SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

”En ole täysin pettynyt” – kuuluisa ruokakriitikko arvioi Food Market Herkun

Jaa
Food Market Herkku ei päästä itseään helpolla vaan kutsui Euroopan brutaaleimpiin ruokakriitikoihin lukeutuvan Jay Raynerin lippulaivamyymäläänsä arvioimaan miljöötä ja valikoimaa.

Jay Rayner on toiminut englantilaisten The Observer ja The Guardian -lehtien ruokakriitikkona yli 20 vuoden ajan. Hänet tunnetaan myös muun muassa erilaisten TV-kokkiohjelmien armottomana tuomarina. Miehen brittiläisen huumorin maustamat happamat analyysit ovat poikineet hänelle lempinimen ”Acid”.

Rayner ei päästä arvioitaviaan helpolla. Tämän on saanut tuta muun muassa kolmella Michelin-tähdellä palkittu ranskalainen Le Cinq -ravintola, josta Rayner totesi muun muassa, että ”koskaan en ole ajatellut, että häpeällisen kauhea ruoanlaitto saisi leukani löystymään päästäni”.

– Food Market Herkun valikoimaa ja palvelua on rakennettu yhdessä henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa ja kuin palkintona Herkku listattiin 16 maailman parhaan uuden ajan ruokakaupan joukkoon. Se inspiroi ja rohkaisi meitä kutsumaan Jay Rayner arvioimaan työtämme, vaikka tiesimme, ettei hän ole kriitikko lempeimmästä päästä, valikoimajohtaja Antti Oksa SOK vähittäiskaupasta kertoo.

Food Market Herkun kutsu tulla arvioimaan valikoimiaan sopi kulinaristisista haasteista innostuvalle miehelle. Miehen Herkku-vierailun lähtökohtana oli, että asiantuntevat ruokakaupat välittävät sekä laadusta että hinnasta. Hyvä ruokakauppa toimii Raynerin mukaan ikkunana maailmaan monipuolisen raaka-ainevalikoiman ruokkiessa kokin mielikuvitusta. Herkun tiskeiltä löytyy kuin löytyykin miehen kaipaamia dry aged -lihaa, jamon ibericoa sekä riekkoa. Hedelmätiskin tuoreus saa arviokseen ”lähes miellyttävä”.

– Raynerin ”En ole täysin pettynyt” on miehen työhistoriaan nähden merkittävä työvoitto, markkinointipäällikkö Minni Jaakola SOK Mediasta naurahtaa.

– Tiedämme, että meidän pitää hurmata jokainen arjen Rayner. Intohimoinen suhtautuminen raaka-aineisiin, ruokaan ja makuelämyksiin ja asiakaspalautteen vieminen valikoimiin on meillä Herkun toiminnan ytimessä. Haluamme olla palvelukokonaisuudeltamme eurooppalaista kärkitasoa meillä joka päivä vierailevien asiakkaidemme vuoksi, Oksa ja Jaakola toteavat.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, valikoimajohtaja, SOK vähittäiskauppa, p. 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi


Minni Jaakola, markkinointipäällikkö, SOK Media, p. 010 768 1240, minni.jaakola@sok.fi


Food Market Herkku: https://www.foodmarketherkku.fi/

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye