ELY-keskukset

Erikoiskuljetusten hakemusmäärissä raju 25 prosentin kasvu

Jaa

Suomen siirtyminen nopeassa tahdissa fossiilittoman energian käyttöön näkyy myös ELY-keskukseen saapuneiden erikoiskuljetuslupien hakemusmäärissä.

Keväällä 2021 Vestaksen tuulimyllyn konehuone, eli nacelli, kuljetettiin erikoiskuljetuskalustolla
Simo Sarvisuon tuulipuistoon. Kuva: Jarkko Finnilä
Keväällä 2021 Vestaksen tuulimyllyn konehuone, eli nacelli, kuljetettiin erikoiskuljetuskalustolla Simo Sarvisuon tuulipuistoon. Kuva: Jarkko Finnilä

Vuoden 2021 aikana määrä on kasvanut merkittävästi. Suurin syy lukumäärän nousuun on tuulivoimarakentamisen lisääntyminen.

Hakemusjono on tänä vuonna ajoittain venynyt hyvinkin pitkäksi, ja siitä on aiheutunut haastetta kuljetusten suorittajille. Haittaa ei niinkään ole aiheutunut tuulivoimaan liittyville kuljetuksille, vaan muille erikoiskuljetuksille, joiden hakemuksia ei ole kasvaneen tuulivoimarakentamisen vuoksi pystytty käsittelemään riittävän nopeassa tahdissa. Lupasumaa on ELY-keskuksessa vuoden mittaan purettu myös tekemällä ylitöitä.

– Myönnämme Ahvenanmaata lukuun ottamatta koko Suomea koskevat erikoiskuljetusluvat, kertoo Pirkanmaan ELYkeskuksen lupapäällikkö Petteri Pietilä.

– Sähköisestä lupakäsittelystämme huolimatta jonoa on muodostunut, sillä nopeasti kasvanut tuulivoimarakentaminen on lisännyt hakemusten määrää tänä vuonna 25 prosentilla. Suomessa eletään nyt voimakasta noususuhdannetta, mikä pitkän kokemuksemme mukaan korreloi suoraan erikoiskuljetusten määrää, Pietilä jatkaa. 

Tuulivoimarakentaminen on Suomessa vilkasta ainakin pari seuraavaa vuotta

Tuulimylly koostuu kolmesta lavasta, konehuoneesta ja neljästä kuuteen runkoputkesta. Jokaisen eri osan kuljetus vaatii erikoiskuljetusluvan. Viime vuosien ajan lupien hakemusmäärät ovat vuositasolla pyörineet 10 000 kappaleen molemmin puolin. Tämän vuoden osalta ennustetaan, että erikoiskuljetuslupia tullaan myöntämään noin 12 500 kappaletta. Tuulivoimarakentaminen tulee Suomessa olemaan vilkasta vielä ainakin seuraavat pari vuotta.

Energian tuottaminen tuulivoiman avulla nopeuttaa Suomen talouden pääsyä kansainvälisen vihreän kasvun vauhtiin. Suomessa on nyt 800 tuulimyllyä ja lähivuosina rakennetaan vielä 700 uutta lisää. Kuljetukset keskittyvät tällä hetkellä Keski-Suomen ja Pohjanmaan alueille. Tuulimyllyillä lastattuja erikoiskuljetuksia liikkuu nyt ennätysmäärä Suomen länsirannikolla, siellä, missä eniten tuulee.

Pirkanmaan ELY-keskus käsittelee vuodessa keskimäärin 17500 tienpitoon liittyvää lupaa, joista suurin osa, 10 000 kappaletta, on kuljetuslupia. Tienpitoa koskevia lupia käsitellään alueellisesti myös muissa ELY-keskuksissa. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lupapäällikkö Petteri Pietilä, Pirkanmaan ELY-keskus, p. 0295 036 281

Kuvat

Keväällä 2021 Vestaksen tuulimyllyn konehuone, eli nacelli, kuljetettiin erikoiskuljetuskalustolla
Simo Sarvisuon tuulipuistoon. Kuva: Jarkko Finnilä
Keväällä 2021 Vestaksen tuulimyllyn konehuone, eli nacelli, kuljetettiin erikoiskuljetuskalustolla Simo Sarvisuon tuulipuistoon. Kuva: Jarkko Finnilä
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme