ERTO: Neuvottelutulos taloushallintoalalla, työtaistelut vältettiin

Toimihenkilöliitto ERTO, Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat PALTA saavuttivat tänään 4.12. yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen taloushallintoalan työehdoista.

Sopimuskausi on kaksi vuotta ja lisäksi siihen kuuluu kolmas ns. optiovuosi. Neuvottelut olivat haastavat.

Taloushallintoalan neuvottelutuloksen mukaan palkkoja korotetaan 1.1.2018 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,6 % suuruisella korotuksella. Ellei muusta toteutustavasta sovita, korotuksesta 1,2 % kohdennetaan yleiskorotuksena ja 0,4 % yrityskohtaisena eränä. Taulukkopalkkoja korotetaan yleiskorotusprosentilla.

Taloushallintoalan neuvottelutuloksen mukaan palkkoja korotetaan 1.1.2019 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,6 % suuruisella korotuksella. Ellei muusta toteutustavasta sovita, korotuksesta 0,9 % kohdennetaan yleiskorotuksena ja 0,7 % yrityskohtaisena eränä. Taulukkopalkkoja korotetaan yleiskorotusprosentilla.

Neuvottelutulos menee nyt sopijaosapuolten hallintojen käsittelyyn ja on sen jälkeen kokonaisuudessaan julkinen. Hallintojen käsittelyn jälkeen asiasta tiedotetaan jäsenistöä.

Lisätietoja: Lakimies Helena Lievonen, 09-6132 3246.

Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO on yksityisen palvelusektorin asiantuntijatehtävissä työskentelevien ammattiliitto. ERTOn 17 000 jäsentä edustavat mm. seuraavia aloja: logistiikka, markkinointiviestintä ja markkinointitutkimus, sosiaali- ja terveysala, henkilöstöpalveluala, tietotekniikan palvelut, matkailu-, liikunta- ja kulttuuripalvelut sekä taloushallinto. ERTO on osa Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:ta, joka edustaa lähes 608 000 toimihenkilöä.

Avoin kirje Juhana Vartiaiselle1.6.2018 12:27Tiedote

Hyvä kansanedustaja Vartiainen, Luin surullisen mielin blogikirjoituksesi työehtosopimusten yleissitovuuden vahingollisuudesta. Pisteet kuitenkin alkuun siitä, että olet kunnioitettavan johdonmukaisesti viime vuodet kannattanut matalapalkkatyön lisäämistä, työntekijöiden aseman heikentämistä ja työehtosopimusturvasta (ainakin osittain) luopumista. Perustelet sekä matalapalkkatyötä että työehtosopimusten yleisistä palkankorotuksista luopumista työllisyyden parantamisella. Argumenttisi taitaa olla, että voidessaan maksaa vähemmän työnantajat palkkaavat useampia ja työllisyysaste nousee. Tämä pelastaa niin yritykset kuin koko julkisen taloudenkin. Käsittääkseni esität nämä argumentit yleensä aivan vilpittömin mielin, omaa ilmaisuasi lainaten. Minä kannatan työehtosopimusten yleissitovuutta. Olen tätä mieltä erityisesti kolmen työehtosopimusjärjestelmän vaikutuksen ja tavoitteen takia: 1) alenevilla ja alhaisimmilla palkoilla kilpailemisen eli palkkadumppauksen välttäminen ja 2) reilut työ