EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.

Hinrich Kröger: Little Amour, 2019. Gilden clay sculpture, 58cm high. Photo: Hinrich Kröger

EMBARGO julkaisuvapaa 18.10. klo 16.00

Palkinnonsaajan ovat valinneet FT, dosentti Harri Kalha ja keraamikko Nathalie Lautenbacher. Kaksikko valitsi yksimielisesti berliiniläisen taiteilijan Hinrich Krögerin palkinnonsaajaksi. "Suorastaan vimmaisen tuotteliaan taiteilijan rehevissä ja hyvää makua rikkovissa teoksissa, yhdistyy suvereenisti posliinin sulokkuus trash-estetiikkaan ja eroottisiin aiheisiin", sanovat Kalha ja Lautenbacher.

Kröger on opiskellut sekä keramiikkaa että kuvataiteita. Tausta näkyy keramiikkateosten muodossa sekä pinnan maalauksellisuudessa ja käsittelyssä. Krögerin galleriastudio sijaitsee Berliinin Mittessä, jossa jo vuodesta 1996 taiteilijan ainutlaatuiset ja värikkäästi maalatut figuurit, vadit ja veistokset ovat syntyneet. Kansainvälistä huomiota herättänyt Kröger kutsuu rohkeita teoksiaan kansantaiteeksi. Taiteilijan teoksia löytyy niin yksityisistä kuin julkisista kokoelmista. Krögerin viimeisimpiin yhteistöihin kuuluu projekti muotisuunnittelija Jean-Paul Gaultier'n kanssa. Yhteistyön tuloksena Krögerin teoksia voi nähdä vaatemalliston kankaissa.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto on kunnianosoitus korkeatasoiselle, uutta suunnitteluajattelua kehittävälle ammattitaidolle, materiaaliselle osaamiselle ja perinteisen tekemisen ymmärrykselle. Palkintona jaetaan Tapio Wirkkalan suunnitelman mukaan toteutettu pienoisveistos, joka on tehty Säätiölle lahjoitetusta alkuperäisestä ns. rytmivanerista.

Ensimmäisen palkinnonsaajan valitsivat vuonna 2016 muotoilijat Harri Koskinen ja Ilkka Suppanen. Se myönnettiin espanjalaiselle muotoilijalle Patricia Urquiolalle.

Lehdistötilaisuus 18.10. klo 16.00–17.00 ja palkinnonjakotilaisuus klo 17.00–18.30 EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Hinrich Kröger on paikalla haastateltavana ja esittelemässä töitään. Valikoima taiteilijan tuotantoa on esillä EMMAssa Bryk Wirkkala -katseluvarastossa viikonlopun ajan 18–19.10.2019.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Petra Wirkkala, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön toiminnanjohtaja
office@wirkkalabryk.fi

Katarina Siltavuori, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön puheenjohtaja katarina.siltavuori@gmail.com

Hinrich Kröger: Blond, 2010, Fayence. Photo: Hinrich Kröger
Ceramic sculptures. Photo: Hinrich Kröger
Photo: Hinrich Kröger
Hinrich Kröger: My Dear Father, 2017. Photo: Hinrich Kröger

EMMAn vuoden 2019 kävijätavoitteet ylittyivät – tällaisiin kävijämääriin päästiin viimeksi vuonna 2008! 2.1.2020 10:55:31 EETTiedote

Vuonna 2019 EMMAssa vieraili 135 019 kävijää. Määrä ylitti museon kävijätavoitteet. EMMAn ohjelmassa nähtiin vetovoimaisia kansainvälisiä ja kotimaisia näyttelyitä. Yleisöä keräsivät myös suositut tapahtumapäivät sekä muut yleisöpalvelut. Näyttelyistä yleisöä kiinnostivat eniten Michael Jackson: On the Wall ja Interwoven – Yhteen kudotut.