Etäopetuksen parhaat käytännöt ja luovat vinkit opettajille

Koronakriisin aiheuttama koulujen sulkeminen pakotti opettajat ja oppilaat siirtymään pikahälytyksellä etäopetukseen. Sähköisten oppimateriaalien kehittäjä ja ylioppilas- sekä pääsykoevalmentaja MAFY Oy kokosi suomalaisille opettajille käytännön etäopetusvinkkejä päivittäiseen opettamiseen ja kokeiden järjestämiseen. Parhaiden ja käytännössä toimivimpien opetustapojen löytäminen ja kehittäminen on tärkeää opetussuunnitelman jatkuvuuden varmistamiseksi.

Kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä opettaja saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran. Kuva: Mafy Oy

Suomalainen MAFY Oy haastatteli maaliskuun aikana suomalaisia lukion opettajia selvittääkseen erilaisia etäopetuksessa kokeiltuja keinoja ja kanavia sekä niistä saatuja kokemuksia. Nyt kerättyjen ja MAFY:n aiempien, omien etäopetuskokemusten pohjalta opettajille järjestettiin avoin Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaari ja luotiin lista opetusta ja kokeiden järjestämistä helpottavista keinoista. Näihin kuuluu esimerkiksi luovia macgyvermaisia ongelmanratkaisuvinkkejä kuten se, miten kahdella viivoittimella, teipillä ja kännykällä saa rakennettua päivittäiseen etäopetustyöhön erinomaisesti soveltuvan modernin piirtoheittimen, eli dokumenttikameran.

”Suomalaiset opettajat ovat tunnetusti maailman parhaita opettamisessa, mutta kaikilla ei ole kokemusta etäopetuksen järjestämisestä. Opettajat ovat joutuneet täysin yllättäen tilanteeseen, jossa jokaisen vastuulla on itse miettiä, miten omat kurssinsa ja kokeensa järjestää koulujen ollessa suljettuna. Tilanne on uusi myös koululaisille ja heidän huoltajilleen, joiden vastuu oppimisen jatkuvuudesta on myös kasvanut. Koska meillä on paljon käytännön kokemusta etäopetuksen järjestämisestä, halusimme koota parhaat vinkit ja käytännöt myös muille opettajille oman työnsä helpottamiseksi”, kertoo MAFY Oy:n liiketoimintajohtaja Teemu Kekkonen ja jatkaa: ”Teknisesti helpoin, mutta opettajaa eniten kuormittava ratkaisu on teettää koululaisilla itsenäisesti tehtäviä, jotka opettaja tarkistaa, kun ne on palautettu. Se on myös haastava tapa sellaisille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia ryhtyä työhön itsenäisesti. Olemmekin koonneet omilta kursseilta saamiemme kokemusten ja opettajilta keräämämme palautteen perusteella tapoja, joilla päivittäisen opetuksen ja kokeiden järjestäminen etänä onnistuu kohtuullisella työmäärällä.”

MAFY ja etäopetuksessa käytettäviä kokousalustoja kehittänyt Google aloittivat opettajille ilmaisen ja avoimen Etäopetuksen parhaat käytännöt -webinaarin torstaina 2.4. Kolmena arkipäivänä järjestettyihin koulutustilaisuuksiin on osallistunut jo lähes 200 opettajaa, jotka ovat samalla saaneet myös toisiltaan vertaistukea arkisiin opetushaasteisiinsa.

”Lukuvuoden viimeinen koekausi lähestyy, vaikka koulut ovatkin suljettuina. Valvottujen kokeiden järjestäminen vaatiikin etäopetustilanteessa opettajalta ja opiskelijoilta paitsi pitkää pinnaa, myös erityisjärjestelyjä. Etänä suoritettavien kokeiden valvontajärjestelyihin löytyy tehokkaita ratkaisuja, mutta samalla on myös erittäin tärkeää motivoida opiskelijoita rehelliseen työskentelyyn. Vilpillisesti saatu arvosana ei kerro opiskelijalle tämän todellisesta osaamisesta ja puutteellinen valmistautuminen kokeeseen kostautuu seuraavilla kursseilla ja viimeistään ylioppilaskirjoituksissa”, lisää lukion matematiikan ja fysiikan opettajana toiminut Kekkonen.

Vinkkejä etäopetukseen ja etäkokeiden järjestämiseen:

