Espoon kaupunkipyörät starttaavat 2.5.

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajenee Espooseen, jonne tulee kaiken kaikkiaan 105 kaupunkipyöräasemaa. Kaupunkipyöräpalvelun avajaisia juhlitaan Kasmirin tähdittämänä Tapiolan Kulttuuriaukiolla 2.5. klo 16-18.

Espoon kaupunkipyöräkausi alkaa 2.5. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Helsingissä käynnistetty kaupunkipyöräpalvelu laajentuu Espooseen. Espoossa on toukokuusta alkaen 70 asemaa metroasemien ympäristössä, ja kesän aikana niitä pystytetään vielä 35 lisää pääasiassa Leppävaaraan. Yhteensä pääkaupunkiseudulla on käytössä silloin jopa 2550 kaupunkipyörää.

Espoon kaupunkipyörien keltaista ilosanomaa juhlitaan avajaisissa 2.5.2018 Tapiolan Kulttuuriaukiolla. Tapahtuma alkaa klo 16 esiintymislavalla pidettävillä juhlapuheilla ja juontaja DJ Mista S:n soittamalla musiikilla.Fillarikansan iloksi tapahtumassa esiintyy myös Kasmir.

Avajaistapahtuman aikana kaupunkipyörien käyttäjäksi voi rekisteröityä HSL:n teltalla, missä annetaan opastusta palveluun rekisteröitymisessä. Tule pyöräyttämään samalla onnenpyörää ja voita pieniä palkintoja tai testaa liikennesääntötietosi ja voita ilmainen kaupunkipyöräkausi. Jaossa on myös ilmapalloja, jäätelöä ja kahvia. Mukana tapahtumassa ovat kaupunkipyörien päämainoskumppani HOK-Elanto sekä Espoon kaupunki, HKL, CityBike Finland ja Clear Channel. Juhlatunnelmasta nautitaan klo 18:aan saakka.

Rekisteröityminen

Rekisteröityminen kaupunkipyörien käyttäjäksi tapahtuu osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Rekisteröityminen koko kaudeksi maksaa 30 euroa. Päivästä veloitetaan viisi ja viikosta kymmenen euroa. Kaikkiin kausiin sisältyy puoli tuntia maksutonta pyöräilyaikaa käyttökerralla. Yli menevästä ajasta veloitetaan erikseen pieni lisämaksu, ja viimeistään viiden tunnin kuluessa pyörä on palautettava jollekin pyöräasemalle. Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10.

Kaupunkipyörän käyttöönottoon tarvitset rekisteröitymisen yhteydessä saamasi pyöräilijätunnuksen ja omavalintaisen PIN-koodin. Halutessasi voit korvata pyöräilijätunnuksen HSL:n matkakortilla pyörän käyttöliittymän avulla. Reittioppaasta näet pyöräasemien sijainnit, pyörien saatavuuden eri asemilla sekä reititykset. Yksittäisiä pyöräasemia saattaa joskus olla pois käytöstä esimerkiksi katutöiden vuoksi. Poissa käytöstä olevat pyöräasemat näkyvät Reittioppaassa harmaina. https://www.reittiopas.fi.

Palvelun alkamisviikolla 2.–5.5. vilkkaimmilla pyöräasemilla saa opastusta pyörien käyttöönotossa. Nämä asemat ovat Matinkylä (M), Niittykumpu (M), Tapiola (M), Otaniemi (M) ja Keilaniemi (M). Opastajat ovat paikalla ruuhka-aikoina arkisin noin klo 8–12 ja 15–19 sekä lauantaina klo 11–18.

Kaikki kaupunkipyöräkauden lunastaneet voivat käyttää pyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, ja halutessaan polkea vaikka työmatkansa Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin.

Palvelun käytöstä voi kysyä lisää CityBiken asiakaspalvelusta,contact@citybikefinland.fitai puh. 09 425 788 10 (ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17).

Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel. HOK-Elannon Alepa-ketju on kaupunkipyörien pääyhteistyökumppani ja mahdollistaa osaltaan palvelun toteuttamisen.

Espoon kaupunkipyöräkausi alkaa 2.5. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.