Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

EU:n ilmastopolitiikka vaarantamassa kestävän metsätalouden

Metsänomistajat kokevat, että heidän elinkeinonsa on uhattuna EU:n ilmastopolitiikan vuoksi. MTK ja SLC järjestivät 4.9. Helsingissä yli 350 hengen tilaisuuden, jossa johtavia poliitikkojamme ja meppejä evästettiin Suomen metsätalouden ja kansantalouden kannalta järkeviin päätöksiin.

Suomalaiset metsänomistajat investoivat joka vuosi noin 200 miljoonaa euroa metsien kasvuun. Osa tästä investoinnista uhkaa jäädä tuottamattomaksi, jos EU:n ilmastopolitiikan varjolla ryhdytään sääntelemään metsien käyttöä.

Metsänomistajat kantavat huolta ilmastonmuutoksesta, mutta eivät voi hyväksyä sitä, että heidän investoinneillaan ja työllään aikaansaatu metsien kasvava hiilinielu kääntyy EU:n laskuharjoituksessa päästölähteeksi, josta Suomi voi joutua maksamaan.

- Haluamme EU:lta järkeviä päätöksiä, jotta Suomi säästyy huimalta lisälaskulta. Ei ole oikein, että kestävästä metsien käytöstä ja hyvästä metsänhoidosta rangaistaan vain siksi, että päätöksiin on valittu vertailuvuodet satunnaiselta historialliselta aikajaksolta.

MTK:n ja metsänomistajien viesti Suomen päättäjille on selvä: - Brysselistä ei saa tulla takaisin tällä kertaa laskun kanssa. Se vaarantaa metsien käytön tulevaisuuden, tarpeelliset biotalousinvestoinnit ja heikentää mahdollisuuksiamme pitkäjänteiseen työhön ilmastonmuutoksen torjunnassa. Metsien kestävä käyttö tulee olla mahdollista tulevaisuudessakin.

Euroopan metsäisimmässä maassa riittää metsää kaikkeen käyttöön. Suomen metsät kasvavat joka tapauksessa aina enemmän kuin mitä niitä käytetään. Kaadettujen puiden tilalle istutetaan aina uusia. Metsien käytön myötä niiden hiilivarasto ei vähene, vaikka vuotuinen hiilinielu hieman pienenisikin. Metsänomistajilla tulee olla oikeus päättää metsiensä käytöstä vapaasti jatkossakin.

MTK ja metsänhoitoyhdistykset jakoivat tilaisuuden yhteydessä 3000 kuusentainta. Jokainen puu sitoo kasvaessaan hiiltä, yksi puu elämänsä aikana niin paljon kuin autolla ympäri Suomen ajaminen tuottaa. Suomalaiset metsänomistajat istuttavat joka vuosi noin 100 miljoonaa puuntainta.

EU:n parlamentin on tarkoitus äänestää lulucf:stä eli mm. metsien hiilinielujen laskentasäännöistä ensi viikolla.

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.