Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on nimetty uusiutuvan energian lupamenettelyiden valtakunnalliseksi yhteyspisteviranomaiseksi

Uusiutuvan energian lupamenettelyiden sujuvoittamiseksi perustetaan valtakunnallinen yhteyspisteviranomainen. Toiminto perustuu vastikään vahvistettuun lakiin, jossa Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on nimetty lain mukaiseksi yhteyspisteviranomaiseksi. Laki tule voimaan 30.6.2021, jolloin myös yhteyspisteviranomaisen toiminta käynnistyy.

Yhteyspisteviranomainen on uusi koko maata palveleva viranomainen, jonka tehtävänä on huolehtia hankekehittäjien lupa- ja menettelyneuvonnasta keskitetysti, laatia hankekehittäjien tueksi menettelykäsikirja sekä seurata lupiin liittyviä määräaikoja ja osallistua määräaikoja koskevaan päätöksentekoon. Tärkeä osa toimintaa on myös sähköinen asiointi. Keskitetty neuvonta ja sähköinen asiointi palvelevat erityisesti hanketoimijoita hankkeiden edistämisessä. Toiminta koskee niin lupaprosesseja kuin muita hallinnollisia prosesseja kuten kaavoitusta.

Uuden valtakunnallisen toiminnon myötä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa on myös tarvetta uusille asiantuntijoille. Tällä hetkellä on haettavana johtavan asiantuntijan vakituinen virka. Johtava asiantuntija toimii yhteyspisteviranomaistiimin vetäjänä ja muiden yhteyspisteviranomaisten tehtävien ohella ohjaa muiden tiimin asiantuntijoiden työtä. Kevättalven mittaan yhteyspisteviranomaisen toimintaa on tarkoitus vahvistaa useammalla rekrytoinnilla.

Yhteyspisteviranomaisen toiminta perustuu lakiin uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä (1145/2020), jonka tasavallan presidentti vahvisti 17.12.2020. Lain taustalla on Euroopan unionin uudelleenlaadittu uusiutuvan energian direktiivi (RED II) ja lain tavoitteena on sujuvoittaa uusiutuvan energian tuotantolaitoshankkeiden lupa- ja eräitä muita hallinnollisia menettelyitä. Laki mahdollistaa hakijalle asioinnin uuden sähköisen yhteyspisteen kautta.

Lisäksi laissa säädetään sitovista määräajoista sähköä tuottavien voimalaitosten lupamenettelyille ja muille hallinnollisille hyväksymismenettelyille.

Johtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 027 560
Projektipäällikkö Mauri Keränen, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, puh. 0295 027 691

NTM-centralerna behandlar fiskeriområdenas nyttjande- och vårdplaner27.1.2022 11:18:30 EET | Tiedote

Enligt lagen om fiske (379/2015) ska varje fiskeriområde utarbeta och ta i bruk en plan för nyttjande och vård för sitt område. Planen ska trygga en uthållig och mångsidig avkastning och ett hållbart och mångsidigt nyttjande av områdets fiskresurser samt fiskresursernas biologiska mångfald. Med nyttjande- och vårdplanen främjas också fritidsfiskets och det kommersiella fiskets verksamhetsbetingelser. Planerna godkänns av NTM-centralerna.

ELY-keskukset käsittelevät kalatalousalueiden käyttö- ja hoitosuunnitelmia27.1.2022 11:17:10 EET | Tiedote

Kalastuslain (379/2015) mukaan kalatalousalueen on laadittava ja otettava käyttöön aluettaan koskeva käyttö- ja hoitosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on turvata alueen kalavarojen kestävä ja monipuolinen tuotto ja käyttö sekä biologinen monimuotoisuus. Käyttö- ja hoitosuunnitelmalla edistetään myös vapaa-ajan sekä kaupallisen kalastuksen toimintaedellytyksiä. Suunnitelmat hyväksyy ELY-keskukset.

Pohjois-Suomessa jälleen ennätysvuosi yritysrahoituksen myönnöissä - ELY-keskus rahoitti yritysten hankkeita ja toimintaympäristön kehittämistä 64 miljoonalla eurolla vuonna 2021 (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)25.1.2022 12:59:07 EET | Tiedote

Pohjois-Suomessa käynnistyi vuoden 2021 aikana erittäin merkittäviä teollisuuden investointihankkeita, jotka kasvattivat huomattavasti ELY-keskuksen myöntämän yritysrahoituksen kysyntää EU-ohjelmakauden 2014–2020 aiempiin vuosiin nähden. Erityisesti saha- ja puutuoteteollisuuden investoinnit nostivat myönnetyn rahoituksen määrää, joka on rahoituskauden selkeästi suurin vuosikohtainen summa. Avustuksia on myönnetty Pohjois-Suomessa vuosittain keskimäärin noin 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 summa kohosi 64 miljoonaan euroon.

Man har tagit itu med utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket (Egentliga Finland, Satakunta)20.1.2022 10:14:07 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har utrett utmaningarna med vattenskyddet inom jordbruket som en del av Skärgårdshavets hot spot-vägkartprojekt. Utmaningarna har sammanställts i rapporten Maatalouden vesiensuojelun pullonkaulat som publicerades i slutet av 2021. I utredningen av utmaningarna med anknytning till vattenskyddet inom jordbruket deltog områdets jordbrukare och myndigheter.