• Opettaja videopalaveriin tietokoneensa kameran lisäksi myös kännykällään. Opettaja voi liittyä videopalaveriin tietokoneensa lisäksi myös kännykällä, joka on kiinnitetty aseteltu pöytälampun jalkaan niin, että se kuvaa alaspäin kohti opettajan pöytää. Näin hän pystyy saamaan oppilaille kuvan luokan dokumenttikameran lailla ja käydä paperilla tehtävää läpi opiskelijoille.
  • Oppilaiden mikrofonit mykistettynä, viittaukset chatissa tai viestinä. Videopuhelun kautta järjestettävän oppitunnin aikana oppilaat tekevät tehtäviään mikrofonit mykistettyinä. Viittaukset tapahtuvat chatissa tai viestinä opettajalle, kun haluavat kysyä. Opettaja voi myös kysellä kultakin vuorollaan työn edistymisestä. Etäopetuksessa toimivia kokousalustoja ovat esimerkiksi Google Hangouts Meet, Microsoft Teams ja Zoom.
  • Kokeissa oppilaat sijoittavat puhelimensa kameran siten, että puhelin kuvaa heitä takaapäin. Näin opettaja näkee oppilaan tietokoneen näytön ja osittain oppilaan takaraivon. Opettajan ei tarvitse nähdä oppilaan näyttöä tarkasti, riittää että näkee mitkä ohjelmat ovat auki.
  • Ennen kuin koe alkaa, oppilaat näyttävät puhelimensa kameran avulla ympäristöään. Näin varmistetaan, ettei siellä ole lisänäyttöjä tai muutakaan arveluttavaa, josta voi luntata.
  • Kokeiden ajaksi ääni jätetään puhelimessa päälle, jotta oppilaat kuulevat opettajien mahdolliset ohjeet ja kommentit kokeen aikana.
  • Kokeiden alussa ilmoitetaan, että kokeen jälkeen arvotaan ryhmästä oppilaita, jotka saavat selittää yhden opettajan valitseman tehtävän ratkaisun erillisessä haastattelussa. Tällä pistotarkastuksella estetään vilpilliset suoritukset.

Vuonna 2008 perustettu suomalainen MAFY Oy kehittää sähköisiä oppimateriaaleja luonnontieteisiin ja matemaattisiin aineisiin sekä ensi syyslukukaudesta alkaen myös maantieteeseen. MAFY tarjoaa myös valmennusta ylioppilaskirjoituksiin ja pääsykokeisiin. Yli 12 000 abiturienttia käyttää vuosittain MAFY:n sähköisiä oppimateriaaleja ja MAFY:n pääsykoevalmennukseen osallistuu vuosittain yli 3000 oppilasta. Yli puolet suomalaisista lukio-opettajista hyödyntää MAFY:n tarjoamia matematiikan ja fysiikan ylioppilaskirjoitusten mallivastauksia. MAFY työllistää yli 25 opettamisen ammattilaista.

Teemu Kekkonen, MAFY Oy
+358 45 694 4141, teemu.kekkonen@mafy.fi

Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Nettiopetusta. Kuva: MAFY Oy
Etäopiskelua. Kuva: MAFY Oy

Suomessa jalostettu silli on harventunut superruokalaji6.5.2020 11:18:38 EESTTiedote

Suomi on kansainvälisesti tunnettu sillimaa. Vaikka kaikille tuttu kalalaji elää ja kasvaa ainoastaan Atlantin valtameren pohjoisosassa, on Suomessa vuosisataiset silliperinteet. Suomalaiset olivat 1900-luvulla myös itse ahkeria sillinkalastajia usemmalla laivastolla. Runsaasti terveellisiä rasvahappoja ja D-vitamiinia omaavasta kalasta löytyy suomalaiseen makuun juurtuneita perinnereseptejä ja käyttötapoja. Nykyään kotimaista sillinvalmistusperinnettä pitää yllä vain yksi perheyhtiö, uusikaupunkilainen Suomen Sillikonttori. Se valmistaa perinteisillä resepteillä sekä omaa nimeänsä kantavat, että tutun Jalostaja-merkin sillit.

Kotimaiset vaatealan toimijat keksivät ystävämyynnin uudelleen4.5.2020 15:13:51 EESTTiedote

Suomalaiset tekstiili- ja vaatetusalan toimijat ovat koronakriisin myötä haastavassa tilanteessa. Asiakkaiden pysytellessä kotioloissa on myös vaatekauppa pysähtynyt. Tilanteen piristämiseksi kotimainen erävaatettaja Sasta ideoi yhdessä kenkiin erikoistuneen Saint Vacantin ja miestenvaatettajan Frennin kanssa ystävämyyntitempauksen, jolla kannustetaan kuluttajia ostoksille lisäarvoa tuottamalla. Tempauksen pohjana on Sastan viimevuotinen 50-vuotisjuhla, jossa korostettiin kotimaista designia ja suomalaisia laadukkaita toimijoita.

Hans Välimäen 50-vuotisyllätys: avaa toukokuussa suoran yhteyden kotikeittiöönsä23.4.2020 07:58:00 EESTTiedote

Tänään syntymäpäiväänsä viettävä keittiömestari Hans Välimäki aloittaa 50-vuotisjuhlansa kunniaksi päivittäisen suoran kotikeittiölähetyksen, jossa hän näyttää omia versioitaan suomalaisten suosikkiresepteistä. Jokaisena arkipäivänä vappuaatosta toukokuun loppuun saakka Hansin omasta keittiöstä lähetettävässä kokkauslivessä kokataan ja keskustellaan ruoasta ja sen kokkaamisesta, raaka-aineista ja historiallisen poikkeuksellisesta keväästä. Lieden äärelle saapuu ajoittain myös tuttuja vieraita valmistamaan Hansin avulla omia suosikkiruokiaan. Yleisön on mahdollista osallistua Hansin kotona -verkkolähetykseen ruokatoiveiden ja kotikokkausta koskevien kysymysten muodossa.

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle27.3.2020 08:53:35 EETTiedote

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.