Enervent Zehnder Oy

Enervent Zehnderin uutuus Svea Cooler valittiin Finnbuild-messujen Highlights-kilpailuun

FinnBuild-messujen Highlights-kilpailun tuomaristo valitsi tänä vuonna yhdeksän ehdokasta mukaan kilpailemaan messujen mielenkiintoisimman innovaation palkinnosta. Enervent Svea eAir E Cooler on mukana joukossa. Suomessa suunniteltu ja valmistettu ilmanvaihtokone, johon voi integroida kompressorijäähdytyksen uudistaa kotien viilennyksen.

Rakennusalan toimijoiden kohtaamispaikka Finnbuild järjestetään neljän vuoden tauon jälkeen Helsingin Messukeskuksessa lokakuussa. Highlights-kilpailussa etsitään messujen mielenkiintoisinta tuotetta, järjestelmää ja palvelua. Enervent Svea eAir E Cooler on yksi yhdeksästä mukaan valitusta.

Asumisen vaatimustason muutos on viime vuosina lisännyt kiinnostusta erilaisiin viilennysvaihtoehtoihin. Niitä on toistaiseksi ollut kotitalouksille vain vähän tarjolla. Ilmalämpöpumppujen lisäksi aiemmin markkinoilla olleet perinteiset hybridimallit on suunniteltu ensisijaisesti liike- ja toimitiloja tai ravintoloita varten. Enervent Zehnderin kehittämä Svea-ilmanvaihtokoneeseen integroitavan Cooler-jäähdytysyksikkö tuo ratkaisun tilanteeseen.

Svean jäähdytysosa Cooler vastaa asiakastarpeisiin

Kehittyneen puhallinteknologian ansiosta Svean ominaisuudet vastaavat suuremman kokoluokan laitteita, mutta vaativat suhteessa vain vähän tilaa. Pienestä koosta huolimatta ilmanvaihtokoneesta löytyvät sekä pyörivä lämmönsiirrin, 800 W jälkilämmityspatteri, että energiatehokkaat tasavirtapuhaltimet. Enervent Svea suunniteltiin valmiiksi siten, että ilmanvaihtokoneen päälle voidaan sijoittaa erillisyksikkö, joka voi sisältää kompressoriviilennysyksikön tai esimerkiksi vesikiertoiset lämmitys- ja jäähdytyspatterit.

- Etenkin uudisasuntotuotannossa on jo pidempään ollut selkeä tarve koneelle, johon saa integroitua kompressorijäähdytyksen. Svean voi asentaa seinälle tai kattoon. Svea Cooler -yhdistelmä ei vaadi isompia tiloja, vaan kasvattaa ainoastaan laitteen korkeutta. Rakenne toimii kuten Lego-palikat ja Coolerin voi jälkiasentaa jo aiemmin hankittuihin Svea-laitteisiin, kiteyttää Ronni Laaksonen, joka vastaa Enervent Zehnderin myynnistä.

Svea Coolerin etuna on, että viilennys saadaan aikaan vedottomasti. Jäähdytys jakautuu tasaisesti kaikkiin huoneisiin, joissa on tuloilmaventtiili. Tämä on selkeä parannus verrattuna esimerkiksi perinteiseen ilmalämpöpumppuun, joka viilentää vain tilan, missä sisäyksikkö on. Svea Cooler ei myöskään tarvitse erillistä ulkoyksikköä.

Vastuullisuus mukana kehitystyössä

Enervent Zehnderin kaikki tuotekehitys tehdään yhtiön toimitiloissa Porvoossa, Suomessa. Samoissa tiloissa sijaitsee myös jatkuvaa testausta tekevä kylmälaboratorio.

- Haluamme toiminnassamme ottaa huomioon myös yhtiön ja tuotteidemme ympäristövaikutukset. Svea Coolerissa käytetään uuden sukupolven R32-kylmäainetta, jonka ympäristökuorma on pienempi ja ilmastovaikutukset aiempaa vähäisemmät, Laaksonen vahvistaa.

Cooler-lisäosan toimitukset alkavat tänä syksynä. Globaali raaka-ainepula on vaikuttanut muiden muassa kylmäainepatterien toimituksiin, mikä on hidastanut tuotantoaikataulua.

Highlights-kilpailun tuomaristo:

lkka Salo, toimitusjohtaja, Talteka
Tapio Kivistö, päätoimittaja, Rakennuslehti
Elina Samila, kiertotalousasiantuntija, Green Building Council Finland
Piia Sormunen, talotekniikan Industry professori, Tampereen yliopisto
Antti Aaltonen, Johtaja, rakentamisen kehittäminen, Rakennusteollisuus RT

Enervent Svea eAir E Cooleriin voi tutustua Finnbuildin osastolla 6d 48.

Lisätietoja:

Ronni Laaksonen, myyntijohtaja, Enervent Zehnder Oy, +358 400 230 725, ronni.laaksonen@enervent.com

Enervent Zehnder Oy
Kipinätie 1
06150 Porvoo

+358 207 528 800https://www.enervent.fi/

Enervent Zehnder Oy on valmistanut korkealaatuisia ilmanvaihtolaitteita Suomessa 40 vuoden ajan. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2022 noin 16 miljoonaa euroa ja sen päämarkkinoihin kuuluvat Suomen lisäksi Ruotsi ja Norja sekä pohjoinen Keski-Eurooppa. Norjassa on markkinoitu yrityksen valmistamia ilmanvaihtokoneita Exvent-nimellä 20 vuotta. Enervent Zehnder työllistää noin 50 henkilöä Porvoon tehtaallaan sekä myyntiorganisaatiossaan päämarkkinoilla. Vuodesta 2018 lähtien yhtiö on kuulunut sveitsiläiseen Zehnder Group -konserniin, joka on Euroopan johtavia ilmanvaihtotekniikan yrityksiä.

Zehnder Group

Maailmanlaajuisesti toimiva Zehnder Group parantaa elämänlaatua tarjoamalla erinomaisia sisäilmaratkaisuja. Se kehittää ja valmistaa tuotteitaan 14 omassa tehtaassaan. Zehnder Groupin myyntitoiminta yli 70 maassa tapahtuu paikallisten myyntiyhtiöiden ja edustustojen kautta.

Zehnder valmistaa energiatehokkaita ja tyylikkäästi muotoiltuja tuotteita ja järjestelmiä lämmitykseen ja jäähdytykseen, sisätilojen ilmanvaihtoon ja sisäilman puhdistukseen. Konserni on tuotemerkeillään Zehnder, Runtal, Acova, Bisque, Greenwood, Paul ja Core markkina- ja teknologiajohtaja omilla liiketoiminta-alueillaan.

Zehnder Groupin pääkonttori on ollut Sveitsin Gränichenissa vuodesta 1895 lähtien. Konserni työllistää yli 3800 henkilöä maailmanlaajuisesti ja sen liikevaihto oli 812,5 miljoonaa euroa vuonna 2022. Se on listattu SIX Swiss Exchange -pörssissä. Noteeraamattomat B-osakkeet ovat Zehnderin perheen ja sen lähipiirin hallussa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Enervent Zehnder Oy