan vaikutuksista toimintaympäristöön. Yrittäjän ei tarvitse kuitenkaan jäädä yksin – ELY-keskus tarjoaa pk-yrityksille Suomen johtavien asiantuntijoiden apua sekä räätälöityjä ja kustannustehokkaita palveluita. Vihtiläisen UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja Antti Leijala on yksi ELY:n alkavan puitesopimuksen n. 700 konsultista. Leijala on nähnyt yli 100 kehitysprojektin myötä, kuinka tärkeää pienyrittäjille on saada ulkopuolista osaamista mm. innovaatioiden kaupallistamiseen, myynnin tehostamiseen, palveluiden kehittämiseen sekä uudistumiseen, kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yrityksillä on nyt myös poikkeuksellinen valinnanvapaus – konsultointi ei ole digitalisaation myötä sidoksissa omaan maantieteelliseen alueeseen.

Antti Leijala / Ultra Lean Business Oy Ltd. Kuva: Sanna Nuutinen / Foto Bakery Oy

Asiantuntijaosaamisesta vetoapua kasvun polulle – sijainnista riippumatta

ELY:n yritysten kehittämispalvelut ovat 75–80 % tuettuja ja ne voidaan toteuttaa täysin etäyhteyksillä. Tämä tuo asiantuntevan konsultointipalvelun helpommin saavutettavaksi pienyrityksille ympäri Suomen.

"Etänä tapahtuva konsultointi on osoittautunut erittäin toimivaksi ja asiakkaat ovat kiitelleet sitä. Mielestäni huomattavin etu on se, että asiantuntijapalvelut ovat nyt laajamittaisesti myös kasvukeskusten ulkopuolella olevien pienyritysten saatavilla.", kommentoi Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy Ltd:n toimitusjohtaja, yli sadan kehitysprojektin kokemuksella.

"Yhä useammat yritykset toimivat digitaalisia kanavia pitkin ja myös paikalliset kivijalkayritykset saavat nyt apua esimerkiksi myynnin kehittämiseen. Huikea loikka on jo tapahtunut ja ELY:n palvelu on todennäköisesti myös kansainvälisesti uniikki. Nyt meillä on aito mahdollisuus nostaa yritysten kilpailukykyä ja varmistaa että mahdollisimman moni nousee taantumasta voittajana", Leijala jatkaa.

Yritysten kipukohdat vaihtelevat – monialainen asiantuntijaverkosto auttaa

ELY-projektien vastuuasiantuntija voi asiakastarpeen mukaan hyödyntää projektissa myös valitsemiaan ulkopuolisia asiantuntijoita, tarjotakseen asiakkaille monialaista ja erikoistunutta osaamista. Leijala on hyödyntänyt asiakasyritysten kehitysprojekteissa mm. markkinointi-, viestintä ja talousasiantuntijoiden palveluita.

"Myös tasa-arvo yritysneuvonnassa paranee ja konsulttien/konsultoinnin laadun merkitys korostuu entisestään. Yritys voi nyt valita Suomen parhaan konsultin avukseen, ei välttämättä tarvitse pitäytyä oman paikkakunnan parhaassa. Yrittäjä, hyödynnä mahdollisuus sillä vain paras on sinulle sopiva!" ohjeistaa Leijala.

ELY:n yritysten kehittämispalvelujen sivulta löytyy lisätietoa palveluista ja mukana olevista asiantuntijoista.

Antti Leijala, toimitusjohtaja, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, p. +358 (0)40 039 8985

Antti Leijala, toimitusjohtaja, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, p. +358 (0)40 039 8985

YritysVihti ry on pienyrittäjyyttä tukeva voittoa tavoittelematon yhdistys.

Mediatiedotteen laatija: Essi Lehtimäki / Gemme.fi

Valokuva: Sanna Nuutinen / Foto Bakery Oy

UltraLeanBusiness Oy ja Wannado Oy muodostavat strategisen kumppanuuden tukeakseen suomalaisten pienyrittäjien kansainvälistymistä1.12.2021 08:02:00 EET | Tiedote

UltraLeanBusiness Oy on auttanut jo vuosia suomalaisia pienyrittäjiä kehittämään liiketoimintaansa sekä tukemaan kasvun edellytyksiä niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisesti. Samalla yritys on havainnut monen pienyrityksen kansainvälistymisen haasteiksi niukat resurssit, palvelujen lokalisoinnin sekä paikallisten verkostojen puutteen. Suomalainen Wannado Oy on puolestaan luonut kymmenessä vuodessa kasvavan liiketoiminnan, joka pureutuu yhteen tämän päivän yleisimmistä yritystoiminnan haasteista – ajan puutteeseen. Yritys tarjoaa assistentti- tai asiantuntijapalveluita esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja taloushallinnon osalta, ja on digitaalisuuden ansiosta kasvattanut liiketoimintaansa määrätietoisesti yli 20 maahan ympäri Eurooppaa.

