Energiayhtiöltä lähes 20 miljoonan euron panostus uusiutuvaan energiaan

Vaasan Sähkön panostukset uusiutuvaan energiaan ja ilmastoystävällisiin energiaratkaisuihin saavat jatkoa, kun Teuvan Paskoonharjulle nousee EPV Tuulivoima Oy:n rakentama tuulipuisto. Yhteensä 21 alueelle nousevasta tuulimyllystä 10 tuottaa sähköä Vaasan Sähkölle. Yhtiön kokonaisinvestointi puistoon on 18,6 miljoonaa euroa.

Kuva: EPV Energia Oy

Lue EPV Tuulivoiman tiedote 21.11.2019

Paskoonharjun tuulipuiston odotetaan valmistuvan vuonna 2022. Tuulipuiston vuotuinen energiantuotanto on noin 400 000 megawattituntia sähköä. Tästä Vaasan Sähkön osuus on lähes puolet, mikä vastaa noin 10 % yhtiön vuonna 2018 myymästä sähköstä ja noin 10 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta.

Vaasan Sähkö tuottaa tällä hetkellä tuulisähköä Vaasassa, Kristiinankaupungissa, Ilmajoella sekä Torniossa ja lukeutuu Suomen suurimpiin tuulivoiman tuottajiin. Yhtiö rakensi vuonna 1991 Suomen ensimmäisen tuulipuiston Korsnäsiin. Puisto tuli elinkaarensa loppuun vuonna 2017.

- Olemme päättäneet lähteä hyvin voimakkaasti puhdistamaan suomalaista energiantuotantoa, ja tämänlaiset investoinnit ovat siitä näkökulmasta tärkeitä, toteaa Vaasan Sähkön toimitusjohtaja Stefan Damlin.

- Energiantuottajana meillä on vastuu tehdä ilmastonäkökulmasta kestäviä päätöksiä, ja samalla pienennämme tietenkin myös asiakkaidemme hiilijalanjälkeä.

Vaasan Sähkö omistaa EPV Energiasta noin 40 %. EPV Tuulivoima on EPV Energian tytäryhtiö.

Kuva: EPV Energia Oy

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 140 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2018 oli noin 143 milj. euroa.

Maakaapelointi vähentää katkoja ja johtokatuja vapautuu maa- ja metsätalouskäyttöön3.2.2021 09:15:00 EETTiedote

Tänä vuonna sähköverkkoa siirtyy Vaasan Sähköverkon alueella maan alle noin 200 kilometrin matkalta. Vaasan Sähköverkko kehittää kuluvana vuonna verkkoa 12 miljoonalla eurolla. Investoinneilla parannetaan toimitusvarmuutta, uusitaan sähköasemia ja lisätään älyä verkkoon. Kaapeloinnin myötä poistuvien linjakatujen alta vapautuu yhteensä jopa 120 hehtaaria pelto- ja metsämaata maa- ja metsätalouskäyttöön.

Heikentynyt energiavuosi syö tulosta – Tutkimus kertoo kuluttajien luottamuksesta22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

Vuosi 2020 on ollut energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät ja -kesä vaikuttivat energiankulutukseen. Tuoreet mainetutkimuksen tulokset kuitenkin kertovat, että kuluttajien luottamus yhtiöön on hyvä.