Ensimmäinen Raide-Jokerin pikaraitiovaunu matkustajien kokeiltavana

Helsinki, 8.11.2021 – Ensimmäinen Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla Kajaanissa valmistama Artic X54-pikaraitiovaunu ottaa nyt kyytiin matkustajia Kauppatorin ja Ooperan välillä. Tähän asti sillä on ajettu testiajoa Helsingin raitioteillä.

”Testiajoissa pikaraitiovaunumme on ollut menestys, ja nyt on mukava kuulla, miten matkustajat ottavat Artic XL -uutuuden vastaan. Vaunut tulevat aikanaan Raide-Jokerin käyttöön, jolloin nämä nopeat ja miellyttävät vaunut helpottavat kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä liikkumista ja tarjoavat likenteeseen ilmastoystävällisen ja kestävän vaihtoehdon,” toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechiltä toteaa.

HSL:n mukaan Raide-Jokerilla kuljetaan vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa ja vuonna 2050 matkoja olisi jo 125 000 arkivuorokaudessa. Bussilinjalla 550 matkustaa nyt 40 000 henkeä vuorokaudessa.

Raide-Jokerin esisarjavaunu liikkuu nyt Helsingin keskustassa linjatunnuksella 4S arkisin klo 8 ja klo 19 välillä. Se eroaa muista liikenteessä olevista ratikoista paitsi turkoosin värinsä, myös pituutensa ansiosta. Jokeri -vaunu on koko 34 metrin pituudeltaan matalalattiainen raitiovaunu, jossa on keskimoduulissa on tasainen lattia. Vaunussa on 78 istumapaikkaa, yhteensä kyydin se tarjoaa 214 matkustajalle.

”ForCity Smart Artic XL –vaunumme kuljettaa yli 210 henkilöä kerrallaan, mukavasti, luotettavasti ja ympäristöystävällisesti. Yksi vaunu vastaa 170 henkilöautoa ruuhkaisella kehätiellä tai 3 isoa telibussia,” Vierros jatkaa.

Raitiovaunussa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla vaunua. Vaunun ulkonäkö on HSL:n ilmeen mukainen.

Helsingin seudun ensimmäinen pikaratikkalinja on Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettava linja 550, joka korvaa nykyisen runkobussilinjan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä kehämäisellä reitillä. Liikennöinnin pikaratikalla on tarkoitus käynnistyä kesäkuussa 2024. Myöhemmin pikaratikalla liikennöidään muun muassa uusia Kruunusiltoja pitkin Laajasaloon sekä Vihdintien uudella pikaraitiotiellä.

Tekniset tiedot:

Faktaa ForCity Smart Artic X54 - raitiovaunusta:

- ForCity Smart Artic X54 on täysin matalalattiainen, esteetön raitiovaunu kuten Artic-siskonsakin, joten vaunu on kuljettavissa läpi ilman portaita. Suurin ero alkuperäiseen Articiin on, että vaunun keskimoduuli on täysin tasainen eikä siinä ole lattiakallistuksia.

- Innovatiivisen teli- ja korirakenteen ansiosta tässä ilmastoidussa raitiovaunussa on 78 istumapaikkaa ja yhteensä 214 matkustajapaikkaa.

- Artic X54 on viisiosainen, vaikka siinä on neljä kääntyvää teliä kuten alkuperäisessä Articissakin. Vaunun älykäs ohjausmekanismi mahdollistaa erittäin tilavan monitoimialueen vaunun keskelle, jonka vapaalle lattiatilalle mahtuu jopa 6 lastenvaunua tai 2 isoa pyörätuolia. Keskiosassa on 2 paikkaa opaskoiran tai lemmikin kanssa matkustavalle.

- Vaunu on 34 metriä pitkä ja ajettavissa kahteen suuntaan.

- Sähkökäyttö ja ajomoottori ovat Škoda Transportationin valmistamat.

juha.vierros@transtech.fi

Ollipekka Heikkilä
Head of Sales - Light Rail Solutions
ollipekka.heikkila@transtech.fi

Tutkijantie 8

Leading Tramway conference “Light Rail Day” in Helsinki 24.-25.10.202221.10.2022 15:05:21 EEST | Press release

On the panel debate: Timo Harakka, Minister of Transport and Communications, Finland François Bausch, Minister for Mobility and Public Works, Luxemburg Johanna Wallin, Director, Transport HSL Stephan Besier, StadtbahnGestaltung, Leipzig, Germany “Light Rail Day” is the leading conference for Tramway in the Nordic Countries. Next week “Light Rail Day” arrives to Helsinki on Monday and Tuesday for the first time in its history and the interest has been overwhelming. With more than 125 delegates and continuing registrations, the conference has good chances to be sold out. Finland is, for the time being, the leading European country regarding new tram systems in cities, starting from scratch. No wonder, that this year’s conference is coming up to new heights and an international audience is interested in seeing this Finnish approach. Many foreign delegates choose to arrive early in Helsinki to take part in the “Jokeri Light Rail Walk” on Monday morning, to hear more about “Jokeri as a syst

Muutokset Škoda Groupin organisaatiorakenteessa tuovat yhtiön lähemmäksi asiakkaitaan7.6.2022 12:20:01 EEST | Tiedote

Pilsen, 6. kesäkuuta 2022 – PPF-konserniin kuuluva Škoda Group - Euroopan johtava julkisen liikenteen kalustovalmistaja - vahvistaa ylintä johtoaan sekä muuttaa organisaatiorakennettaan. Škoda Group, joka omistaa Pilzenissä olevan Škoda Transportationin, haluaa lähemmäksi asiakkaitaan yksinkertaistamalla ja suoraviivaistamalla toimintojaan hakien samalla laajentumista uusille markkinoille. Konsernin nimenä ja verkkotunnuksena on kesäkuun alusta alkaen Škoda Group.

Škoda Group kunnostaa 80 raitiovaunua Ruotsin Göteborgiin konsernin Ostravan tehtaalla13.5.2022 08:44:45 EEST | Tiedote

Plzeň, 11 Toukokuu 2022 – Škoda Group on saanut merkittävän sopimuksen 80 raitiovaunun korjaamisesta Göteborgissa, Ruotsissa. Ruotsalainen liikennöijä Västtrafik AB on palkinnut Škodan sopimuksella M31 tyyppisten raitiovaunujen tarkistamisesta ja korjaamisesta. Työt tehdään Škoda Group:n tuotantolaitoksessa Ostravassa vuoteen 2027 saakka. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 78 miljoonaa euroa.