Ensimmäiset adoptiot vahvistettu samaa sukupuolta olevien perheisiin – merkittävä askel erityisesti miesparien mahdollisuuksissa perustaa lapsiperhe

Ensimmäiset adoptiot samaa sukupuolta olevien parien perheisiin on nyt vahvistettu tuomioistuimissa. Avioliittolain uudistus, joka mahdollisti avioliiton ja samalla perheen ulkoisen adoption samaa sukupuolta oleville pareille, astui voimaan kolme vuotta sitten 1.3.2017.

Tähän mennessä adoptioita on vahvistettu ainakin kaksi. Molemmat tiedossa olevat toteutuneet adoptiot ovat kotimaisia adoptioita. Molemmissa tapauksissa on kyse vauvaikäisen lapsen adoptiosta Helsingissä. Ensimmäinen adoptio vahvistettiin miesparin perheeseen, toinen naisparin perheeseen.

Ensimmäinen lapsen adoptoinut miespari haluaa pysyä nimettömänä. He kertovat olevansa enemmän kuin onnellisia ja iloisia, että ovat nyt perhe. Helsingin kaupungin adoptiotyöryhmä saa perheeltä kiitosta kaikesta heidän saamastaan tuesta. Heidän kokemuksensa mukaan viranomaisten suhtautuminen sateenkaariperheen adoptioon on ollut erittäin myönteistä ja kannustavaa. Perhe sanoo tiedostavansa perheensä erityisen aseman, mutta ”olemme kuitenkin tavallinen perhe ja iloitsemme normaalista vauva-arjestamme.”

Helsingin kaupungin mukaan adoptioneuvonnassa ja neuvontaan pääsyä odottamassa on useita samaa sukupuolta olevia pariskuntia, sekä mies- että naispareja. Heissä on sekä kotimaisen että kansainvälisen adoption kautta lasta toivovia.

”Kotimaisissa adoptioissa päätös siitä, mihin perheeseen lapsi sijoitetaan, tehdään adoptiotyöryhmässä”, kertoo johtava sosiaalityöntekijä Aulikki Haimi-Kaikkonen. ”Jokaisen lapsen kohdalla mietitään huolellisesti, mikä perhe vastaa parhaiten lapsen tarpeita. Päätöksessä huomioidaan myös mahdollisuuksien mukaan biologisten vanhempien toiveet siitä, millaiseen perheeseen lapsi sijoitetaan. Tällä voi olla vaikutusta hakijoiden odotusaikaan.”

Suomessa ensimmäinen adoptio samaa sukupuolta olevien perheisiin tapahtui kaksi ja puoli vuotta lain voimaantulon jälkeen. Adoptioprosessiin kuuluva adoptioneuvonta, jossa kartoitetaan hakijoiden valmiuksia adoptioon, vie oman aikansa. Sateenkaariperheet ry:n mukaan ensimmäiset adoptiot eivät olleet odotettavissa paljoakaan tätä aikaisemmin.

”Adoptio on erityisesti miesparien mahdollisuuksien näkökulmasta tärkeä, uusi tie vanhemmuuteen”, iloitsee Sateenkaariperheet ry:n toiminnanjohtaja Juha Jämsä. ”Adoptio ei todennäköisesti tule olemaan miesparien yleisin tapa lapsiperheellistyä. Se on kuitenkin yksi tärkeä lisämahdollisuus miehille, joiden mahdollisuudet muodostaa lapsiperhe ovat kokonaisuudessaan olleet hyvin rajatut.”

Adoption lisäksi sijaisvanhempana toimiminen on olemassa oleva mahdollisuus myös miespareille. Suomalaiset miesparit ja itselliset miehet lapsiperheellistyvät kuitenkin yleisimmin perheinä, joissa lapsen vanhemmuutta jaetaan yhdessä naisparin tai itsellisen naisen kanssa. Näissä perheissä elävien lasten aseman turvaamiseksi Sateenkaariperheet ry vaatii, että vanhemmuuslaki tunnustaisi useamman vanhemman oikeudellisen vanhemmuuden.

”Jatkamme työtämme sen eteen, että tulevaisuudessa yhä useampi miespari ja itsellinen mies voisi saavuttaa toivotun lapsilukunsa”, linjaa toiminnanjohtaja Jämsä.

***

Molemmat uutisessa mainitut perheet haluavat pysytellä nimettöminä. Adoptioneuvontaan liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä Helsingin kaupungin adoptiotyöryhmän johtavaan sosiaalityöntekijään Aulikki Haimi-Kaikkoseen numerossa 09 310 43006.

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.