Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Pohjois-Suomen aluepäällikkö Kari Tuominen sanoo, että ensimmäisen kerran yritykset hakivat lainojen lyhennysvapaata ja käyttöpääomaa vuosi sitten, keväällä ja kesällä 2020. Uusi kierros on tehty tänä vuonna.

Lyhennysvapaita haettiin Finnverasta molemmilla kerroilla noin 7 miljoonan euron arvosta. Kaiken kaikkiaan Finnvera myönsi viime vuonna rahoitustakauksia Lapin alueen matkailuyrityksille 21,5 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna alkuvuoden määrä on 7,7 miljoonaa euroa. Rahoitus on lähes täysin käyttöpääomaa varten.

– Osa matkailualan yrityksistä on rakentanut strategiansa ulkomaisten elämyksiä hakevien turistien varaan. Konseptia on vaikea muuttaa. Koronasta ovat eniten kärsineet hotellit, iglumajoittajat, ravintolat, husky-yritykset ja muut ohjelmapalveluiden tuottajat. Niitä on paljon. Menetykset ovat satoja miljoonia euroja, Tuominen arvioi.

Esimerkiksi maaliskuussa ulkomaisten turistien majoitusyöpymiset romahtivat 92 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Samalla kuitenkin kotimaisten turistien osuus kasvoi 37 prosenttia.

– Tilanne on vakava. Kaikki helpottuu, jos ensi talvena ulkomaan matkailu lähtee käyntiin. Varaustilanteet ovat onneksi hyvät. Osalla yrityksistä lainojen lyhennykset alkavat vasta 2022. Se on auttanut, ettei konkurssiaaltoa ole tullut, Tuominen kertoo.

Hänen mukaansa parhaiten koronatalvesta selvisivät muun muassa mökkimajoitusta tarjoavat yritykset ja rinneyhtiöt.

Matkailun investoinnit rahoitetaan myös jatkossa

Matkailuun on ennustettu ennennäkemätöntä buumia, kun koronarajoituksista luovutaan eri puolilla maailmaa. Samalla suomalaisten yritysten kannalta on tärkeää, ettei yhteiskunta jää liian pitkäksi aikaa kriisivaiheeseen.

Yritykset tarvitsevat luotettavan ennusteen tulevasta, jotta ne ehtivät reagoida riittävän ajoissa.

– Matkailualan yritysten täytyy pystyä palkkaamaan henkilöstöä ennakoivasti. Se edellyttää käyttöpääomaa. Ravintola-ala ja erilaiset palveluntuottajat ovat niin ikään lähellä matkailua. Ne tarvitsevat myös selkeän näkymän, milloin toimintaa voi käynnistää, kertoo Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Hänen mukaansa on hienoa, että suurin osa yrityksistä on pystynyt järjestelemään rahoitusasiat kuntoon.

Rahoittajat tukevat jatkossakin matkailualan investointeja. Korona ei ole horjuttanut uskoa.

– Se on hyvä toimiala rahoittaa. Matkailu on megatrendi ja Suomella on mahdollisuuksia, kun markkinoita jaetaan uudelleen. Täällä on turvallista ja puhdasta. Katsomme, että investoijalla on riittävä määrä omaa pääomaa ja talouden puskureita selvitä vaikeimmista ajoista, Heinilä listaa.

Ski Saariselällä totaalinen muutos asiakkaissa

Yksi koronatalven selviytyjistä on Ski Saariselkä, joka onnistui kasvattamaan kävijämääriä 15 prosenttia koronaa edeltävään aikaan verrattuna. Ski Saariselän liikevaihdosta 75 prosenttia kertyy hissi- ja vuokraustoiminnasta ja loppuosa tulee hiihtokoulusta sekä rinneravintolan myynnistä.

Onnistumisen taustalla on viime kesänä tehty strateginen päätös keskittyä pelkästään kotimaiseen matkailuun. Lisäksi yrityksessä alettiin suunnitella koronaturvallisia ratkaisuja heti, kun tietoa toisesta aallosta alkoi tihkua.

Aiemmin ulkomaisten turistien osuus yrityksen liikevaihdosta oli 60 prosenttia.

Ski Saariselkä kehittää toimintaansa jatkossakin kotimaisia matkailijoita varten. Lisäksi tarkoitus on kasvattaa kesämatkailun osuutta.

– Esimerkiksi britit ovat jo tehneet varauksia ensi kaudelle. Se on positiivista, mutta ulkomaisten turistien varaan emme voi enää tuudittautua, toimitusjohtaja Jarmo Katajamaa sanoo.

Lisää aiheesta:

Lue koko juttu ja lisää Ski Saariselän näkymistä Finnveran uutishuoneesta.

Tiina Riippa, viestintäpäällikkö, puh. 040 4811165

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.