Espoon kaupunkipyörät starttaavat 2.5.

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajenee Espooseen, jonne tulee kaiken kaikkiaan 105 kaupunkipyöräasemaa. Kaupunkipyöräpalvelun avajaisia juhlitaan Kasmirin tähdittämänä Tapiolan Kulttuuriaukiolla 2.5. klo 16-18.

Espoon kaupunkipyöräkausi alkaa 2.5. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajentuu Espooseen. Espoossa on toukokuusta alkaen 70 asemaa metroasemien ympäristössä, ja kesän aikana niitä pystytetään vielä 35 lisää pääasiassa Leppävaaraan. Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä silloin jopa 2550 kaupunkipyörää.

Espoon kaupunkipyörien keltaista ilosanomaa juhlitaan avajaisissa 2.5.2018 Tapiolan Kulttuuriaukiolla. Tapahtuma alkaa klo 16 esiintymislavalla pidettävillä juhlapuheilla ja juontaja DJ Mista S:n soittamalla musiikilla.Fillarikansan iloksi tapahtumassa esiintyy myös Kasmir.

Avajaistapahtuman aikana kaupunkipyörien käyttäjäksi voi rekisteröityä HSL:n teltalla, missä annetaan opastusta palveluun rekisteröitymisessä. Tule pyöräyttämään samalla onnenpyörää ja voita pieniä palkintoja tai testaa liikennesääntötietosi ja voita ilmainen kaupunkipyöräkausi. Jaossa on myös ilmapalloja, jäätelöä ja kahvia. Mukana tapahtumassa ovat kaupunkipyörien päämainoskumppani HOK-Elanto sekä Espoon kaupunki, HKL, CityBike Finland ja Clear Channel. Juhlatunnelmasta nautitaan klo 18:aan saakka.

Rekisteröityminen

Rekisteröityminen kaupunkipyörien käyttäjäksi tapahtuu osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Rekisteröityminen koko kaudeksi maksaa 30 euroa. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kaikkiin kausiin sisältyy puoli tuntia maksutonta pyöräilyaikaa käyttökerralla. Yli menevästä ajasta veloitetaan erikseen pieni lisämaksu, ja viimeistään viiden tunnin kuluessa pyörä on palautettava jollekin pyöräasemalle. Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

Kaupunkipyörän käyttöönottoon tarvitset rekisteröitymisen yhteydessä saamasi pyöräilijätunnuksen ja omavalintaisen PIN-koodin. Halutessasi voit korvata pyöräilijätunnuksen HSL:n matkakortilla pyörän käyttöliittymän avulla. Reittioppaasta näet pyöräasemien sijainnit, pyörien saatavuuden eri asemilla sekä reititykset. Yksittäisiä pyöräasemia saattaa joskus olla pois käytöstä esimerkiksi katutöiden vuoksi. Poissa käytöstä olevat pyöräasemat näkyvät Reittioppaassa harmaina. https://www.reittiopas.fi.

Palvelun alkamisviikolla 2.–5.5. vilkkaimmilla pyöräasemilla saa opastusta pyörien käyttöönotossa. Nämä asemat ovat Matinkylä (M), Niittykumpu (M), Tapiola (M), Otaniemi (M) ja Keilaniemi (M). Opastajat ovat paikalla ruuhka-aikoina arkisin noin klo 8–12 ja 15–19 sekä lauantaina klo 11–18.

Kaikki kaupunkipyöräkauden lunastaneet voivat käyttää pyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, ja halutessaan polkea vaikka työmatkansa Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.

Palvelun käytöstä voi kysyä lisää CityBiken asiakaspalvelusta,contact@citybikefinland.fitai puh. 09 425 788 10 (ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17).

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel. HOK-Elannon Alepa-ketju on kaupunkipyörien pääyhteistyökumppani ja mahdollistaa osaltaan palvelun toteuttamisen.

Espoon kaupunkipyöräkausi alkaa 2.5. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting