EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.

Hinrich Kröger: Little Amour, 2019. Gilden clay sculpture, 58cm high. Photo: Hinrich Kröger

EMBARGO julkaisuvapaa 18.10. klo 16.00

Palkinnonsaajan ovat valinneet FT, dosentti Harri Kalha ja keraamikko Nathalie Lautenbacher. Kaksikko valitsi yksimielisesti berliiniläisen taiteilijan Hinrich Krögerin palkinnonsaajaksi. "Suorastaan vimmaisen tuotteliaan taiteilijan rehevissä ja hyvää makua rikkovissa teoksissa, yhdistyy suvereenisti posliinin sulokkuus trash-estetiikkaan ja eroottisiin aiheisiin", sanovat Kalha ja Lautenbacher.

Kröger on opiskellut sekä keramiikkaa että kuvataiteita. Tausta näkyy keramiikkateosten muodossa sekä pinnan maalauksellisuudessa ja käsittelyssä. Krögerin galleriastudio sijaitsee Berliinin Mittessä, jossa jo vuodesta 1996 taiteilijan ainutlaatuiset ja värikkäästi maalatut figuurit, vadit ja veistokset ovat syntyneet. Kansainvälistä huomiota herättänyt Kröger kutsuu rohkeita teoksiaan kansantaiteeksi. Taiteilijan teoksia löytyy niin yksityisistä kuin julkisista kokoelmista. Krögerin viimeisimpiin yhteistöihin kuuluu projekti muotisuunnittelija Jean-Paul Gaultier'n kanssa. Yhteistyön tuloksena Krögerin teoksia voi nähdä vaatemalliston kankaissa.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto on kunnianosoitus korkeatasoiselle, uutta suunnitteluajattelua kehittävälle ammattitaidolle, materiaaliselle osaamiselle ja perinteisen tekemisen ymmärrykselle. Palkintona jaetaan Tapio Wirkkalan suunnitelman mukaan toteutettu pienoisveistos, joka on tehty Säätiölle lahjoitetusta alkuperäisestä ns. rytmivanerista.

Ensimmäisen palkinnonsaajan valitsivat vuonna 2016 muotoilijat Harri Koskinen ja Ilkka Suppanen. Se myönnettiin espanjalaiselle muotoilijalle Patricia Urquiolalle.

Lehdistötilaisuus 18.10. klo 16.00–17.00 ja palkinnonjakotilaisuus klo 17.00–18.30 EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Hinrich Kröger on paikalla haastateltavana ja esittelemässä töitään. Valikoima taiteilijan tuotantoa on esillä EMMAssa Bryk Wirkkala -katseluvarastossa viikonlopun ajan 18–19.10.2019.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Petra Wirkkala, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön toiminnanjohtaja
office@wirkkalabryk.fi

Katarina Siltavuori, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön puheenjohtaja katarina.siltavuori@gmail.com

Hinrich Kröger: Blond, 2010, Fayence. Photo: Hinrich Kröger
Ceramic sculptures. Photo: Hinrich Kröger
Photo: Hinrich Kröger
Hinrich Kröger: My Dear Father, 2017. Photo: Hinrich Kröger

IC-98’s new large-sized work draws a comparison between a hemp rope and society4.8.2020 10:30:00 EESTPress release

Theses on the Body Politic (bind) continues a series of works by IC-98 started 16 years ago. In the video animation, the construction of society is compared with the transformations of a rope. The piece commissioned for the art collection of Saastamoinen Foundation is premiered for the first time during 4 August – 27 September 2020 at the Touch exhibition, which displays the foundation’s art collection.

2021 celebrates the power of art – exhibitions on contemporary art giant Daniel Buren and mesmerising colourist Konrad Mägi at EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTPress release

The theme of EMMA’s 2021 exhibition programme is the power of art. Art has the power to take the viewer amidst important discussions and produce memorable experiences, even in challenging times. The year honours strong exhibitions designed especially for EMMA, along with virtuoso-like mastery of different materials, techniques and colours.

2021 on taiteen voiman juhlaa – nykytaiteen jättiläisen Daniel Burenin ja lumoavan koloristin Konrad Mägin näyttelyt EMMAan5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

EMMAn vuoden 2021 näyttelyohjelmiston teemana on taiteen voima. Taiteella on voimaa viedä tärkeiden keskustelujen äärelle sekä tuottaa elämyksiä haastavinakin aikoina. Taiteen ja luovuuden avulla voi ottaa kantaa, vaikuttaa ja ilmaista itseään. Taiteen voima ilmenee kussakin näyttelyssä sille ominaisella tavalla. Vuoden aikana nähdään vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä virtuoosimaista eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa.

2021 firar vi konstens styrka – utställningar av samtidskonstens gigant Daniel Buren och den fängslande koloristen Konrad Mägi visas på EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Konsten har styrkan att inspirera till viktiga diskussioner och att skapa upplevelser också under utmanande tider. EMMAs utställningsprogram 2021 förmedlar konstens styrka, förmåga att påverka och beröra. Under årets gång visas starka helheter designade explicit för EMMAs lokaler, och virtuos hantering av olika material, tekniker och färger.