
Ennusteiden merkitys liiketoiminnalle - kassahallinta

Keissi:
Jatkuvuus ja ennakoitavuus luovat varmuutta, ja hämärtyvät näkymät tuovat varmuuden tilalle epävarmuuden. Aloitimme loppuvuodesta 2019 yhteistyön pienen palveluita tuottavan yrityksen kanssa. Yrityksen haasteena oli todella isoksi kasvanut erääntynyt ostovelka ja epätietoisuus tulevasta. Kassa, jota oli vahvistettu pankin antamalla limiitillä, oli käytetty ja mentiin käytännössä kädestä suuhun. Kassanhallinta täytyisi laittaa kuntoon. Yrittäjän kannalta tilanne oli todella haastava, koska mitään varmuutta ei ollut siitä, riittääkö kassa seuraavien palkkojen maksuun.
Myyntiennuste
Työ aloitettiin laatimalla myyntiennuste. Selvitettiin, mitkä ovat jatkuvia palvelusopimuksia ja mitkä ovat keikkapohjaista laskutusta. Viikossa saatiin ensimmäinen versio myyntiennusteesta, josta ilmeni myyntiennuste jaettuna asiakasryhmiin ja tuoteryhmiin. Myyntiennuste kattoi tilikauden. Näin saatiin näkyvyyttä tulevaan ja ensimmäinen tieto sisään tulevasta kassavirrasta.
Samalla käytiin läpi laskutusprosessia ja huomattiin, että laskutus roikkui turhaan jäljessä. Joidenkin asiakkaiden osalta odotettiin, että laskutettavaa kertyisi isompi määrä. Toisissa tapauksissa isompia keikkoja ei laskutettu osissa, vaikka näin oli asiakkaan kanssa sovittu. Kaikki nämä vaikuttivat kassavirtaan negatiivisesti. Laskutusta ei kannata missään tilanteessa siirtää tulevaan, etenkin tilanteessa, jossa kassan pohja näkyy. Samalla tehostettiin erääntyneiden saatavien perintää. Tässä tapauksessa soittokierros erääntyneiden laskujen perään toi jo hyviä tuloksia.
Kassavirtaennuste parantaa kassanhallintaa
Päätettiin myös siirtyä viikoittaiseen kassavirtaennusteeseen. Aluksi tehtiin seuraavalle kahdelle viikolle ennuste, josta näkyi tulevat saatavat ja erääntyvät velat. Ylijäämä käytettiin suoraan erääntyneiden velkojen maksuun. Jokaiselle viikolle tehtiin tarkka maksusuunnitelma.
Erääntyneet ostovelat analysoitiin ja huomattiin, että verottajalle oli kertynyt paljon maksamattomia työnantajasuorituksia ja arvonlisäverovelkoja. Näistä tehtiin verottajan kanssa maksujärjestely. Tällä toimenpiteellä saatiin iso osa erääntyneestä velasta järjesteltyä eriin, joiden kanssa voitiin elää.
Mikä on tilanne tällä hetkellä?
Lähtötilanteessa erääntyneet ostovelat olivat kolme kertaa isommat kuin keskivertokuukauden laskutus. Yrityksessä tehtiin kovasti töitä myynnin eteen ja se alkoikin kantaa tulosta. Viikko viikolta erääntyneiden velkojen määrä laski ja kesäkuun päätteeksi yrityksellä ei ollut enää erääntyneitä ostovelkoja. Maksujärjestelystä verottajan kanssa on pidetty kiinni, eikä uutta velkaa ole syntynyt. Yritys on tällä hetkellä vakaalla pohjalla.
Asiakkaan suurin työ oli kasvattaa myyntiä ja parantaa laskutusnopeutta. Kun samalla pysyttiin tiukasta kassavirtaennusteessa ja yhdessä sovitussa maksusuunnitelmassa, niin kassa, kassanhallinta ja koko yrityksen maksuvalmius paranivat merkittävästi.
Tarinoita taloudesta kirjoittaja
Lars Hästö,
Profima Finance Oy:n partner
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Oletko koskaan kohdannut tilitoimiston, joka kysyy asiakkaalta millaisia taloudellisia tavoitteita halutaan saavuttaa, ensi vuonna tai viiden vuoden päästä? Meille nämä kysymykset ovat päivittäisiä. Emme ole ainoastaan kirjanpitotoimisto, vaan arjen talouden kumppani, joka luotsaa asiakkaansa menestykseen kirjanpito- ja talouspäällikköpalveluiden avulla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Profima Finance Oy
Tiedolla johtaminen on taloushallinnon kulmakivi26.4.2021 13:02:00 EEST | Blogi
Tieto ei lisää tuskaa, jos ymmärtää hankkia vain tarpeellista, käyttökelpoista ja konkreettista taloustietoa, joka edistää liiketoimia.
Uuden asiakkaan tiukat kysymykset14.4.2021 09:22:35 EEST | Blogi
Kun asiakas on vaihtamassa tilitoimistoa, hänellä käy mielessä monia kysymyksiä. Osa on sellaisia, joita ei melkein kehtaa kysyä tai kysymyksiä, joita ei edes keksi kysyä. Millaisilla kysymyksillä voisi kartoittaa potentiaalisen uuden tilitoimiston osaamista? Tässä muutama vinkki.
Viime hetken tilinpäätösvinkit22.3.2021 07:07:00 EET | Blogi
Tilinpäätös pitää jättää verottajalle ja kaupparekisteriin neljä kuukautta tilinpäätösajankohdasta. Nyt alkaa olemaan kiire, jos tilikausi on perinteinen tammikuusta joulukuuhun.
Kuusi varmaa tapaa hankkiutua asiakkaasta eroon8.3.2021 07:07:00 EET | Tiedote
Nämä vinkit pätevät lähes kaikissa asiakassuhteissa. Olen ottanut tähän taloushallintoa tarvitsevien yritysten näkökulman. Haluan herätellä käänteisillä ”vinkeillä” yrityksiä vaatimaan parempaa kirjanpito- ja taloushallintopalvelua.
Pitääkö tilinpäätös ennakoida?22.2.2021 07:07:00 EET | Blogi
Nyt on kreivin aika ennakoida tuleva tilinpäätös, jos tilikausi on perinteinen kalenterivuosi.