Energiatehokas Varkauden uusi Prisma

Varkauden uudessa Prismassa vietettiin eilen harjannostajaisia. Uuden Prisman investointi on investointi maakunnan palveluihin ja sen arvo on 20 miljoonaa euroa.

- Uuden Prisman rakentaminen on asiakasomistajien paljon toivoma uudistus Varkaudessa. Sillä parannetaan lähialueen palveluita merkittävästi. Uusi myymälä palvelee asiakasomistajiamme pitkälle tulevaisuuteen. Tämä on hanke työllistää 70 lähialueen yritystä, puhumattakaan muista yrityksistä, summaa vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

Vastuullinen investointi

Rakentamisessa kiinnitetään erityistä huomiota vastuulliseen rakentamiseen ja ympäristöasioihin. Energiatehokkuus varmistetaan uusimpia innovaatioita hyödyntäen. Tavoitteena on lisätä uudistuvan energian käyttöä entisestään koko PeeÄssän alueella. Uuden Prisman katolle rakennetaan aurinkopaneelit, oma aurinkovoimala, jonka teho tulee yltämään 20 % Prisman energian kulutuksesta aurinkoisena kesäpäivänä. Myymälän käyttämästä sähköstä 27 % saadaan tuulisähköstä. Parkkipaikalle rakennetaan myös sähköauton latauspaikkoja..

Valaistus rakennetaan energiatehokkailla led-valoilla. Asioinnin mukavuutta lisäävät myös energiatehokkaat kylmäkalusteet, kun uudet ovelliset kylmäkalusteet pitävät viileän ilman kalusteiden sisällä ovien ansiosta. Kylmäkalusteissa käytetään kylmäaineena ympäristölle haitatonta hiilidioksidia.

- Vanha Prisma on rakennettu lähes 50 vuotta sitten ja sekä kiinteistö että sen tekniikka on kaikilta osin hyvin vanhentunut. Uusi Prisma tuo meidät energiankäytössä aivan uudelle tasolle ja voimme aidosti puhua energiatehokkaasta yksiköstä. Investoinnit ympäristövastuullisiin laitteisiin on 3 miljoonaa euroa. Niiden kautta tavoittelemme 30% sähkön säästöä verrattuna Vanhaan Prisman energian kulutukseen ja 10 % säästöjä jätteiden vähentämiseen, kuvailee kiinteistöpäällikkö Tomi Vierimaa.

Prisman rakentajana toimii Lehto Group Oyj. Yhteistyö rakentajan kanssa on erittäin tiivistä. Yhteistyössä huolehdimme siitä, että hanke toteutetaan talotekniikan osalta laatuohjelmamme mukaisesti, erityisesti energiaa säästäviä ratkaisuja painottaen.

Uusi Prisma avataan marraskuun alkupuolella.

Yhteistoimintaneuvottelut Nina&Henrissä ovat päättyneet27.8.2020 10:16:50 EESTTiedote

Nina&Henrin yhteistoimintaneuvottelut on päättyneet 24.8.2020. Osuuskauppa PeeÄssä on päättänyt lakkauttaa Nina&Henrin myymälän tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Liiketoiminta loppuu vuoden loppuun mennessä. Kaikille Nina&Henrin työntekijöille on tarjottu töitä muista PeeÄssän toimipaikoista. - Olemme saaneet asiasta paljon asiakaspalautetta ja pyrkineet huomioimaan ne päätöksissämme. Nina&Henrin tuttua ja asiantuntevaa henkilökuntaa sekä tuotemerkkejä löytyy jatkossa Sokokselta. Muotikauppa on ollut jo pitkään trendiltään laskevaa ja sitä kautta taloudellisesti erittäin haastavaa. Tämä on näkynyt vahvasti myös Nina&Henrissä, kertoo toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen. Käydyillä yhteistoimintaneuvotteluilla ei ole vaikutusta muiden yksiköiden toimintaa.

Sähköautoille latauspisteitä26.8.2020 08:16:50 EESTUutinen

Asiakastoiveissamme on selkeästi yleistyneet kyselyt sähköautojen latausmahdollisuuksiin liittyen. Sähköautojen latauspisteet ovat entistä tärkeämpiä sekä ympäristö- että palvelunäkökulmasta. Latauspisteet toteutetaan yhteistyössä Fortumin Charge & Drive -verkoston kanssa. Fortum vastaa pikalatauspisteiden järjestelmistä ja ylläpidosta. Yhteistyön tarkoituksena on luoda asiakasomistajillemme käyttöön hyvä latauspisteiden verkosto, joka osaltaan mahdollistaa sähköautoilla liikkumisen. Latauspisteitä rakennetaan PeeÄssällä 23 yksikköön. AC-latauspiste on jo käytössä: ABC Varkaus ABC Siilinjärvi ABC Marjahaka ABC Pyhäjärvi ABC Kiuruvesi Prisma Kuopio Prisma Iisalmi Sale Vehmersalmi Sokos Hotel Koljonvirta S-Market Kiuruvesi S-Market Ykkösrasti AC-latauspiste on tulossa syksyn aikana: Prisma Varkaus (uusi) Original Sokos Hotel Puijonsarvi Break Sokos Hotel Tahko S-Market Juankoski S-Market Kaavi S-Market Keitele S-market Maaninka S-Market Pielavesi S-Market Siilinjärvi Sale Jynkkä Latausen