Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa ja lähtee kesäkiertueelle

Ensimmäisten Alkojen ainoa alkoholiton tuote 90 vuotta sitten oli paperipussi. Tänä päivänä Alkon monipuolisesta valikoimasta löytyy lähes 300 erilaista alkoholitonta juomaa, joiden parhaimmistoa tarjoillaan ensimmäistä kertaa tien päältä. Alkoholittoman kioskin kesäkiertue käynnistyy Turusta 10. kesäkuuta, jonka jälkeen liikkuvan Alkon voi bongata muun muassa Tampereelta, Helsingistä, Tahkolta ja Oulusta.
“Asiakkaat toivovat meiltä yhä enemmän myös alkoholittomia juomia. Onkin luonnollista, että palvelumme uusiutuu maailman muuttuessa. Alkoholittomien myynti Alkossa on nelinkertaistunut vuodesta 2012 ja viime vuonna myimme alkoholittomia lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020”, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.
Alkoholittomat juomat tarjoavat makuelämyksiä ja korkeaa laatua
Suomalaiset kokeilevat ja nauttivat alkoholittomia juomia yhä rohkeammin. Alkoholittomien juomien valmistusmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Saatavilla on yhä enemmän laadukkaita ja makumaailmaltaan kiinnostavia tuotteita.
”Alkoholiton ei ole enää vain limun korvike. Alkoholittomia juomia voi yhdistää alkoholillisten tapaan mainiosti myös ruoan makumaailmoihin”, Lindström sanoo.
Lindströmin mukaan alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy.
”Alkoholittomat eivät myöskään ole pelkästään absolutistien juttu. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia tottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Ja voisiko jossain tilanteessa valita myös alkoholittoman tuotteen. Tähän haluamme ihmisiä kioskillammekin rohkaista.”
Vastuullisuus 90-vuotiaan Alkon perustehtävä
Vaikka 90-vuotiaan Alkon ympärillä on maailma muuttunut, on Alkon perustehtävä – vastuullinen alkoholinmyynti – pysynyt samana.
”Haluamme Alkona uudistua ja vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Onhan asiakastarpeiden kuunteleminen juuri sitä hyvää palvelua, josta meidät tunnetaan. Kiertue on osoitus siitä, että haluamme löytää uusia ja yllättäviäkin tapoja kehittää vastuullisempaa juomakulttuuria Suomessa”, Lindström summaa.
Alkoholiton kioski kiertää kahdeksalla paikkakunnalla läpi Suomen tunnettujen kesätapahtumien aikaan. Kioskista myydään nimensä mukaisesti alkoholittomia juomia.
”Kioskin valikoima on tarkoin valittu, ja tuotteita kioskissa on keskimäärin kymmenen. Mukana on itseoikeutetusti myös meidän Välivesi, joka saa kesän aikana rinnalleen uuden puolukkaisen version."
Kioskin kiertuepäivät ja -kaupungit ovat valikoituneet ajankohtiin, jolloin kaupungeissa tapahtuu muutenkin ja ihmiset ovat liikkeellä.
10.–12.6. Turku
17.–18.6. Tampere
20.–21.6. Kuopio
23.–24.6. Tahko, Nilsiä
2.7. Helsinki (Pride)
6.–8.7. Jyväskylä
13.–15.7. Pori
5.–6.8. Oulu
Kompensoimme kioskin kuljettamisesta syntyneet päästöt pienentääksemme kioskin aiheuttamaa ympäristökuormaa.
Tiedotetta päivitetty 8.6. klo 13.33: Poistettu kaupungeissa samaan aikaan järjestettävien kesätapahtumien nimet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
”Mutku kaikki muutkin…” – sanothan ei, kun nuori pyytää alkoholia18.8.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Alkoholin hankkiminen on nuorille helppoa ja moni nuori saa ensimmäiset alkoholiannoksensa nimenomaan aikuisilta. Alkoholin ostaminen alaikäiselle antaa viestin siitä, että alkoholi kuuluisi nuoren elämään. Alko kampanjoi alkoholin välittämisen riskeistä ja kannustaa aikuisia kieltäytymään alkoholin ostamisesta alaikäisille. Paperit kysytään Alkon myymälöissä joka kolmas sekunti.
Alkon heinäkuun myyntitiedote – alkoholittomien trendi ei näytä laantumisen merkkejä13.8.2025 07:37:00 EEST | Tiedote
Heinäkuun litramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholittomien litramyynti nousi 65,1 prosenttia. Valikoimassa siirrytään sadonkorjuun aikaan ja muun muassa Oktoberfest-oluet tulevat valikoimaan elokuun lopussa.
Alkon kesäkuun myyntitiedote – mökkipaikkakuntien Alkoissa vilkasta9.7.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alkon kesäkuun myynti laski 10 prosenttia verrattuna viime vuoden kesäkuuhun. Mökkipaikkakunnilla nautitaan kesäasiakkaiden tuomasta vilskeestä – asiakasmäärät jopa kolminkertaistuvat kesällä.
Espoon Tapiolan Alko muuttaa heinäkuussa – myymälässä maistellaan viinejä 18.7.17.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Tapiolan Alko muuttaa uuteen liiketilaan Kauppakeskus AINOAssa. Myymälä on suljettuna 7.–12. heinäkuuta ja avautuu uudessa sijainnissa 14. heinäkuuta. Myymäläväki kutsuu asiakkaat maistelemaan grilliherkkujen kanssa sopivia viinejä perjantaina 18. heinäkuuta.
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme