En lång väntan är över, nya HalpaHalli i Vasa öppnar imorgon torsdag

Den efterlängtade nya HalpaHalli-affären öppnar i Klemetsö i Vasa på torsdag morgon. Projektet och slutligen invigningen av den färdiga affären har fördröjts, först av planläggningsfrågor och den internationella finanskrisen och nu senast av coronapandemin.

– Vi är mycket glada över att äntligen få betjäna våra kunder i Vasa i ändamålsenliga lokaler.I den nya affären kommer det framför allt att vara enkelt att handla, vilket var en stor utmaning i den gamla affären i centrum, konstaterar Kokkolan Halpa-Halli Oy:s vd Janne Ylinen belåtet.

Enkelheten börjar med att det är lätt att komma till den nya affären.De som kör bil från Vasa centrum mot Stenhaga och Karleby kan ta den nya avfarten direkt in till HalpaHallis parkeringsplats.Affären har ett utmärkt läge också för dem som rör sig till fots eller med cykel.

HalpaHalli har en lång historia inom detaljhandeln i Vasa

HalpaHalli har funnits i Vasa sedan 1974.Affären övergick till Kokkolan Halpa-Halli Osakeyhtiö 1991 då kommerserådet Esko Ylinen köpte Vasa-affären och fem andra HalpaHalli-affärer av sin bror Pentti Ylinen.

– Tack vare sin historia är HalpaHalli en etablerad aktör inom handeln i Vasa.Vi har redan länge varit medvetna om behoven av att utveckla affären, och bolaget har hunnit ha många investeringsplaner under årens lopp.Genomförandet har försvårats bland annat av planläggningsfrågor, och i ett skede sköt den internationella finanskrisen fram planerna till en senare tidpunkt, berättar Janne Ylinen.

Den cirka 5 000 kvadratmeter stora affären följer HalpaHallis nya koncept i fråga om framtoning och sortiment.Utöver dagligvaror erbjuder affären bruksvaror på sina kläd-, hem- och fritidsavdelningar.

Sortimentet omfattar både kända inhemska toppmärken och kedjans egna varumärken.HalpaHalli säljer kläder, accessoarer och skor för hela familjen.På hem- och fritidsavdelningen finns alla produktgrupper från kärl till grillar, gräsklippare och inredningsartiklar.

– I fortsättningen kommer sortimenten att vara jämnstarka inom alla produktgrupper, när också dagligvaruhandeln kommer till sin rätt jämfört med den gamla affären, betonar Ylinen.

Energieffektiva bygglösningar

Utöver funktionaliteten betonar HalpaHallis nya koncept energieffektiva lösningar.Kylutrustningen, som är försedd med dörrar, drivs miljövänligt med koldioxid.För belysningen i affärerna används energisnåla LED-lampor.Tack vare ett system för tillvaratagande av värme och brunnssystem som borrats ner i marken kan spillvärme från kylutrustningen utnyttjas för nedkylning och uppvärmning av fastigheten.

HalpaHalli började investera i solenergi 2016, då affärskedjans första solkraftverk togs i bruk i HalpaHalli-affären i Muurame.Solelsystemet i den nya affären i Vasa kommer från Solarigo Oy och togs i bruk i maj.

– I fjol producerade vi cirka 1 500 megawattimmar solel.I år täcker vår egen solel redan cirka 4,5–5 procent av kedjans årliga elförbrukning, berättar Janne Ylinen.

Den nya affären byggdes av YIT och färdigställdes enligt tidtabellen.Ursprungligen skulle Vasas nya HalpaHalli-affär öppna för allmänheten kring valborg, men coronapandemin medförde ytterligare en fördröjning.

– Som ett ansvarsfullt företag hade vi inte något annat alternativ än att skjuta upp invigningen.Först tänkte vi vänta till hösten, men då coronapandemin avstannade tack vare de lyckade begränsningsåtgärderna beslutade vi att öppna andra veckan i juni.

Eftersom coronapandemin inte är över kommer affären i Vasa att tas i bruk under tysta former, vilket innebär att vi marknadsför invigningen betydligt mindre än vi annars hade gjort.

– Samtidigt som vi är mycket glada över att det långa projektet äntligen har nått målet, hoppas vi att kunderna kommer ihåg de försiktighetsåtgärder som coronaviruset föranleder.Vi betjänar sju dagar i veckan, så var och en hittar säkert en lämplig tidpunkt för sina uppköp.Affären försvinner ingenstans och vi hinner också fira den nya affären senare, när coronavirussituationen tillåter, säger Janne Ylinen.

Janne Ylinen,
vd