Eurooppalainen Suomi ryEurooppalainen Suomi ry

EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turusesta Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saaja

Eurooppalainen Suomi ry:n hallitus on valinnut EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turusen ensimmäiseksi Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saajaksi. Suomen 25-vuotisen EU-jäsenyyden juhlavuoden kunniaksi ensimmäistä kertaa myönnettävän tunnustuksen saaja julkaistaan jatkossa vuosittain Eurooppa-päivänä 9.5.
EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen on Vuoden eurooppalainen

Vuoden eurooppalainen -tunnustus annetaan henkilölle, joka luo keskustelua ja lisää tietoisuutta Euroopan unioniin ja Eurooppaan liittyvissä poliittisissa, yhteiskunnallisissa ja inhimillisissä kysymyksissä. Tunnustuksen saaja edistää toiminnallaan eurooppalaisten arvojen, kansainvälisen yhteistyön ja demokratian toteutumista Suomessa, Euroopassa ja maailmalla.

”Susanna Turusen valinta historian ensimmäisen Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saajaksi on vilpitön kiitos siitä arvokkaasta työstä, jota hän pitkän linjan toimittajana tekee faktapohjaisen, ymmärrettävän ja inhimillisen EU- ja Eurooppa-politiikkaan liittyvän journalismin parissa.

Eurooppalainen Suomi pitää hyvin korkeassa arvossa Susanna Turusen rautaisella ja tinkimättömällä ammattitaidolla tuottamia media- ja uutissisältöjä laajoista ja monimutkaisista aihekokonaisuuksista, jotka muuten jäisivät herkästi liian vähäiselle huomiolle Suomessa. Hänen kyvyillään kansantajuistaa monimutkaiset ja laajat poliittiset kokonaisuudet, on suuri merkitys suomalaiselle yhteiskunnalliselle keskustelulle ja eurooppalaisen demokratian toimintakyvylle.

Myöntämällä Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turuselle, haluamme osaltamme nostaa esiin laadukkaan poliittisen journalismin merkitystä aikana, jolloin disinformaatio, klikkiotsikot ja feikkiuutiset riivaavat yhteiskunnallista keskustelua.

Koko Eurooppalaisen Suomen puolesta haluan kiittää Susanna Turusta ja onnitella häntä Vuoden eurooppalainen -tunnustuksesta,” toteaa Eurooppalaisen Suomen puheenjohtaja, kansanedustaja Ville Kaunisto.

Toimittaja, EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen on urallaan keskittynyt lähes viidentoista vuoden ajan erityisesti EU-asioihin ja toiminut sekä EU-erikoistoimittajana Suomessa että useaan otteeseen EU-kirjeenvaihtajana Brysselissä. Hän on meritoitunut EU- ja Eurooppa-asioiden esiintuojana kotimaan mediassa ja toimittaa nykyisin muun muassa Ylen laajaa suosiota nauttivaa Eurooppa-uutiskirjettä.

”On valtava kunnia ottaa vastaan tämä tunnustus. Nyt ehkä ymmärrän miltä maratoonarista tuntuu, kun hän ylittää maaliviivan voittajana. Erityisen arvokkaalta tunnustus tuntuu siksi, että Eurooppalainen Suomi ry edustaa suomalaisen yhteiskunnan läpileikkausta, siis kaikkia katsojia, kuuntelijoita ja lukijoita joille työtäni teen.

EU ja Eurooppa ovat joskus yksi ja sama, mutta usein täysin eri asioita ja sen ymmärtäminen on työssä sekä antoisaa, että haasteellista. Euroopan unionin päätökset ja byrokratia tuntuvat monista turhilta, mutta jos ne pystyn kääntämään merkityksellisiksi suomalaisille olen itsekin oppinut ja ymmärtänyt jotain uutta. Parasta tässä työssä on se, että yksikään päivä ei ole samanlainen ja aina se haastaa.

Näinä aikoina, kun Eurooppaa ja Euroopan unionia potkitaan ulkoa ja sisältä, haluan vilpittömästi toivottaa kaikille ensisijaisesti terveyttä ja voimia nähdä, että aurinko paistaa risukasaan, jos ei tänään, niin toivottavasti jo huomenna.

Sydämelliset kiitokset tästä tunnustuksesta", päättää Vuoden eurooppalainen, EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen.

Aku Aarva
aku.aarva@eurooppalainensuomi.fi

Susanna Turunen
Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen saaja
EU-kirjeenvaihtaja
susanna.turunen@yle.fi

EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen on Vuoden eurooppalainen

Vuoden eurooppalainen -tunnustuksen myöntää kansalaisjärjestö Eurooppalainen Suomi ry. Järjestö toimii kansainvälisen Eurooppaliikkeen kattojärjestönä Suomessa ja siihen kuuluu noin 3 500 henkilöjäsentä sekä lähes kolmekymmentä järjestöä, mukaan lukien työmarkkinakeskusjärjestöt, sitoutumattomat opiskelijajärjestöt, MTK ja useat muut kansalaisjärjestöt.

Poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö pyrkii toiminnallaan lisäämään kansalaisten aktiivisuutta, keskustelua EU:sta ja eurooppalaisista teemoista sekä lisäämään ja parantamaan kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen vaikutusmahdollisuuksia Euroopassa.