Vuodenkierron perinnejuhlia Nuuksion sydämessä16.10.2021 09:41:59 EEST | Tiedote

Nuuksion Taika on saanut Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2-vuotisen kulttuurimatkailu rahoituksen Vuodenkierto-hankkeeseen. Vanhan perinnetiedon pohjalta Vuodenkierto kehittää tapahtumia, joissa taiteen keinoin herätetään perinteet eloon ja tuodaan tähän aikaa. Vuodenkierto-hanke alkaa Kekrijuhlasta ja jatkuu Karhunvuoden ja Aurinkovuoden juhliin. Ensimmäisen vuoden juhlat toteutetaan Nuuksion Wäinölässä, toisena vuonna niitä viedään eri puolille Suomea. Vuodenkierron tapahtumien keskiössä on vastuullisuus, inklusiivisuus, osallistaminen, sekä ihmisen luontosuhde.

Onnistuneempia yrityskauppoja proaktiivisella valmistautumisella – Suomen Yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelujen konsultit uudenlaiseen yhteistyöhön27.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomen yrityskaupat Oy on Suomen suurin yritysvälittäjä, ja vuosittain mukana satojen yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksissa. Vuosien kokemuksen myötä yrityksessä havaittiin selkeä tarve nykyistä harkitumpaan ja aikaisemmin aloitettavaan yrityskauppoihin valmistautumiseen. Yhteistyössä ELY:n kehityspalvelujen konsulttien kanssa onkin luotu nyt täysin uudenlainen asiamieskonsepti, jossa yritystoiminnasta luopuvia yrittäjiä sparrataan eri aihealueiden tiimoilta jo 2–5 vuotta ennen suunniteltua myyntiä. Uudistuksen myötä tavoitteena on valmistella yritys mahdollisimman hyvään myyntikuntoon sekä sujuvoittaa toiminnan jatkumista myös uuden omistajan osalta. Näin voidaan palvella jatkossa entistä paremmin sekä myyjiä että ostajia, ja valjastaa konsulttien tarjoama näkemys ja kehitysosaaminen yritystoiminnan jatkumisen – ja kiihdyttämisen – tueksi.

Kasvava PR- ja markkinointitoimisto tekee rohkean pelinavauksen – lanseerattava oma biisi kiteyttää toiminnan arvot ja ytimen24.9.2021 14:26:26 EEST | Tiedote

Espoolainen PR- ja markkinointitoimisto Primaq on koko toimintansa ajan uskonut vahvaan tekemisen meininkiin intohimoisella otteella. Yritys haluaa olla oman alansa edelläkävijä ja onkin raivannut rohkeasti tietään some- ja tapahtumamarkkinoinnin eturintamaan. Toimintafilosofian kiteytyessä uudistumiseen, kokeiluun ja riskinottoon, heitettiin ilmoille uusi ja uskalias idea omasta biisistä, jossa kulminoituisi yrityksen olemus ja arvot – rohkeus, yhteistyö ja kestävyys. Perisuomalaisesti saunasta kummunnut idea lähti todelliseen lentoon, ja eri tahojen upealla yhteistyöllä syntyi tänään julkaistu kappale ja musiikkivideo ”Siellä Missä Tapahtuu”. Vaikka idea saattoi aluksi kuulostaa absurdilta, se vietiin päättäväisesti maaliin yritykselle tyypillisellä tarmolla – lopputuloksen ollessa parempi kuin kukaan osasi odottaa.

BusinessRakentamo muuttaa yritysneuvonnan prosessit – palvelut saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/721.9.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Toimintamalli on ajan kuluessa jalostunut paikallisesta maanlaajuiseksi ja nyt yhdistyksen jäsenistöön kuuluu runsaslukuinen joukko yrittäjiä sekä kymmeniä asiantuntijajäseniä ympäri Suomen. Yhdistyksen jäsenkunnalle tarjotaan monipuolista apua yhdistyksen järjestämien neuvonta- ja tukipalveluiden kautta sekä korkeatasoisia koulutuksia. Yrittäjät voivat myös hyödyntää verkoston laajaa osaamista laajoissakin kehitysprojekteissa. Yhdistyksen toiminnan ytimessä on tarjota mikroyrityksille ketteriä ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen – pienyrittäjän näkökulmaa läheisesti ymmärtäen. Voimakas digitalisaatioon panostaminen on tuonut palvelut nyt aika- ja paikkariippumattomasti jokaisen suomalaisen pienyrittäjän saataville.

Käsityöyrittäjä toteutti unelmansa koronasta huolimatta15.9.2021 11:33:38 EEST | Tiedote

Tapahtumien peruuntuminen on ollut monelle pienyrittäjälle suuri haaste, sillä monet pienyritykset jäivät täysin ilman perinteisistä tapahtumista tulevia myyntituloja. Vihtiläisen Käsinetorin yrittäjä Niina Leppänen päätti, että haasteista huolimatta nyt kehitetään toimintaa. Käsinetorin toiminta perustuu kotimaisen käsityöperinteen vaalimiseen ja värikkäiden nahkakäsineiden valmistamiseen Suomessa. Yritykselle myönnettiin hiljattain myös Avainlippu-merkki. Aiempina vuosina myynti on keskittynyt syksyn ja talven erilaisiin tapahtumiin, mutta koronan myötä oli aika kehittää uusia ideoita. Tärkeimmät uudistukset liiketoiminnassa olivat digitaalisten kanavien haltuunotto, uusi verkkokauppa ja rohkea panostus uuteen myymälään Nummelassa. Auttaakseen ahdingossa olevia yrittäjäkollegoitaan, Leppänen haluaa nyt rohkaista muita omalla esimerkillään.