Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Pohjois-Suomen aluepäällikkö Kari Tuominen sanoo, että ensimmäisen kerran yritykset hakivat lainojen lyhennysvapaata ja käyttöpääomaa vuosi sitten, keväällä ja kesällä 2020. Uusi kierros on tehty tänä vuonna.

Lyhennysvapaita haettiin Finnverasta molemmilla kerroilla noin 7 miljoonan euron arvosta. Kaiken kaikkiaan Finnvera myönsi viime vuonna rahoitustakauksia Lapin alueen matkailuyrityksille 21,5 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna alkuvuoden määrä on 7,7 miljoonaa euroa. Rahoitus on lähes täysin käyttöpääomaa varten.

– Osa matkailualan yrityksistä on rakentanut strategiansa ulkomaisten elämyksiä hakevien turistien varaan. Konseptia on vaikea muuttaa. Koronasta ovat eniten kärsineet hotellit, iglumajoittajat, ravintolat, husky-yritykset ja muut ohjelmapalveluiden tuottajat. Niitä on paljon. Menetykset ovat satoja miljoonia euroja, Tuominen arvioi.

Esimerkiksi maaliskuussa ulkomaisten turistien majoitusyöpymiset romahtivat 92 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Samalla kuitenkin kotimaisten turistien osuus kasvoi 37 prosenttia.

– Tilanne on vakava. Kaikki helpottuu, jos ensi talvena ulkomaan matkailu lähtee käyntiin. Varaustilanteet ovat onneksi hyvät. Osalla yrityksistä lainojen lyhennykset alkavat vasta 2022. Se on auttanut, ettei konkurssiaaltoa ole tullut, Tuominen kertoo.

Hänen mukaansa parhaiten koronatalvesta selvisivät muun muassa mökkimajoitusta tarjoavat yritykset ja rinneyhtiöt.

Matkailun investoinnit rahoitetaan myös jatkossa

Matkailuun on ennustettu ennennäkemätöntä buumia, kun koronarajoituksista luovutaan eri puolilla maailmaa. Samalla suomalaisten yritysten kannalta on tärkeää, ettei yhteiskunta jää liian pitkäksi aikaa kriisivaiheeseen.

Yritykset tarvitsevat luotettavan ennusteen tulevasta, jotta ne ehtivät reagoida riittävän ajoissa.

– Matkailualan yritysten täytyy pystyä palkkaamaan henkilöstöä ennakoivasti. Se edellyttää käyttöpääomaa. Ravintola-ala ja erilaiset palveluntuottajat ovat niin ikään lähellä matkailua. Ne tarvitsevat myös selkeän näkymän, milloin toimintaa voi käynnistää, kertoo Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Hänen mukaansa on hienoa, että suurin osa yrityksistä on pystynyt järjestelemään rahoitusasiat kuntoon.

Rahoittajat tukevat jatkossakin matkailualan investointeja. Korona ei ole horjuttanut uskoa.

– Se on hyvä toimiala rahoittaa. Matkailu on megatrendi ja Suomella on mahdollisuuksia, kun markkinoita jaetaan uudelleen. Täällä on turvallista ja puhdasta. Katsomme, että investoijalla on riittävä määrä omaa pääomaa ja talouden puskureita selvitä vaikeimmista ajoista, Heinilä listaa.

Ski Saariselällä totaalinen muutos asiakkaissa

Yksi koronatalven selviytyjistä on Ski Saariselkä, joka onnistui kasvattamaan kävijämääriä 15 prosenttia koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Ski Saariselän liikevaihdosta 75 prosenttia kertyy hissi- ja vuokraustoiminnasta ja loppuosa tulee hiihtokoulusta sekä rinneravintolan myynnistä.

Onnistumisen taustalla on viime kesänä tehty strateginen päätös keskittyä pelkästään kotimaiseen matkailuun. Lisäksi yrityksessä alettiin suunnitella koronaturvallisia ratkaisuja heti, kun tietoa toisesta aallosta alkoi tihkua.

Aiemmin ulkomaisten turistien osuus yrityksen liikevaihdosta oli 60 prosenttia.

Ski Saariselkä kehittää toimintaansa jatkossakin kotimaisia matkailijoita varten. Lisäksi tarkoitus on kasvattaa kesämatkailun osuutta.

– Esimerkiksi britit ovat jo tehneet varauksia ensi kaudelle. Se on positiivista, mutta ulkomaisten turistien varaan emme voi enää tuudittautua, toimitusjohtaja Jarmo Katajamaa sanoo.

Lisää aiheesta:

Lue koko juttu ja lisää Ski Saariselän näkymistä Finnveran uutishuoneesta.

Tiina Riippa, viestintäpäällikkö, puh. 040 4811165

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Korona jakoi toimialat voittajiin ja häviäjiin – Konkurssien määrä kasvaa mutta ei yksin koronan takia14.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on jakanut toimialat ja jopa yritykset alojen sisällä menestyviin ja kärsiviin. Teollisuudessa tilanne on selvästi parempi kuin muilla toimialoilla. Ravintola- ja matkailualan yrityksissä puolestaan kamppaillaan aikaa vastaan, ja rahoittajien joustavuutta tarvitaan. Julkinen yritysrahoitus on koronakriisin aikana kasvanut merkittävästi, ja riskejä on jaettu uudelleen yksityisten ja julkisten rahoittajien kesken. Konkurssien määrä kasvaa, mutta monessa tapauksessa syyt ovat koronaa syvemmällä. Tämä käy ilmi Finnveran Rahoitus & kasvu -katsauksesta ja rahoitusammattilaisille tehdystä kyselystä.

European guarantee will enable Finnvera to grant EUR 650 million of loans to Finnish companies6.4.2021 17:14:16 EEST | Press release

Finnvera is joining the Pan-European Guarantee Fund (EGF) programme of the European Investment Bank (EIB) Group. On 1 April 2021, Finnvera and the EIB signed an agreement on a guarantee programme which will enable Finnvera to grant a total of EUR 650 million of working capital and investment loans, mainly for the financing needs of large enterprises. This funding will have a 75% EIB guarantee. The guarantee programme will be in force until the end of 2021.