Ensimmäiset ABC-latausasemat avattu - tämän vuoden tavoite noin 50 latausasemaa

S-ryhmän ensimmäiset ABC-latausasemat on avattu HOK-Elannon toimialueella Helsingissä ja Espoossa. Tämän vuoden aikana pääkaupunkiseudulle avautuu vielä lukuisia latausasemia, mutta verkosto alkaa laajentua myös muualle Suomeen. Syksyllä latausasiointi siirtyy ABC-mobiiliin, jolloin lataaminen muuttuu alun kokeiluvaiheen jälkeen maksulliseksi.

S-ryhmän ensimmäinen ABC-latausasema avautui 27.4. Prisma Itäkeskukseen Helsinkiin. Viimeisimpänä latausaseman sai Espoon Prisma Olari. Vuoden 2021 aikana verkoston laajentumisen painopiste onkin pääkaupunkiseudulla, johon HOK-Elanto aikoo avata 23 latausasemaa vuoden loppuun mennessä.

Muiden alueiden osalta länsirannikon osuuskaupat Keula, Satakunta ja Turun Osuuskauppa avaavat ensimmäiset latausasemansa samoin kuin idemmässä Kymen Seudun Osuuskauppa. Pohjoisempana ensimmäiset ABC-lataukset avautuvat Vaasan seudulla toimivalle Osuuskauppa KPO:lle ja Kajaanin ympäristössä toimivalle Osuuskauppa Maakunnalle ja Pohjois-Suomen Osuuskauppa Arinalle.  Vuoden 2021 aikana koko S-ryhmään ollaan avaamassa noin 50 ABC-latausasemaa, joihin tulee yhteensä satoja latauspisteitä.

Kohti koko maan kattavaa ABC-latausverkostoa – latausta tarjolla kaikille

ABC-latauksen eri lataustavat ovat peruslataus, teholataus ja suurteholataus. Peruslatauksen teho on matalin ja latausaika useita tunteja, kun taas tehokkaammissa lataustavoissa auton voi ladata lyhyemmänkin asioinnin yhteydessä.

Nyt rakennettavilla ABC-latauksen asemilla on yleensä neljä peruslatauspistettä ja neljä teholatauspistettä. Osassa teholatauspisteistä voi suurteholadata jopa 150 kW:n teholla. Peruslatauspisteisiin kytketään auton mukana tuleva latauskaapeli, kun taas teholatauspisteissä on kiinteät latauskaapelit. Teholatauksessa on käytössä CCS-pistokkeet ja osassa latauspisteitä myös CHAdeMO –pistokkeet. Näin voimme palvella kaikkia sähköautoilijoita.

– Haluamme palvella S-ryhmän sähköautoilevia asiakkaita ja valmistautua nopeasti kasvavaan sähköautojen määrään rakentamalla koko maan kattavan ABC-latausverkoston. Latausverkosto rakennetaan markettien, ABC-asemien ja hotellien yhteyteen, jolloin latausta on saatavilla liikkuessa arjen askareissa ja matkustaessa, kertoo ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta.

Syksyllä käyttöön ABC-mobiili, latauksesta maksullista

Alkuvaiheessa ABC-latauksen toiminnasta kerätään kokemuksia ja lataus on ensimmäisillä latausasemilla ilmaista. Loppuvuoden aikana lataaminen muuttuu maksulliseksi. Sen jälkeen maksu tapahtuu ABC-mobiililla, jolla asiakkaat voivat hoitaa monipuolisesti muitakin asiointejaan ABC-verkostossa.

– ABC-latauksen kehittämistä tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa ja haemme tällä hetkellä ratkaisuja, joiden avulla pystymme tehokkaimmin vuorovaikuttamaan asiakkaidemme kanssa ja saamaan heiltä arvokasta tietoa.

Kohti päästöttömämpää liikennettä

S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava, noin tuhannen latausaseman verkosto sähköautoille. ABC-latauksen nimellä kulkeva verkosto tulee S-ryhmän ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen.

–  ABC-latauksen lisäksi kehitämme myös nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa. Toimme juuri jakeluun täysin uusiutuvan Nero Dieselin, jota saa vuoden loppuun mennessä noin 20 ABC-asemalta. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala sanoo.

Lisätietoja:
Olli Tervonen, sähköisen liikenteen päällikkö, ABC-ketjuohjaus, p. 010 768 0938, olli.tervonen(at)sok.fi

ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.