ERTO, SuPer ja Tehy: Terveysjätit rikkovat pelisääntöjä

Vuoden alussa julkisuuteen tullut hoivakriisi on edelleen arkea monilla sosiaalialan työpaikoilla, vaikka työnantajat ovat myös parantaneet toimintaa.

– Hoitajia ei palkata riittävästi vakituisiin työsuhteisiin ja vuoroja pyöritetään liikaa keikkalaisten voimin, mikä koettelee jaksamista ja heikentää alan vetovoimaa. Myöskään palkka ei vastaa työn vaativuutta, sanoo SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens.

Sosiaali- ja terveyspalvelualan yritysten työntekijöiden oikeuksista piittaamaton tapa toimia työllistää ammattiliittoja. Voiton tavoittelu työntekijöiden oikeuksien ja hyvinvoinnin kustannuksella jatkuu. Asenne vaikeuttaa tulevaa neuvottelukierrosta.

– Palkkausjärjestelmän noudattamisessa on vakavia epäkohtia Mehiläisessä, Pihlajalinnassa ja Terveystalossa, Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri sanoo.

Epäkohdat johtavat siihen, että työntekijät saattavat saada pienempää palkkaa kuin heidän kuuluisi työn vaativuuteen perustuvan palkkausjärjestelmän perusteella saada. Esimerkiksi tehtävänkuvia on laatimatta ja päivittämättä sekä palkanosien maksuperusteita määrittelemättä.

Terveyspalvelualalla on käynnissä useita riitoja, joiden yhteydessä työnantajat yrittävät kiertää lain ja työehtosopimusten määräyksiä.

Ammattiliittojen on vaikea selvittää palkkarikkomuksia, koska yritykset kieltäytyvät työehtosopimusten vastaisesti luovuttamasta luottamusmiehille tietoja.

– Ammattiliittojen on vaikea selvittää palkkarikkomuksia tai esimerkiksi perusteettomia määräaikaisuuksia, koska yritykset kieltäytyvät työehtosopimusten vastaisesti luovuttamasta luottamusmiehille tietoja, ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola sanoo.

Sosiaali- ja terveyspalvelualan työehtosopimukset päättyvät 31.3.2020.

ERTOn, SuPerin ja Tehyn luottamusmiehet ovat kokoontuneet Helsinkiin neuvottelupäiville 24.-25.10. valmistautumaan neuvottelukierrokselle.

ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521
SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, p. 050 385 8042
Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri, p. 040 091 3230

Muistusukutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta27.1.2020 06:12:00 EETKutsu

SPEKin tuore tutkimus valottaa hoitohenkilöstön työhön liittyvän huolen määrää ja aiheita. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin jäsenille tehdyssä kyselyssä tiedusteltiin kokemuksia ja huolia, jotka liittyvät hoidettavien asumisen turvallisuuteen sekä vastaajien työolosuhteisiin, jaksamiseen ja turvallisuusosaamiseen. Kyselyyn vastasi 3 430 superilaista. Tutkimuksen tuloksia esittelee tiedotustilaisuudessa SPEKin erikoistutkija Tarja Ojala. Tule keskustelemaan aiheesta!

SuPerin Paavola: Hoitoalan koulutusta arvostetaan myös muilla sektoreilla21.1.2020 10:53:52 EETTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa hoitoalan kuormittavasta tilanteesta, joka on todellisuutta. Tästä kertovat myös useat tutkimukset. Tilastokeskuksen yliaktuaari Sampo Pehkonen kirjoitti blogissaan 17. tammikuuta, että työssäkäyntitilaston tiedoissa hoitajien ahdinko ei näy. Hän viittasi tilastoihin, joiden mukaan hoitajat eivät ole uudelleenkouluttautuneet muille aloille. Tilasto ei SuPerin mukaan kerro sitä, että hoitajat pysyisivät alalla, sillä he työllistyvät alan ulkopuolelle ilman uudelleen kouluttautumista. - Palvelualoilla arvostetaan hoitoalan koulutusta, Paavola kertoo.

Kutsu: SPEKin tutkimus: Lähihoitajat ovat huolissaan asiakkaidensa turvallisuudesta21.1.2020 08:00:00 EETKutsu