Energibolag investerar cirka 20 miljoner euro i förnybar energi

Vasa Elektriskas satsningar på förnybar energi och klimatvänliga energilösningar fortsätter, när EPV Vindkraft Ab bygger sin vindpark i Östermark. Projektet omfattar sammanlagt 21 vindkraftverk, varav 10 kommer att producera el åt Vasa Elektriska. Bolagets totala investering uppgår till 18,6 miljoner euro.
Bild: EPV Energi Ab

Läs EPV Vindkrafts meddelande från 21.11.2019

Vindparken i området Paskoonharju ska vara färdig år 2022. Parkens årliga energiproduktion uppgår till 400 000 megawattimmar el. Vasa Elektriskas andel är cirka hälften av det, vilket motsvarar kring 10 % av den el energibolaget sålde år 2018, eller cirka 10 000 eluppvärmda egnahemshus årliga förbrukning.

I nuläget producerar Vasa Elektriska sin vindel i Vasa, Kristinestad, Ilmola och Torneå och är en av landets största vindkraftsproducenter. År 1991 byggde Vasa Elektriska Finlands första vindpark i Korsnäs. Parken nådde slutet av sin livscykel år 2017.

- Vi har beslutat att starkt jobba för en renare energiproduktion i Finland, och den här typen av investeringar är därför viktiga, konstaterar Stefan Damlin, verkställande direktör på Vasa Elektriska.

- Som energiproducent har vi ett ansvar att fatta hållbara beslut ur klimatsynvinkel, och samtidigt hjälper vi ju våra kunder att minska sitt koldioxidavtryck.

Vasa Elektriska äger cirka 40 % av EPV Energi. EPV Vindkraft är EPV Energis dotterbolag.

Bild: EPV Energi Ab

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.