Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä opettaja saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran. Kuva: Mafy Oy

Suomalainen MAFY Oy haastatteli maaliskuun aikana suomalaisia lukion opettajia selvittääkseen erilaisia etäopetuksessa kokeiltuja keinoja ja kanavia sekä niistä saatuja kokemuksia. Nyt kerättyjen ja MAFY:n aiempien, omien etäopetuskokemusten pohjalta opettajille järjestettiin avoin Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaari ja luotiin lista opetusta ja kokeiden järjestämistä helpottavista keinoista. Näihin kuuluu esimerkiksi luovia macgyvermaisia ongelmanratkaisuvinkkejä kuten se, miten kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran.

”Suomalaiset opettajat ovat tunnetusti maailman parhaita opettamisessa, mutta kaikilla ei ole kokemusta etäopetuksen järjestämisestä. Opettajat ovat joutuneet täysin yllättäen tilanteeseen, jossa jokaisen vastuulla on itse miettiä, miten omat kurssinsa ja kokeensa järjestää koulujen ollessa suljettuna. Tilanne on uusi myös koululaisille ja heidän huoltajilleen, joiden vastuu oppimisen jatkuvuudesta on myös kasvanut. Koska meillä on paljon käytännön kokemusta etäopetuksen järjestämisestä, halusimme koota parhaat vinkit ja käytännöt myös muille opettajille oman työnsä helpottamiseksi”, kertoo MAFY Oy:n liiketoimintajohtaja Teemu Kekkonen ja jatkaa: ”Teknisesti helpoin, mutta opettajaa eniten kuormittava ratkaisu on teettää koululaisilla itsenäisesti tehtäviä, jotka opettaja tarkistaa, kun ne on palautettu. Se on myös haastava tapa sellaisille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia ryhtyä työhön itsenäisesti. Olemmekin koonneet omilta kursseilta saamiemme kokemusten ja opettajilta keräämämme palautteen perusteella tapoja, joilla päivittäisen opetuksen ja kokeiden järjestäminen etänä onnistuu kohtuullisella työmäärällä.”

MAFY ja etäopetuksessa käytettäviä kokousalustoja kehittänyt Google aloittivat opettajille ilmaisen ja avoimen Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaarin torstaina 2.4. Kolmena arkipäivänä järjestettyihin koulutustilaisuuksiin on osallistunut jo lähes 200 opettajaa, jotka ovat samalla saaneet myös toisiltaan vertaistukea arkisiin opetushaasteisiinsa.

”Lukuvuoden viimeinen koekausi lähestyy, vaikka koulut ovatkin suljettuina. Valvottujen kokeiden järjestäminen vaatiikin etäopetustilanteessa opettajalta ja opiskelijoilta paitsi pitkää pinnaa, myös erityisjärjestelyjä. Etänä suoritettavien kokeiden valvontajärjestelyihin löytyy tehokkaita ratkaisuja, mutta samalla on myös erittäin tärkeää motivoida opiskelijoita rehelliseen työskentelyyn. Vilpillisesti saatu arvosana ei kerro opiskelijalle tämän todellisesta osaamisesta ja puutteellinen valmistautuminen kokeeseen kostautuu seuraavilla kursseilla ja viimeistään ylioppilaskirjoituksissa”, lisää lukion matematiikan ja fysiikan opettajana toiminut Kekkonen.

Vinkkejä etäopetukseen ja etäkokeiden järjestämiseen:

• Opettaja videopalaveriin tietokoneensa kameran lisäksi myös kännykällään. Opettaja voi liittyä videopalaveriin tietokoneensa lisäksi myös kännykällä, joka on kiinnitetty aseteltu pöytälampun jalkaan niin, että se kuvaa alaspäin kohti opettajan pöytää. Näin hän pystyy saamaan oppilaille kuvan luokan dokumenttikameran lailla ja käydä paperilla tehtävää läpi opiskelijoille.
  • Oppilaiden mikrofonit mykistettynä, viittaukset chatissa tai viestinä. Videopuhelun kautta järjestettävän oppitunnin aikana oppilaat tekevät tehtäviään mikrofonit mykistettyinä. Viittaukset tapahtuvat chatissa tai viestinä opettajalle, kun haluavat kysyä. Opettaja voi myös kysellä kultakin vuorollaan työn edistymisestä. Etäopetuksessa toimivia kokousalustoja ovat esimerkiksi Google Hangouts Meet, Microsoft Teams ja Zoom.
  • Kokeissa oppilaat sijoittavat puhelimensa kameran siten, että puhelin kuvaa heitä takaapäin. Näin opettaja näkee oppilaan tietokoneen näytön ja osittain oppilaan takaraivon. Opettajan ei tarvitse nähdä oppilaan näyttöä tarkasti, riittää että näkee mitkä ohjelmat ovat auki.
  • Ennen kuin koe alkaa, oppilaat näyttävät puhelimensa kameran avulla ympäristöään. Näin varmistetaan, ettei siellä ole lisänäyttöjä tai muutakaan arveluttavaa, josta voi luntata.
  • Kokeiden ajaksi ääni jätetään puhelimessa päälle, jotta oppilaat kuulevat opettajien mahdolliset ohjeet ja kommentit kokeen aikana.
  • Kokeiden alussa ilmoitetaan, että kokeen jälkeen arvotaan ryhmästä oppilaita, jotka saavat selittää yhden opettajan valitseman tehtävän ratkaisun erillisessä haastattelussa. Tällä pistotarkastuksella estetään vilpilliset suoritukset.

Vuonna 2008 perustettu suomalainen MAFY Oy kehittää sähköisiä oppimateriaaleja luonnontieteisiin ja matemaattisiin aineisiin sekä ensi syyslukukaudesta alkaen myös maantieteeseen. MAFY tarjoaa myös valmennusta ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Yli 12 000 abiturienttia käyttää vuosittain MAFY:n sähköisiä oppimateriaaleja ja MAFY:n pääsykoevalmennukseen osallistuu vuosittain yli 3000 oppilasta. Yli puolet suomalaisista lukio-opettajista hyödyntää MAFY:n tarjoamia matematiikan ja fysiikan ylioppilaskirjoitusten mallivastauksia. MAFY työllistää yli 25 opettamisen ammattilaista.

Teemu Kekkonen, MAFY Oy
+358 45 694 4141, teemu.kekkonen@mafy.fi

Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Etäopiskelua. Kuva: MAFY Oy

Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin13.8.2020 08:58:00 EESTTiedote

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.

Helsinkiläisviskeille kolme mitalia alkoholijuomien MM-kisoissa7.8.2020 10:37:10 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company nappasi Kalasataman Teurastamolla tislatuilla Muteman Rye-, Helsinki Rye Malt Rum Finish- ja Rye Malt Islay Malt Finish -viskeilleen yhden hopeamitalin ja kaksi pronssia alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa. Helsinkiläistislaamo osallistui International Wine and Spirits Competition -kisaan viskeillään nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki kolme kisaan ilmoitettua helsinkiläisviskiä menestyivät kisaluokissaan erinomaisesti.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä9.7.2020 15:00:29 EESTTiedote

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.