Energiakonsernin paikallisuusajattelu näkyy aluetaloudessa

Suur-Savon Sähkö -konserni on määrätietoisesti muuttanut liiketoimintamalliaan vuodesta 2016 lähtien: konserni on luonut kumppanuuksia paikallisten ja alueellisten yritysten kanssa ja toimintoja on siirretty heille ulkoistamalla. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti tutki, miten tämä liiketoimintamallin muutos on näkynyt konsernin vaikutuksissa Etelä-Savon aluetalouteen vuosina 2016–2020. Tarkastelussa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista lähestymistapaa mahdollisimman kokonaisvaltaisen ja luotettavan vaikutusarvion aikaansaamiseksi.

(oik.) pureutuivat Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisiin vaikutuksiin.
Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin väitöskirjatutkijat Ada Trogen (vas.), Outi Hakala (kesk.) ja Susanna Kujala (oik.) pureutuivat Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisiin vaikutuksiin.

Konsernin vaikutus Etelä-Savon talouteen lähes 240 miljoonaa euroa

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vuodesta 2016 vuoteen 2020 Suur-Savon Sähkö -konsernin paikallisten ostojen ja investointien määrä on kasvanut, joten konsernin paikallisuusajattelu näkyy heidän valinnoissaan. Muutos ei ole kuitenkaan ollut trendinomaista, vaan vuosien välillä on luonnollisesti vaihtelua.

”Aluetaloudellisten vaikutusten arvioinnin tulokset tuovat esiin Suur-Savon Sähkö -konsernin selkeän vaikutuksen Etelä-Savon aluetalouteen. Konsernin vaikutus esimerkiksi Etelä-Savon bruttokansantuotteeseen on vaihdellut noin 220–240 miljoonan euron välillä tarkasteluvuosina. Konsernin vaikutukset heijastuvat useille eri toimialoille”, toteavat väitöskirjatutkijat Susanna Kujala ja Outi Hakala.

Konsernin liiketoimintamallin muuttuminen näkyy aluetaloudessa, etenkin työllisyysvaikutuksissa. Vaikka konsernin oma henkilöstö on tarkasteluajanjaksolla vähentynyt, on kumppanuuksien ja muiden taloudellisten kytkösten kautta konsernin työllistävyys kerrannaisvaikutuksineen jopa hieman kasvanut. Voidaankin todeta, että kumppanuusstrategian ja paikallisuusajattelun myötä konsernin luoma taloudellinen hyöty Etelä-Savolle on vähintään säilynyt ulkoistamisten ja muiden uudistusten jälkeenkin.

Paikallisuus ja kehittyminen keskeisessä roolissa kumppanuusverkostossa

”Haastatteluiden perusteella paikallisuus ja kehittyminen ovat Suur-Savon Sähkön kumppanuusverkostossa tärkeitä tekijöitä. Paikallisuus toimii paitsi maantieteellisenä läheisyytenä myös arvona, joka osaltaan mahdollistaa kumppanuusverkoston toimijoiden sosiaalisen ja institutionaalisen läheisyyden”, kertoo väitöskirjatutkija Ada Trogen.

Luottamuksen syntyminen toimijoiden välille mahdollistaa kumppanien kehittymisen, uudet verkostot ja mahdollisesti myös uudet innovaatiot, joilla on vaikutusta aluetalouteen. Osa alueellisista talousvaikutuksista on välittömästi havaittavissa ja mitattavissa, kuten vaikutukset alueen työllisyyteen. Kaikki vaikutukset eivät kuitenkaan ole suoria ja mitattavissa ja niiden vaikutukset voidaan nähdä vasta myöhemmin.

Susanna Kujala
Väitöskirjatutkija/Doctoral Researcher
Helsingin yliopisto/University of Helsinki
Ruralia-instituutti/Ruralia Institute

susanna.kujala@helsinki.fi

(oik.) pureutuivat Suur-Savon Sähkön aluetaloudellisiin vaikutuksiin.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-4/20223.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkön alkuvuosi on ollut toiminnallisesti onnistunut. Konsernin liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 61 %, yltäen 123,4 M€. Liikevaihtoa nosti vuoden 2021 aikana toteutettu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvu yritysjärjestelyllä. Suur-Savon Sähkön toteutunut käyttökate ensimmäisellä vuosikolmanneksella oli 19,9 M€. Ensimmäisen kolmanneksen tulos yltää 10,7 M€ (2021: 5,9 €). Kuluvan vuoden tuloksesta ennustetaan konsernin historian parasta. Loppuvuosi pitää kuitenkin sisällään poikkeuksellisia geopoliittisiin riskeihin liittyviä epävarmuuksia.

Rovakaira Oy myy osuutensa Olkiluoto 3:sta - ostajana toinen maakunnallinen energiayhtiö Suur-Savon Sähkö Oy4.5.2022 07:02:00 EEST | Tiedote

Lappilainen maakunnallinen energiayhtiö Rovakaira Oy myy osuutensa Kymppivoima Oy:n osakesarjoista, jotka oikeuttavat hieman yli 4 MW osuuteen Olkiluoto 3 sähköntuotannosta. Vuositasolla tämä tuotanto-osuus vastaa noin 1 500 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuotanto-osuuden ostajana on toinen Kymppivoiman osakas, Suur-Savon Sähkö Oy. Olkiluoto 3 käynnisti sähköntuotannon valtakunnan verkkoon maaliskuussa 2022. ”Suur-Savon Sähkö – konsernin sähköntuotantoa on määrätietoisesti ja etupainoisesti kehitetty kansallisten ilmastotavoitteiden mukaisesti. Tämän Olkiluoto 3 osuuden myötä ylitämme tänä vuonna 90 % osuuden hiilidioksidivapaassa sähköntuotannossamme. Vuonna 2025 sähköntuotannostamme tulee olemaan kolmasosa ydinvoimaa, kolmasosa tuulivoimaa, ja kolmasosa on vesivoimaa sekä puulla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähköntuotantomme on osa tytäryhtiömme Lumme Energia Oyn sähkönhankintaa ja sähkönmyyntiä valtakunnallisesti", Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja

Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-droneluvan saanut sähköverkkopuolen toimija – vapaus lennättää ilman näköyhteyttä2.5.2022 07:49:00 EEST | Tiedote

Järvi-Suomen taivaalla voi jo nyt nähdä dronelennokkeja kiitämässä sähköverkon vikoja etsimässä tai kunnossapidon tehtävissä. Evision Oy on Suomen ensimmäinen BVLOS-luvan saanut sähköalan toimija, joka voi harjoittaa lentotoimintaa ilman näköyhteyttä lennätettävään laitteeseen. Lupa mahdollistaa miehittämättömien lentojen tekemisen suuremmille alueille kerralla kuin koskaan ennen.