Epämääräinen asiakaslista voi tuhota yrityksen maineen – Näillä keinoin varmistat datasi vastuullisuuden

Jaa

Markkinoilla on toimijoita, joiden myymän datan alkuperästä ei ole varmuutta. Vastuullinen ja reilu datan kerääminen ja käyttö ovat yritykselle selkeä kilpailuetu ja erottautumistekijä.

Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkösen mukaan kuluttajat pohtivat selvästi aiempaa enemmän, mihin heidän tietojaan käytetään. "Ihmiset haluavat kontrollin omiin tietoihinsa takaisin."
Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkösen mukaan kuluttajat pohtivat selvästi aiempaa enemmän, mihin heidän tietojaan käytetään. "Ihmiset haluavat kontrollin omiin tietoihinsa takaisin."

- Meiltä on kysytty viime aikoina joitakin kertoja, voisimmeko myydä massoittain yritysten päättäjien sähköpostitietoja. Emme ole tähän suostuneet, koska se ei ole vastuullista datan käyttöä, datapalveluihin erikoistuneen Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki sanoo.

Valitettavasti kaikki eivät toimi samalla tavalla. Markkinoilta löytyy kaupustelijoita, joiden tarjoaman datan alkuperästä ei voi olla varma.

- Verkosta löytyy toimijoita, jotka viis veisaavat laista. Onneksi markkinoilla on myös toimijoita, joiden liiketoiminnan keskiössä on vastuullinen data ja sen hyödyntäminen eettisesti oikein, Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkönen sanoo.

Päättäjä- tai kuluttajatietoja ostavan yrityksen hälytyskellojen pitäisi soida heti, jos dataa myyvä yritys ei pysty tai halua kertoa, mistä heidän datansa on kerätty.

- Jos sinulle tarjotaan mitä vain dataa, se on merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Vastuullinen toimija pitää huolen, että data on oikeanlaista, sen keräämiseen on lupa, ja se kyetään pilkkomaan osiin tarpeen mukaan.

Epämääräisen datan hyödyntäminen on yritykselle erittäin haitallista. Viime kädessä dataa käyttävä yritys on vastuussa siitä.

Tietosuoja-asetusten vastaisesta käytöstä voi tulla pahimmillaan isot rapsut. Myös maine voi saada ison kolhun, kun kuluttajat kokevat heille kohdistetun markkinoinnin ikävänä.

- Kun yritykset lähettävät omaa sähköpostimarkkinointia epämääräisesti massapostituksella, ne ovat spämmiä eli roskapostia. Pahimmassa tapauksessa vastaanottajat suodattavat jatkossa kaikki yrityksen lähettämät postit pois, Profinderin Ville Honkimäki havainnollistaa.


”Ihmiset haluavat kontrollin tietoihinsa takaisin”

Vuodesta 2018 voimassa ollut EU:n tietosuoja-asetus eli gdpr on aiheuttanut joillekin suomalaisyrityksille harmaita hiuksia. Syyskuun alussa uutisoitiin muun muassa Postin, Parkkipaten ja Taksi Helsingin saamista sakoista.

Sitran Tiina Härkösen mukaan Suomessa ollaan lähtökohtaisesti lainkuuliaisia ja puutteet tietosuoja-asioissa johtuvat enemminkin tietämättömyydestä ja huolimattomuudesta kuin tahallisuudesta.

- Mutta opetteluaika on nyt ohi. Sakkoja on tulossa aivan varmasti lisää Suomeenkin, vaikka niiden mittaluokka on aivan toista kuin EU-tasolla, jossa sakotetaan Facebookin ja Amazonin kaltaisia isoja toimijoita.

Härkösen mukaan kuluttajat pohtivat selvästi aiempaa enemmän, mihin heidän tietojaan käytetään.

- Ihmiset haluavat kontrollin omiin tietoihinsa takaisin.

Kuluttajien heräämisestä kertoo esimerkiksi se, että tietosuojavaltuutetulle tehtyjä tietosuojailmoituksia oli viime vuonna 12000, kun edellisvuonna ilmoituksia oli 10000.

Datan on oltava katseen kestävää

Diakonissalaitoksen varainhankinnan asiantuntija Pertti Keinänen on huomannut omassa työssään, että markkinoinnista tulee vähemmän reklamaatioita, jos se on kohdennettu oikein. Oikeanlainen ja vastuullisesti kerätty data mahdollistaa myös eettisesti kestävän markkinoinnin.

- Näin asiakasdatan ostajan näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää, että tiedämme datan olevan lain ja tietosuoja-asetusten mukaisesti hankittu. Luotettavat toimijat kertovat tästä jo omissa sopimuksissaan.

Luottamus ja läpinäkyvyys on kaiken a ja o.

- Datan käytön pitää olla katseen kestävää ja täyttää kriteerit. Uskon, että vastuulliset yhdistykset ja yritykset ymmärtävät tämän ja hankkivat datansa luotettavista lähteistä. Näiden asioiden kanssa ei voi pelleillä.

