Erikoistuvien kokemukset muuttuvat hitaasti – laaja panostus koulutuksen laatuun ja koulutusolosuhteisiin eivät näy vielä tuloksissa

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala mittaa ja seuraa erikoistuvien lääkärien työ- ja koulutusolosuhteita jatkuvasti ohjauksen laatukyselyllä ja henkilöstötutkimuksella. Erikoistuvien lääkärien mielestä ohjaus on hieman parantunut, mutta ilmapiirissä on edelleen parantamisen varaa.

Vuosina 2018 ja 2019 HUS menestyi huonosti Nuorten Lääkärien Yhdistyksen Koulutuspaikkakyselyssä, jossa arvioidaan valtakunnallisesti erikoistumiskoulutusta eri terveydenhuollon yksiköissä. HUSin omien, tuoreimpien kyselytutkimusten tulokset kertovat, että puolentoista vuoden aikana tehdyt laajat parannukset eivät vielä näy erikoistuvien lääkärien arjessa.

HUS aloitti keväällä 2019 järjestelmällisen toimenpideohjelman, joka tähtää erikoistuvien lääkärien työ- ja koulutusolosuhteiden parantamiseen kaikissa yksiköissä. HUSissa erikoistuvilla lääkäreillä on mahdollisuus osallistua säännöllisiin mentorointitapaamisiin, vuoden 2021 alusta he saavat kouluttajalääkärit ja HUS myöntää heille valtakunnalliset tenttivapaat sekä koulutusrahan. Tulosyksiköt ovat niin ikään tehneet uudistuksia erikoistuvien lääkärien ohjaukseen ja työhön. Esimerkiksi Naistentautien ja synnytysten tulosyksikkö otti käyttöön mallin, jossa erikoistuvilla lääkäreillä on oma erikoistuvien esimies. HUSin Akuutissa erikoistuvilla on oma edustajansa johtoryhmässä.

”Tulokset vahvistavat vuoden aikana tekemämme huomion, että erikoistuvat ovat edelleen tyytymättömiä. Mentoroinnin tehostaminen ja vuoden 2021 alusta alkava kouluttajalääkäriohjelma sekä muut yksiköittäin vaihtelevat toimenpiteet vastaavat erikoistuvien esille tuomiin ongelmiin esimerkiksi ohjaussuhteessa”, tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta toteaa.

Erikoistuvien HUS-suosittelu on henkilöstötutkimuksessa kaikista ammattiryhmistä alhaisin (37 %). Tästä huolimatta myös he suosittelevat omaa työyksikköä lähes yhtä usein kuin muutkin: oman työyksikön suosittelu on HUSissa hyvällä tasolla, 76 prosenttia.

Opiskelijaohjauksen laatukyselyssä parhaimmat arvosanat arviointiasteikolla 1–10 saivat HUS Kuvantaminen (8,28), Akuutti (8,09) ja Sydän- ja keuhkokeskus (8,09).

”HUS on iso organisaatio ja meillä on monenlaisia yksiköitä ja työyhteisöjä, myös sellaisia, joissa erikoistuvat viihtyvät ja tuntevat voivansa vaikuttaa ja saavansa korkeatasoista opetusta. Emme me väsy, vaikka tulokset eivät ole kehittyneet kuten toivoimme, vaan entistä isommalla puhdilla jatkamme hyvin alkaneita parannustoimia”, sanoo kehittämispäällikkö Elina Koota.

HUSissa on noin 1 500 erikoistuvaa lääkäriä. Opiskelijaohjauksen laatukyselyyn vastasi 280 erikoistuvaa lääkäriä ja henkilöstötutkimukseen 296.

Lisätietoja:
Tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta
anne.pitkaranta@hus.fi

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.