Enkät om kommunernas marknadsföring 2021: Kommunen som helhet och som turistattraktion är det som prioriteras högst inom marknadsföringen
Kommunerna tillfrågades bland annat om organiseringen av marknadsföringen, resurserna, målen och planeringen, profileringen, lockbeten för inflyttning, den visuella framtoningen samt metoderna för marknadsföringskommunikationen.
– Kommunernas marknadskommunikation är allt mer systematisk och stödjer kommunens strategi. Kommunerna tycks också satsa mer på att utveckla sitt varumärke, säger Kommunförbundets marknadsföringschef Eija Rautiainen.
Målgrupperna etablerade
Målgrupperna för marknadsföringen har varit de samma sedan 2018. De viktigaste målgrupperna är kommande invånare, företag, invånare och turister.
De viktigaste delområdena i marknadsföringen är att locka nya invånare, näringslivs- och företagsmarknadsföring, kommunens profil och image i offentligheten samt turistmarknadsföring. Dessutom ansågs det vara viktigt att satsa på kommunens anseende som arbetsgivare, marknadsföring av kultur- och fritidstjänster samt intern och internationell marknadsföring.
Av de kommuner som besvarade enkäten uppger 27 procent att de använder flytt- eller investeringslockbeten. Som lockbeten används bland annat förmånlig tomtmark, babypeng, välkomstgåvor, förmånliga tjänster eller lokaler, penninggåvor samt lån och räntestöd.
Vid profileringen av kommunens marknadsföring har de fem viktigaste sakerna inte ändrats sedan 2018: Miljö, natur, boende, barn-/familjevänlighet och kommunens geografiska läge.
– Det är glädjande att se att dessa prioriteringar motsvarar det som kommuninvånare lyft fram som det viktigaste i en bra hemkommun, det vill säga en bra boendemiljö, bra service och närheten till naturen. Också trygghetens betydelse har betonats både i marknadsföringen och av invånarna, säger forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.
Bland de viktigaste eller ganska viktiga marknadsföringsmetoderna finns sociala medier, kundservice, webbreklam, intern marknadsföring, personliga kontakter och marknadsföring av evenemang.
Resurserna för marknadsföring minskar, samarbetspartner anses viktiga
Av de tillfrågade bedömer 40 procent att marknadsföringsresurserna ökat under de senaste tre åren, och 33 procent bedömer att resurserna kommer att öka under de följande tre åren. Utmaningarna och de främsta utvecklingsobjekten inom marknadsföringen är resursbrist, budgetering samt systematik/prioritering. Av de tillfrågade sköter 46 procent marknadsförings- och kommunikationsuppgifter som huvudsyssla medan 54 procent sköter dem som bisyssla.
Kommunala näringsbolag, utvecklingsbolag och turistorganisationer har en stor roll i kommunernas marknadsföring. Kommunerna deltar aktivt i turist-, näringslivs- samt företags- och eventmarknadsföringen.
Närmare upplysningar:
Eija Rautiainen, marknadsföringschef, tfn +358 45 316 1600, eija.rautiainen@kommunforbundet.fi (finska)
Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn +358 9 771 2504, +358 50 337 5634, Marianne.Pekola-Sjoblom@kommunforbundet.fi
En sammanställning av enkätsvaren bifogas pressmeddelandet och kan också läsas på Kommunförbundets webbplats www.kommunforbundet.fi.
Kontakter
Katariina PohjolaViestintäkoordinaattoriSuomen Kuntaliitto ry
Tel:+358 50 355 2574katariina.pohjola@kuntaliitto.fiOm
Suomen Kuntaliitto / Finlands KommunförbundKuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.
Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare. Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
40 utbildningsanordnare med i försöket med verksamhetsstyrning inom yrkesutbildningen – bättre beredskap att svara på regionala arbetskraftsbehov24.10.2025 10:02:20 EEST | Pressmeddelande
De 40 utbildningsanordnare som valts ut från olika delar av Finland kan i fortsättningen besluta friare om sitt utbildningsutbud, vilket gör det möjligt att bättre reagera på regionala arbetskraftsbehov. Detta stärker de studerandes sysselsättning och övergång till fortsatta studier. ”Försöket är ett viktigt steg mot en mer flexibel och effektfull styrning. Om verksamhetsstyrningen lyckas stärker den kommunernas roll i gränsytan mellan utbildning och arbetsliv och möjliggör en bättre lägesbild och samarbete utifrån regionernas behov”, säger Maarit Kallio-Savela, utvecklingschef vid Kommunförbundet.
40 koulutuksen järjestäjää mukaan ammatillisen koulutuksen toiminnanohjauksen kokeiluun – reagointi alueellisiin työvoimatarpeisiin paranee23.10.2025 19:43:30 EEST | Tiedote
Valitut 40 koulutuksen järjestäjää eri puolilta Suomea voivat jatkossa päättää koulutustarjonnastaan aiempaa vapaammin, mikä mahdollistaa paremman reagoinnin alueellisiin työvoimatarpeisiin. Tämä vahvistaa opiskelijoiden työllistymistä ja jatko-opintoihin siirtymistä. "Kokeilu on tärkeä askel kohti joustavampaa ja vaikuttavampaa ohjausta. Onnistuessaan uudenlainen toiminnanohjaus vahvistaa kuntien roolia koulutuksen ja työelämän rajapinnassa sekä mahdollistaa paremman tilannekuvan ja yhteistyön alueiden tarpeiden pohjalta", sanoo kehittämispäällikkö Maarit Kallio-Savela Kuntaliitosta.
Utredning: Upphandlingslagsreform kan kosta kommunerna hundratals miljoner – oron stor för försörjningsberedskap och cybersäkerhet20.10.2025 11:31:50 EEST | Pressmeddelande
Om ändringen som gäller kommunernas in house-bolag i samband med revideringen av upphandlingslagen träder i kraft enligt regeringsprogrammet, kommer det att medföra merkostnader för kommunerna på cirka 600 miljoner euro. Det här framgår av en utredning som FCG gjort för Kommunförbundet, där kommunerna har bedömt hurdana omställningskostnader den eventuella lagreformen skulle medföra.
Selvitys: Hankintalain uudistamisesta satojen miljoonien kustannukset kunnille – Huoli huoltovarmuudesta ja kyberturvallisuudesta nousee20.10.2025 10:12:28 EEST | Tiedote
Jos hankintalain uudistukseen liittyvä kuntien in house -yhtiöitä koskeva muutos tulee voimaan hallitusohjelmakirjauksen mukaisena, kunnille koituu uudistuksesta noin 600 miljoonan euron lisäkustannukset. Tämä käy ilmi FCG:n Kuntaliitolle tekemästä selvityksestä, jossa kunnat arvioivat mahdollisen lakiuudistuksen muutoskustannusvaikutuksia.
Kommunförbundet vädjar till minister Ikonen: Parlamentariskt arbete om kommunernas framtid bör inledas17.10.2025 11:07:56 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet har skickat en vädjan till kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen om behovet av att inleda ett parlamentariskt arbete om kommunernas framtid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum