Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.
Kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä opettaja saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran. Kuva: Mafy Oy

Suomalainen MAFY Oy haastatteli maaliskuun aikana suomalaisia lukion opettajia selvittääkseen erilaisia etäopetuksessa kokeiltuja keinoja ja kanavia sekä niistä saatuja kokemuksia. Nyt kerättyjen ja MAFY:n aiempien, omien etäopetuskokemusten pohjalta opettajille järjestettiin avoin Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaari ja luotiin lista opetusta ja kokeiden järjestämistä helpottavista keinoista. Näihin kuuluu esimerkiksi luovia macgyvermaisia ongelmanratkaisuvinkkejä kuten se, miten kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran.

”Suomalaiset opettajat ovat tunnetusti maailman parhaita opettamisessa, mutta kaikilla ei ole kokemusta etäopetuksen järjestämisestä. Opettajat ovat joutuneet täysin yllättäen tilanteeseen, jossa jokaisen vastuulla on itse miettiä, miten omat kurssinsa ja kokeensa järjestää koulujen ollessa suljettuna. Tilanne on uusi myös koululaisille ja heidän huoltajilleen, joiden vastuu oppimisen jatkuvuudesta on myös kasvanut. Koska meillä on paljon käytännön kokemusta etäopetuksen järjestämisestä, halusimme koota parhaat vinkit ja käytännöt myös muille opettajille oman työnsä helpottamiseksi”, kertoo MAFY Oy:n liiketoimintajohtaja Teemu Kekkonen ja jatkaa: ”Teknisesti helpoin, mutta opettajaa eniten kuormittava ratkaisu on teettää koululaisilla itsenäisesti tehtäviä, jotka opettaja tarkistaa, kun ne on palautettu. Se on myös haastava tapa sellaisille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia ryhtyä työhön itsenäisesti. Olemmekin koonneet omilta kursseilta saamiemme kokemusten ja opettajilta keräämämme palautteen perusteella tapoja, joilla päivittäisen opetuksen ja kokeiden järjestäminen etänä onnistuu kohtuullisella työmäärällä.”

MAFY ja etäopetuksessa käytettäviä kokousalustoja kehittänyt Google aloittivat opettajille ilmaisen ja avoimen Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaarin torstaina 2.4. Kolmena arkipäivänä järjestettyihin koulutustilaisuuksiin on osallistunut jo lähes 200 opettajaa, jotka ovat samalla saaneet myös toisiltaan vertaistukea arkisiin opetushaasteisiinsa.

”Lukuvuoden viimeinen koekausi lähestyy, vaikka koulut ovatkin suljettuina. Valvottujen kokeiden järjestäminen vaatiikin etäopetustilanteessa opettajalta ja opiskelijoilta paitsi pitkää pinnaa, myös erityisjärjestelyjä. Etänä suoritettavien kokeiden valvontajärjestelyihin löytyy tehokkaita ratkaisuja, mutta samalla on myös erittäin tärkeää motivoida opiskelijoita rehelliseen työskentelyyn. Vilpillisesti saatu arvosana ei kerro opiskelijalle tämän todellisesta osaamisesta ja puutteellinen valmistautuminen kokeeseen kostautuu seuraavilla kursseilla ja viimeistään ylioppilaskirjoituksissa”, lisää lukion matematiikan ja fysiikan opettajana toiminut Kekkonen.

Vinkkejä etäopetukseen ja etäkokeiden järjestämiseen:

• Opettaja videopalaveriin tietokoneensa kameran lisäksi myös kännykällään. Opettaja voi liittyä videopalaveriin tietokoneensa lisäksi myös kännykällä, joka on kiinnitetty aseteltu pöytälampun jalkaan niin, että se kuvaa alaspäin kohti opettajan pöytää. Näin hän pystyy saamaan oppilaille kuvan luokan dokumenttikameran lailla ja käydä paperilla tehtävää läpi opiskelijoille.
  • Oppilaiden mikrofonit mykistettynä, viittaukset chatissa tai viestinä. Videopuhelun kautta järjestettävän oppitunnin aikana oppilaat tekevät tehtäviään mikrofonit mykistettyinä. Viittaukset tapahtuvat chatissa tai viestinä opettajalle, kun haluavat kysyä. Opettaja voi myös kysellä kultakin vuorollaan työn edistymisestä. Etäopetuksessa toimivia kokousalustoja ovat esimerkiksi Google Hangouts Meet, Microsoft Teams ja Zoom.
  • Kokeissa oppilaat sijoittavat puhelimensa kameran siten, että puhelin kuvaa heitä takaapäin. Näin opettaja näkee oppilaan tietokoneen näytön ja osittain oppilaan takaraivon. Opettajan ei tarvitse nähdä oppilaan näyttöä tarkasti, riittää että näkee mitkä ohjelmat ovat auki.
  • Ennen kuin koe alkaa, oppilaat näyttävät puhelimensa kameran avulla ympäristöään. Näin varmistetaan, ettei siellä ole lisänäyttöjä tai muutakaan arveluttavaa, josta voi luntata.
  • Kokeiden ajaksi ääni jätetään puhelimessa päälle, jotta oppilaat kuulevat opettajien mahdolliset ohjeet ja kommentit kokeen aikana.
  • Kokeiden alussa ilmoitetaan, että kokeen jälkeen arvotaan ryhmästä oppilaita, jotka saavat selittää yhden opettajan valitseman tehtävän ratkaisun erillisessä haastattelussa. Tällä pistotarkastuksella estetään vilpilliset suoritukset.

Vuonna 2008 perustettu suomalainen MAFY Oy kehittää sähköisiä oppimateriaaleja luonnontieteisiin ja matemaattisiin aineisiin sekä ensi syyslukukaudesta alkaen myös maantieteeseen. MAFY tarjoaa myös valmennusta ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Yli 12 000 abiturienttia käyttää vuosittain MAFY:n sähköisiä oppimateriaaleja ja MAFY:n pääsykoevalmennukseen osallistuu vuosittain yli 3000 oppilasta. Yli puolet suomalaisista lukio-opettajista hyödyntää MAFY:n tarjoamia matematiikan ja fysiikan ylioppilaskirjoitusten mallivastauksia. MAFY työllistää yli 25 opettamisen ammattilaista.

Teemu Kekkonen, MAFY Oy
+358 45 694 4141, teemu.kekkonen@mafy.fi

Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Etäopiskelua. Kuva: MAFY Oy

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Näyttelijä Peter Franzénille uusi rooli juoma-alalla25.4.2024 12:22:27 EEST | Tiedote

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri panostaa kansainvälistymiseen näyttelijätähti Peter Franzénin avulla. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla. Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén tulee vauhdittamaan Lingoncellon koti- ja kansainvälistä kasvua liittymällä juoman innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakkaaksi. Yhtiö on kehittänyt myös kulttimainetta nauttivan Puolustuslaitos-juomaperheen.

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.