Etelä-Savossa kesäasiakkaiden vaikutus myyntiin merkittävä

Kuplia, alkoholittomia ja keveyttä. Alkon mukaan laseissa nähdään tänä kesänä trendikkäitä mocktaileja ja kuohuvaa. Kesää voi ihmetellä myös vaaleanpunaiset lasit silmillä, sillä roseen trendi ei näytä hiipumisen merkkejä.
Etelä-Savossa Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 58 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Kesällä alueen myymälöissä tehdään koko vuoden myynnistä 35 prosenttia.
Etelä-Savon kesän myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+ 375 %), kuohuviinit (+108 %) ja longdrinkit (+ 107 %). Valkoviinien myynti hieman yli kaksinkertaistuu, ja niiden myynnistä 40 prosenttia tehdään kesällä.
”Vastuullisuuden painoarvo on koko ajan korkeammalla. Moni asiakas valitsee kokonaan alkoholittoman tai matala-alkoholisen vaihtoehdon. Myynti meidän alueella alkoholittomien osalta lähes kaksinkertaistuu kesällä”, kertoo palvelujohtaja Jari Hiekkataipale.
Kesäasiakkaiden vaikutus kesän myyntiin merkittävä
Viime vuonna kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi maakunnassa kesä-heinäkuussa noin viisi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
”Kaikista Suomen maakunnista eniten kesäasukkaita suhteessa vakituiseen väestöön on Etelä-Savossa ja tämä näkyy luonnollisesti myös meillä Alkoissa. Asiakasmäärät kasvavat 37 prosenttia kesä-elokuussa”, Hiekkataipale toteaa.
Puumalassa Alkon asiakasmäärät kasvavat kesällä 156 prosenttia, Sulkavalla 96 prosenttia, Kuortissa 78 prosenttia, Mäntyharjulla ja Mikkelin Ristiinassa 71 prosenttia.
”Meillä on Saimaan upea ja ainutlaatuinen järviseutu, joka houkuttaa kesäasiakkaita reissuillaan meillekin. Puumalassa tehdään koko vuoden myynnistä kesällä 46 prosenttia ja Sulkavalla 40 prosenttia.”
Osassa kesäpaikkakuntien Alkoja on aukioloaikoja pidennetty ja näin vastattu asiakastarpeeseen. Etelä-Savossa pidennetyillä aukioloilla palvelevat Rantasalmen, Puumalan, Sulkavan sekä Kerimäen myymälät.
Palvelua ihan jokaiseen makuun
Alkolaiset yhdistelevät parhaimpia makupareja työkseen ja vastaavat päivittäin kiperiinkin kysymyksiin. Savossa rakastetaan paistettuja muikkuja – mikä niiden kyytipojaksi, onkin tuttu kysymys paikallisissa Alkoissa.
Savonlinnan valikoimamestari Vesa Löppösen suositus muikuille on australialainen vivahteikas ja ryhdikäs valkoviini tai raikas roseeviini Provencen alueelta. Kaveriksi käy myös raikas olut – pils tai lager. Unohtamatta alkoholittomia vaihtoehtoja, kuplilla tai ilman. Paikallisen herkun, lihalörtsyn kyytipojaksi sopii sillekin mainiosti lager.
* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä-, heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.
Yhteyshenkilöt
Palvelujohtaja Jari Hiekkataipale, p. 040 524 4594, jari.hiekkataipale@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme