Ennaltaehkäisevään sosiaalityöhön tarvitaan laajaa yhteistyötä

Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamassa ja Jyväskylän yliopiston toteuttamassa MoRa-hankkeessa (2021–2022) tutkittiin rakenteellista sosiaalityötä, joka pyrkii ennaltaehkäisevästi muuttamaan eriarvoisuutta ja sosiaalisia ongelmia tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita.
Rakenteellisen sosiaalityön tavoitteena on lisätä tasa-arvoa ja kehittää sosiaalipalveluita siten, että ne paremmin vastaavat palveluiden käyttäjien tarpeisiin. Se pyrkii vahvistamaan demokratiaa ja lisäämään eri toimijoiden osallisuutta. Erityisen tärkeää osallisuus on haavoittaviin ja marginaalisiin elämäntilanteisiin joutuneille kansalaisille, joiden tarpeita ei riittävästi huomioida julkisessa päätöksenteossa eikä hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä.
MoRa-hankkeen tutkimustulokset perustuvat kahteen aineistoon: valtakunnalliseen sosiaalityöntekijöille suunnattuun rakenteellisen sosiaalityön nykytilaa tarkastelevaan kyselyyn sekä tapaustutkimukseen kolmella alueella. Tapaustutkimuksessa kerättiin tutkimusteemaan liittyvää haastatteluaineistoa sosiaalityöntekijöiden lisäksi sosiaalipalveluiden asiakkailta, kansalaisjärjestöiltä, poliittisilta päättäjiltä sekä sosiaalijohdolta.
Hankkeen tutkimustulokset ovat ajankohtaisia hyvinvointialueiden toiminnan kannalta sillä palveluiden tuottamisen lisäksi hyvinvointialueiden tehtäviin kuuluu sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäisy sekä osallisuuden ja demokratian vahvistaminen.
– Rakenteellista sosiaalityötä toteutetaan kaikkien tutkimuksessa tarkasteltujen toimijoiden näkökulmasta järjestelmä- ja viranomaiskeskeisesti sekä tekemisen reunaehtoja määrittää tiukka talouskuri. Tämä käsitys vahvistui hankkeen tuloksissa, professori Kati Närhi kertoo.
Palveluiden kehittämisessä ei huomioida asiakkaiden eikä kansalaistoimijoiden näkemyksiä ja tietoa. Tutkimustulosten mukaan rakenteellisen sosiaalityön laaja-alaisten tavoitteiden toteutuminen vaatii sellaista monitoimijaista yhteistyötä, jossa jokaisen toimijaryhmän vahvuuksia arvostetaan. Sosiaalisten ongelmien ja sosiaalisen näkökulman laaja-alainen ymmärtäminen on tärkeää hyvinvointialueiden päätöksenteon, palveluiden kehittämisen ja asukkaiden hyvinvoinnin tukemisen kannalta.
MoRa-hankkeen politiikkasuositukset jakautuvat neljään kokonaisuuteen: 1) Monitoimijaisuutta vahvistavat tieto- ja toimintarakenteet 2) Riittävien taloudellisten ja inhimillisten resurssien turvaaminen sosiaalityölle 3) Rakenteellista sosiaalityötä tukevan toimintakulttuurin kehittäminen hyvinvointialueille sekä 4) Rakenteellisen sosiaalityön strategian laatiminen hyvinvointialueille.
MoRa-hankkeen tutkimustulokset ja politiikkasuositukset esitellään hankkeen loppuseminaarissa 23.11.2022 klo 9–15, Ruusupuisto, Jyväskylän yliopisto. Zoom-osallistumislinkin voi pyytää tutkimusavustaja Otso Salolta, otso.i.salo@jyu.fi
Seminaarin ohjelma https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2022/09/monitoimijainen-rakenteellinen-sosiaalityo-hyvinvointialueilla-seminaari
Lisätietoja: hankkeen johtaja, professori Kati Närhi kati.narhi@jyu.fi puh. 0408053330
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tutkimus: Varhaiskasvatuksen opettajilla ja kielivähemmistöön kuuluvilla vanhemmilla erilaisia käsityksiä lasten suomen kielen taidoista24.11.2025 09:32:44 EET | Tiedote
Kun monikielisen perheen lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa, alkaa paitsi uuden arjen, myös kielen oppimisen matka. Tutkimus paljastaa, miten kielivähemmistöperheiden lasten suomen kielen taitoa tarkastellaan varhaiskasvatuksessa ja millaisia jännitteitä se synnyttää vanhempien ja varhaiskasvattajien välille.
Väitös: Tietojärjestelmät sosiaalityössä – kriittisiä kokemuksia ja jännitteistä vuorovaikutusta24.11.2025 08:35:46 EET | Tiedote
YTL Katri Ylönen tutkii väitöskirjassaan sosiaalityöntekijöiden käyttäjäkokemuksia tietojärjestelmistä sekä vuorovaikutusta sosiaalityöntekijän ja tietojärjestelmän välillä asiakastyön käytännöissä.
Tuhkatutkimus tukee metsälannoituksen kehittämistä ja kiertotaloutta24.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto edistää metsien elinvoimaisuutta kehittämällä tuhkan hyötykäyttöä metsälannoituksessa selvittämällä tuhkan sisältämiä ravinteita ja metalleja. Juuri julkaistu Heleä -yhteishankkeen osaraportti tarjoaa tärkeää tietoa tuhkan laadusta ja sen merkityksestä tuhkan tuottajille, metsänomistajille sekä muille alan toimijoille.
Väitös: Ranskalaisfilosofi Rancièren ajattelu haastaa suomalaisen demokratiakasvatuksen: tavoitteena tasa-arvo ja osallisuus (Hietamäki)21.11.2025 13:00:26 EET | Tiedote
YTM Sari Hietamäki tarkasteli väitöstutkimuksessaan ranskalaisfilosofi Jacques Rancièren ajattelun merkitystä demokratiakasvatukselle. Tutkimukseen kuului filosofian lisäksi etnografista tutkimusta opettajankoulutuksessa ja lukiossa. Tutkimus osoittaa, että demokratiakasvatus hyötyy erilaisista ajattelutavoista myös käytännön opetustyössä ja sen tutkimisessa.
Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa21.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
FM Denis Zhidkikh kehitti väitötutkimuksessaan menetelmän, joka yhdistää toisiinsa digitaalisten oppimisympäristöjen keräämän datan ja opiskelijoiden omat kokemukset oppimisestaan. Menetelmä auttaa opetushenkilökuntaa muodostamaan tarkemman kuvan opiskelijan henkilökohtaisista oppimiseen liittyvistä haasteista ja tunnistamaan tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

