EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.

Hinrich Kröger: Little Amour, 2019. Gilden clay sculpture, 58cm high. Photo: Hinrich Kröger

EMBARGO julkaisuvapaa 18.10. klo 16.00

Palkinnonsaajan ovat valinneet FT, dosentti Harri Kalha ja keraamikko Nathalie Lautenbacher. Kaksikko valitsi yksimielisesti berliiniläisen taiteilijan Hinrich Krögerin palkinnonsaajaksi. "Suorastaan vimmaisen tuotteliaan taiteilijan rehevissä ja hyvää makua rikkovissa teoksissa, yhdistyy suvereenisti posliinin sulokkuus trash-estetiikkaan ja eroottisiin aiheisiin", sanovat Kalha ja Lautenbacher.

Kröger on opiskellut sekä keramiikkaa että kuvataiteita. Tausta näkyy keramiikkateosten muodossa sekä pinnan maalauksellisuudessa ja käsittelyssä. Krögerin galleriastudio sijaitsee Berliinin Mittessä, jossa jo vuodesta 1996 taiteilijan ainutlaatuiset ja värikkäästi maalatut figuurit, vadit ja veistokset ovat syntyneet. Kansainvälistä huomiota herättänyt Kröger kutsuu rohkeita teoksiaan kansantaiteeksi. Taiteilijan teoksia löytyy niin yksityisistä kuin julkisista kokoelmista. Krögerin viimeisimpiin yhteistöihin kuuluu projekti muotisuunnittelija Jean-Paul Gaultier'n kanssa. Yhteistyön tuloksena Krögerin teoksia voi nähdä vaatemalliston kankaissa.

Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto on kunnianosoitus korkeatasoiselle, uutta suunnitteluajattelua kehittävälle ammattitaidolle, materiaaliselle osaamiselle ja perinteisen tekemisen ymmärrykselle. Palkintona jaetaan Tapio Wirkkalan suunnitelman mukaan toteutettu pienoisveistos, joka on tehty Säätiölle lahjoitetusta alkuperäisestä ns. rytmivanerista.

Ensimmäisen palkinnonsaajan valitsivat vuonna 2016 muotoilijat Harri Koskinen ja Ilkka Suppanen. Se myönnettiin espanjalaiselle muotoilijalle Patricia Urquiolalle.

Lehdistötilaisuus 18.10. klo 16.00–17.00 ja palkinnonjakotilaisuus klo 17.00–18.30 EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Hinrich Kröger on paikalla haastateltavana ja esittelemässä töitään. Valikoima taiteilijan tuotantoa on esillä EMMAssa Bryk Wirkkala -katseluvarastossa viikonlopun ajan 18–19.10.2019.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Petra Wirkkala, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön toiminnanjohtaja
office@wirkkalabryk.fi

Katarina Siltavuori, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön puheenjohtaja katarina.siltavuori@gmail.com

Hinrich Kröger: Blond, 2010, Fayence. Photo: Hinrich Kröger
Ceramic sculptures. Photo: Hinrich Kröger
Photo: Hinrich Kröger
Hinrich Kröger: My Dear Father, 2017. Photo: Hinrich Kröger

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.