Etuusmenot nousemassa ennätyslukemiin

Yleinen työttömyyskassa YTK ennakoi maksavansa kesäkuussa 100 miljoonaa euroa työttömyysetuuksia. Määrä on 25 miljoonaa euroa suurempi kuin edellinen ennätys YTK:n historiassa. Heinä- ja elokuussa etuusmenoissa odotetaan myös ylittyvän 100 miljoonan euron raja.

YTK kulkee mukana

Koronakevään massalomautukset ja nouseva työttömyys aiheuttivat hakemusvyöryn työttömyyskassoihin. YTK:n jäsenistön työttömyysaste lomautukset mukaan lukien on huhtikuussa alkaen noussut noin 15 prosenttiin.

Tälle vuodelle tehdyn talousarvion mukaan YTK:n etuusmenot kesäkuussa olisivat olleet 40 miljoonaa euroa. Tämä ylitettiin kesäkuussa jo 8 maksupäivän jälkeen.

YTK rahoittaa etuusmenoista 5,5 prosenttia jäsenmaksuillaan. Valtio rahoittaa perusosan suuruisen osan ja työllisyysrahasto maksaa työttömyysvakuutusmaksuilla loput.

-YTK:lla on vahva puskuri, joten pystymme hoitamaan oman osuutemme kasvavista menoista, toteaa YTK:n talousjohtaja Antti Jokinen.

-Emme ole koskaan nähneet näin suurta etuusmenojen kasvua. On tervetullutta, että valtion lisäbudjetissa on ohjattu tukea työttömyyskassoille ottaen huomioon kevään lakimuutosten vaikutukset etuusmenojen kasvussa, Jokinen jatkaa.

Yleinen työttömyyskassa YTK on Suomen suurin ansioturvan maksaja.

YTK kulkee mukana

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa joka viidennen suomalaisen palkansaajan työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa osoitteessa www.ytk.fi.

YTK haluaa omistaa Katri Ylanderin tulkitseman kappaleen kiitokseksi kaikille Suomen hiljaisille puurtajille22.5.2020 08:01:24 EESTTiedote

Maaliskuussa YTK:ssa alettiin valmistautua kevään mittaan valtavaksi kasvavaan työmäärään. YTK:n hallitus pohti paljon sitä, miten hakemusruuhkasta selviytyminen edellyttää jokaiselta YTKlaiselta venymistä, jaksamista ja väsymätöntä puurtamista. Tänä poikkeuskeväänä valtava joukko ihmisiä puurtaa yhteisen hyvän eteen – ei vain Loimaalla vaan läpi Suomen.