EU:n kulttuurin ja luovan alan keskus perustetaan Suvilahteen

Suvilahden kulttuurikeskus

Kiinteistö Oy Kaapelitalo on pääpartnerina mukana Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) kulttuurin ja luovien alojen yhteisön hallinnoinnin voittaneessa konsortiossa. Voittaneen ehdotuksen Pohjois-Euroopan keskus sijoitetaan yhtiön tiloihin Helsingin Suvilahteen.

Muut keskukset sijoittuvat Amsterdamiin, Barcelonaan, Bolognaan, Košiceen ja Wieniin. Ne tuovat yhteen alueensa luovan alan toimijoita koulutuksen, tutkimuksen ja yritystoiminnan piiristä. Yhteisön toiminta käynnistyy kevään 2023 aikana. Sen kautta kanavoidaan satoja miljoonia euroja EU-rahoitusta kulttuurin ja luovien alojen innovaatiotoimintaan.

- On upeaa saada EIT:n kulttuurin ja luovan alan keskus Helsinkiin! Voimakkaasti kehittyvä Suvilahti on jo nyt luovan alan keskittymä. Suvilahti tarjoaa uuden keskuksen toiminnalle hedelmällisen maaperän, ja keskus puolestaan tekee Suvilahdesta entistä kansainvälisemmän, hakuprosessissa alusta asti tiiviisti mukana ollut Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo.

EIT:n englanninkielinen tiedote on luettavissa tästä osoitteesta: https://eit.europa.eu/news-events/news/multi-million-euro-partnership-culture-and-creativity-launched-eit-culture.

Suvilahden kulttuurikeskus

info@kaapelitehdas.fi, 09 4763 8300http://www.kaapelitehdas.fi

Kaapelitehtaan, N10:n ja Suvilahden kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka omistaa, peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuuskiinteistöjä kulttuurikäyttöön.

Kaapelitehdas on Suomen suurimpia kulttuurikeskuksia, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintoloita ja kahviloita, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä. Kaapelitehtaan yhteydessä toimii myös Tanssin talo.

Suvilahden entisen sähkövoimalan ja kaasulaitoksen alueeseen kuuluu 9 rakennusta, 2 kaasukelloa sekä 2,5 hehtaaria piha-aluetta. Suvilahden ovat ottaneet omakseen monenlaiset kulttuuritoimijat kirjailijoista esittäviin taiteisiin ja uudesta sirkuksesta valokuvaajiin.

N10:n kiinteistö Vallilassa on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

www.n10.fi