Ensimmäinen Raide-Jokerin pikaraitiovaunu matkustajien kokeiltavana

Helsinki, 8.11.2021 – Ensimmäinen Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla Kajaanissa valmistama Artic X54-pikaraitiovaunu ottaa nyt kyytiin matkustajia Kauppatorin ja Ooperan välillä. Tähän asti sillä on ajettu testiajoa Helsingin raitioteillä.

”Testiajoissa pikaraitiovaunumme on ollut menestys, ja nyt on mukava kuulla, miten matkustajat ottavat Artic XL -uutuuden vastaan. Vaunut tulevat aikanaan Raide-Jokerin käyttöön, jolloin nämä nopeat ja miellyttävät vaunut helpottavat kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä liikkumista ja tarjoavat likenteeseen ilmastoystävällisen ja kestävän vaihtoehdon,” toimitusjohtaja Juha Vierros Škoda Transtechiltä toteaa.

HSL:n mukaan Raide-Jokerilla kuljetaan vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa ja vuonna 2050 matkoja olisi jo 125 000 arkivuorokaudessa. Bussilinjalla 550 matkustaa nyt 40 000 henkeä vuorokaudessa.

Raide-Jokerin esisarjavaunu liikkuu nyt Helsingin keskustassa linjatunnuksella 4S arkisin klo 8 ja klo 19 välillä. Se eroaa muista liikenteessä olevista ratikoista paitsi turkoosin värinsä, myös pituutensa ansiosta. Jokeri -vaunu on koko 34 metrin pituudeltaan matalalattiainen raitiovaunu, jossa on keskimoduulissa on tasainen lattia. Vaunussa on 78 istumapaikkaa, yhteensä kyydin se tarjoaa 214 matkustajalle.

”ForCity Smart Artic XL –vaunumme kuljettaa yli 210 henkilöä kerrallaan, mukavasti, luotettavasti ja ympäristöystävällisesti. Yksi vaunu vastaa 170 henkilöautoa ruuhkaisella kehätiellä tai 3 isoa telibussia,” Vierros jatkaa.

Raitiovaunussa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla vaunua. Vaunun ulkonäkö on HSL:n ilmeen mukainen.

Helsingin seudun ensimmäinen pikaratikkalinja on Raide-Jokeri-hankkeessa rakennettava linja 550, joka korvaa nykyisen runkobussilinjan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä kehämäisellä reitillä. Liikennöinnin pikaratikalla on tarkoitus käynnistyä kesäkuussa 2024. Myöhemmin pikaratikalla liikennöidään muun muassa uusia Kruunusiltoja pitkin Laajasaloon sekä Vihdintien uudella pikaraitiotiellä.

Tekniset tiedot:

Faktaa ForCity Smart Artic X54 - raitiovaunusta:

- ForCity Smart Artic X54 on täysin matalalattiainen, esteetön raitiovaunu kuten Artic-siskonsakin, joten vaunu on kuljettavissa läpi ilman portaita. Suurin ero alkuperäiseen Articiin on, että vaunun keskimoduuli on täysin tasainen eikä siinä ole lattiakallistuksia.

- Innovatiivisen teli- ja korirakenteen ansiosta tässä ilmastoidussa raitiovaunussa on 78 istumapaikkaa ja yhteensä 214 matkustajapaikkaa.

- Artic X54 on viisiosainen, vaikka siinä on neljä kääntyvää teliä kuten alkuperäisessä Articissakin. Vaunun älykäs ohjausmekanismi mahdollistaa erittäin tilavan monitoimialueen vaunun keskelle, jonka vapaalle lattiatilalle mahtuu jopa 6 lastenvaunua tai 2 isoa pyörätuolia. Keskiosassa on 2 paikkaa opaskoiran tai lemmikin kanssa matkustavalle.

- Vaunu on 34 metriä pitkä ja ajettavissa kahteen suuntaan.

- Sähkökäyttö ja ajomoottori ovat Škoda Transportationin valmistamat.

juha.vierros@transtech.fi

Ollipekka Heikkilä
Head of Sales - Light Rail Solutions
ollipekka.heikkila@transtech.fi

ŠKODA TRANSTECH OY ALOITTAA NEUVOTTELUT SOPEUTTAMISTOIMISTA5.5.2021 11:59:07 EEST | Tiedote

Otanmäki, 5.5.2021 - Yhtiön tuotannollinen ja taloudellinen tilanne heikkenee kevään ja kesän aikana huomattavasti. Tuotannon nykyisistä projekteista päättyy VR:n ravintolavaunujen ja Tampereen raitiovaunujen tuotanto. Tästä syystä aloitettavien neuvottelujen tarkoituksena on toteuttaa tarvittavia toimenpiteitä työvoiman käyttöön liittyen. Arvioitu ajankohta mahdollisille toimenpiteille ajoittuu kesän 2021 ja alkuvuoden 2022 välille. Yhtiö ei suunnittele irtisanomisia vaan pyrkii yhdessä henkilöstön kanssa löytämään muita tapoja tilanteen ratkaisemiseksi yhtiön kannattavuus huomioiden.