Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

EU:n ilmastopolitiikka vaarantamassa kestävän metsätalouden

Metsänomistajat kokevat, että heidän elinkeinonsa on uhattuna EU:n ilmastopolitiikan vuoksi. MTK ja SLC järjestivät 4.9. Helsingissä yli 350 hengen tilaisuuden, jossa johtavia poliitikkojamme ja meppejä evästettiin Suomen metsätalouden ja kansantalouden kannalta järkeviin päätöksiin.

Suomalaiset metsänomistajat investoivat joka vuosi noin 200 miljoonaa euroa metsien kasvuun. Osa tästä investoinnista uhkaa jäädä tuottamattomaksi, jos EU:n ilmastopolitiikan varjolla ryhdytään sääntelemään metsien käyttöä.

Metsänomistajat kantavat huolta ilmastonmuutoksesta, mutta eivät voi hyväksyä sitä, että heidän investoinneillaan ja työllään aikaansaatu metsien kasvava hiilinielu kääntyy EU:n laskuharjoituksessa päästölähteeksi, josta Suomi voi joutua maksamaan.

- Haluamme EU:lta järkeviä päätöksiä, jotta Suomi säästyy huimalta lisälaskulta. Ei ole oikein, että kestävästä metsien käytöstä ja hyvästä metsänhoidosta rangaistaan vain siksi, että päätöksiin on valittu vertailuvuodet satunnaiselta historialliselta aikajaksolta.

MTK:n ja metsänomistajien viesti Suomen päättäjille on selvä: - Brysselistä ei saa tulla takaisin tällä kertaa laskun kanssa. Se vaarantaa metsien käytön tulevaisuuden, tarpeelliset biotalousinvestoinnit ja heikentää mahdollisuuksiamme pitkäjänteiseen työhön ilmastonmuutoksen torjunnassa. Metsien kestävä käyttö tulee olla mahdollista tulevaisuudessakin.

Euroopan metsäisimmässä maassa riittää metsää kaikkeen käyttöön. Suomen metsät kasvavat joka tapauksessa aina enemmän kuin mitä niitä käytetään. Kaadettujen puiden tilalle istutetaan aina uusia. Metsien käytön myötä niiden hiilivarasto ei vähene, vaikka vuotuinen hiilinielu hieman pienenisikin. Metsänomistajilla tulee olla oikeus päättää metsiensä käytöstä vapaasti jatkossakin.

MTK ja metsänhoitoyhdistykset jakoivat tilaisuuden yhteydessä 3000 kuusentainta. Jokainen puu sitoo kasvaessaan hiiltä, yksi puu elämänsä aikana niin paljon kuin autolla ympäri Suomen ajaminen tuottaa. Suomalaiset metsänomistajat istuttavat joka vuosi noin 100 miljoonaa puuntainta.

EU:n parlamentin on tarkoitus äänestää lulucf:stä eli mm. metsien hiilinielujen laskentasäännöistä ensi viikolla.

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.