 

Vastuullinen ja reilu data on selkeä kilpailuetu

Vastuullinen ja reilu datan kerääminen ja käyttö ovat yritykselle selkeä kilpailuetu ja erottautumistekijä. Se, joka auttaa kuluttajaa, on tulevaisuuden voittaja.

- Tärkein asia vastuullisessa datan hyödyntämisessä on läpinäkyvyys datan keräämisen, hallinnoinnin ja jakamisen kanssa. Esimerkiksi digitaalinen markkinointi ja mainonta on tietosuojan kannalta aina vähän haastavaa, jos yritys käyttää Facebookin ja Googlen kaltaisia markkinointikanavia, Tiina Härkönen sanoo.

Vastuullinen datan käyttäjä käy asiakkaidensa kanssa jatkuvaa vuoropuhelua.

- Esimerkiksi monilla yrityksillä on haasteita noudattaa oikeita evästekäytäntöjä. Sovellusten käyttöehdot ovat tutkitusti usein pidempiä kuin Shakespearen näytelmät. Jos siis saatte palautetta, niin korjatkaa viat ennen kuin joku valittaa tietosuojavaltuutetulle. Ja kirjoittakaa selosteet tiiviisti ja selkokielisesti.

Profinderille datan kerääminen ja käyttäminen vastuullisesti tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että yritys toimii läpinäkyvästi, henkilö- ja yritysdata on ajan tasalla ja asiakkaille tarjottu data on hankittu vastuullisesti julkisista kanavista.

- Koulutamme myös henkilöstöämme jatkuvasti aiheen tiimoilta ja konsultoimme asiakkaitamme datan vastuullisessa hankinnassa ja käytössä, Ville Honkimäki sanoo.

Teksti

Jarkko Ambrusin

Varmista ainakin nämä asiat vastuullisen datan keräämiseksi ja käyttämiseksi:

  1. Varmista, että saamasi data on kerätty oikein ja tietosuoja-asetusten mukaisesti. Selvitä, toimiiko kumppanisi vastuullisesti.
  2. Toimi läpinäkyvästi. Jos keräät esimerkiksi verkkosivujesi kautta käyttäjä- tai henkilötietoja, kerro siitä sivustosi kävijöille selkeästi, täsmällisesti, lyhyesti ja ymmärrettävästi tietojen keruun yhteydessä.
  3. Älä myy tai luovuta luvatta yksilöitä koskevaa dataa.
  4. Älä spämmää. Luvatta lähetetyt sähköpostiviestit ovat aina spämmiä. Ne eivät edistä myyntiä vaan maineen menetystä.
  5. Älä kerää turhaa tietoa. Vältä erityisesti turhan sensitiivisen tiedon keräämistä.
  6. Käy vuoropuhelua ja korjaa havaitut virheet mahdollisimman pikaisesti

Lähteet: Profinder ja Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkönen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkösen mukaan kuluttajat pohtivat selvästi aiempaa enemmän, mihin heidän tietojaan käytetään. "Ihmiset haluavat kontrollin omiin tietoihinsa takaisin."
Sitran Reilun datatalouden johtava asiantuntija Tiina Härkösen mukaan kuluttajat pohtivat selvästi aiempaa enemmän, mihin heidän tietojaan käytetään. "Ihmiset haluavat kontrollin omiin tietoihinsa takaisin."
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Profinder
Profinder
Aleksanterinkatu 52
00100 HELSINKI

https://profinder.fi/

Tietopalveluyritys Profinder kokoaa, tuottaa ja analysoi yritys- ja kuluttajadataa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Profinder

Gubbe aktivoi ikäihmisiä ja Profinder auttaa löytämään kummiyritykset11.10.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Sekä nuori että vanha ansaitsee merkityksellisyyttä elämäänsä. Gubbe-toiminta torjuu yksinäisyyttä etsimällä ikäihmiselle nuoren ystävän eli gubben. Tämä käy hänen luonaan viikoittain auttaen ulkoilussa ja kotiaskareissa. Vanhus saa apua, nuori työllistyy merkityksellisen osa-aikatyön pariin. Tietopalveluyritys Profinder on Gubben kumppani ja auttaa Gubbea löytämään yrityksiä, jotka tukevat yhteiskunnallisesti tärkeää toimintaa.

Kuntavaalianalyysi: perussuomalaisten kannatus puolueista tasaisinta - keskusta ja vihreät vastakohta17.6.2021 12:02:05 EEST | Uutinen

Kuntavaalien tuloksessa näkyy voimakkaasti koulutustason merkitys puolueille. Kunkin puolueen kannatusalueella on oma koulutusprofiilinsa. Äänestysprosentin laskiessa korkeimmin koulutettujen alueiden äänestäjät määräävät entistä enemmän vaalien tuloksen. Perussuomalaiset on selvästi tasaisinta alueellista kannatusta nauttiva puolue. Keskusta ja vihreät ovat tässä mielessä perussuomalaisten vastakohtia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme