Ennätyksellinen vuosi kongressien saralla - Tampere kongressikaupunkien kärjessä

Tampereella vieraili viime vuonna yli 10 000 kongressivierasta 78 kongressissa. Kävijämäärä on historian suurimpia. Myös vuonna 2020 on luvassa vilkas kongressivuosi.

Finland Convention Bureau on julkistanut vuoden 2019 kongressitilastot. Suomessa järjestettiin vuonna 2019 enemmän kongresseja kuin koskaan aiemmin. Viime vuonna järjestettiin yhteensä 835 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui ennätykselliset 136 413 kongressivierasta. Näistä Tampereella järjestettiin 78 kongressia, joihin osallistui yhteensä 10 468 kongressivierasta. Määrä on Suomen kolmanneksi suurin. Enemmän kongresseja järjestettiin vain Helsingissä ja Espoossa. Osallistujamäärissä Tampere on kakkossijalla.

– Nykyinen kävijämäärä on historian suurimpia, korostaa Tampere Convention Bureaun asiakkuusvastaava Pia Helminen.

Suurin Tampereella viime vuonna järjestetty kongressi oli World Music Expo Womex, jonka osallistujamäärä oli noin 2500. Joka toinen vuosi Tampereella järjestettävä perinteikäs lasialan kongressi, Glass Performance Days, puolestaan houkutteli Tampereelle 830 kansainvälistä vierasta.

Vaikuttavuutta kongresseilla

Kongresseilla on huomattava taloudellinen merkitys. Niihin saapuva osallistuja viipyy pidempään ja jättää Suomeen huomattavasti enemmän rahaa kuin yksittäinen matkailija. Lisäksi moni vierailija harkitsee Suomea lomakohteena kongressikokemuksensa jälkeen, ja on halukas suosittelemaan kohdetta ystävilleen ja sukulaisilleen.

Tulovaikutusten lisäksi kongressien merkitys on kaupungille tärkeä myös kansainvälisen tunnettuuden ja kaupungin imagon kannalta. Tampereella järjestettävät kongressit ovat oivallinen tilaisuus esitellä paikallista osaamista ja verkostoitua kansainvälisesti. Kongressien yhteydessä järjestettävät näyttelyt ja tutustumisvierailut paikallisiin kohteisiin ovat usein tärkeä osa niiden ohjelmaa.

Vilkas kongressivuosi tulossa Tampereella

Vuonna 2020 Tampereen suurimmat kongressit ovat tieteellisiä kongresseja. Heinäkuussa Tampere-talossa ja Tampereen yliopistossa järjestetään kansainvälinen media- ja viestintätutkijoiden konferenssi IAMCR (International Association for Media and Communication Research), joka siirrettiin Tampereelle Pekingistä. Syyskuussa Tampereen Yliopisto järjestää yhteistyössä Euroopan molekyylibiologian organisaatio EMBOn kanssa Tampere-talossa Life2020-kongressin, johon odotetaan jopa 2500 osallistujaa ympäri maailmaa.

Life2020 kongressin yhteydessä pilotoidaan uutta yhteistyömallia festivaalien ja kongressien välille. Tämä on osa Pirkanmaan festivaalit ry:n koordinoimaa hanketta, jonka tavoitteena on luoda uudenlainen kongressifestivaalien tapahtumakonsepti.

– Hankkeen avulla pyrimme luomaan mallin tieteen ja taiteen yhteistyölle kongresseissa. Tarjoamme kongressivieraille siivun paikallista festivaalikulttuuria ja tamperelaisille kurkistuksen kansainvälisen tiedetapahtuman ytimeen, iloitsee Tampere Convention Bureaun asiakkuusvastaava Laila Walldén.

Visit Tampere Oy:n Tampere Convention Bureau (TCB) vastaa Tampereen kongressimarkkinoinnista. Tampere Convention Bureau tarjoaa tieteentekijöille, järjestöille ja yrityksille maksutonta asiantuntija-apua kansainvälisen kokouksen tai kongressin kutsumisessa, suunnittelussa ja markkinoinnissa.