EU:n uusi pakkaus- ja pakkausjäteasetus suosii uusiutumattomia, hankalasti kierrätettäviä materiaaleja

Euroopan komissio julkaisi 30.11.2022 ehdotuksensa uudeksi pakkaus- ja pakkausjäteasetukseksi. Esitys on monella tapaa ongelmallinen sekä ympäristön hyvinvoinnille että metsäteollisuudelle. Esitys suosii uudelleenkäytettäviä pakkauksia kierrätettävien kustannuksella ja on ristiriidassa EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman tavoitteen kanssa. Tavoitteen mukaan kaikkien pakkausten on oltava joko uudelleenkäytettäviä tai kierrätettäviä vuoteen 2030 mennessä.

Kuitupohjaisten pakkausten korkeat kierrätysluvut kertovat, että kierrätys on otettu arvoketjussa vakavasti. Asetuksella olisi pitänyt keskittyä korjaamaan olemassa olevia epäkohtia, eikä valita yhtä heikosti perusteltua hopealuotia ratkaisemaan pakkaamisen haasteita.

Osin epärealistiset uudelleenkäytettävien pakkausten käyttövelvoitteet ovat asetuksen epäonnistunein kokonaisuus. Ennen kaikkea take away -sektorille asetetut vaatimukset ovat hyvin haastavat. Komission esityksen mukaan juomat tulisi tarjoilla vuoteen 2030 mennessä 20-prosenttisesti ja vuoteen 2040 mennessä jopa 80-prosenttisesti uudelleenkäytettävissä astioissa. Ruokapakkausten osalta vastaavat luvut ovat 10 % ja 40 %. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nykyisin käytettäviä ja helposti kierrätettäviä kuitupohjaisia take away -pakkauksia tultaisiin korvaaman paksusta muovista tehdyillä pestävillä pakkauksilla tai muilla vastaavilla ratkaisuilla.

Uudelleenkäytettävien pakkausten puhdistamiseen kuluu runsaasti vettä ja energiaa, mitä ei useinkaan huomioida niiden elinkaarilaskelmissa.

Esitys haluaa lisäksi kieltää kokonaan pikaruokaravintoloissa paikan päällä nautittavien annosten kertakäyttöpakkaukset vuoden 2030 alusta alkaen. Myös verkkokaupan pakkauksille on tulossa korkeita vaatimuksia uudelleenkäytön suhteen, kun tavaroista 50 prosenttia tulisi kuljettaa uudelleenkäytettävissä pakkauksissa vuoteen 2040 mennessä.

Komissio asettaa lisäksi asteittain nousevia tavoitteita kierrätetyn sisällön käytölle erilaisissa muovipakkauksissa. Metsäteollisuuden näkökulmasta ongelmallista on, että kierrätetyn sisällön vaatimus näyttää koskevan myös muiden kuin kokonaan muovisten pakkausten muovisia osia, mikä herättää kysymyksiä ruokaturvallisuuden ja -lainsäädännön näkökulmasta.

Metsäteollisuudessa on huolena, että korkeat tavoitteet uudelleenkäytettäville pakkauksille eivät edesauta muovinkäytön vähentämistä. Pahimmillaan vaikutus voi olla päinvastainen. Ei ole myöskään näyttöä siitä, että uudelleenkäytettävät astiat palautuisivat 100-prosenttisesti järjestelmään tai vähentäisivät pakkaamisen ympäristövaikutuksia. Uudelleenkäytettävien pakkausten logistiikkaan ja puhdistamiseen tarvitaan myös paljon energiaa, vettä ja kemikaaleja, mikä on osoitettu tutkimuksissa.

Tuotteen koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset tulisi huomioida

On kyseenalaista, että uusiutuvien materiaalien käyttöä halutaan rangaista ja vähentää. Niiden kierrätys toimii sekä Suomessa että Euroopassa jo nyt erittäin hyvin. Uudelleenkäytettäville pakkauksille on ehdottomasti paikkansa ja niiden käyttöä tulisi lisätä, mutta ei millä perusteilla, kustannuksilla ja vaikutuksilla hyvänsä. Myös pakkausten osalta tulisi aina olla mahdollista valita ratkaisu, jossa koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset on minimoitu. Tämä ei ole mahdollista, jos lainsäädännöllä ohjataan käyttämään uudelleenkäytettäviä pakkauksia kaikissa sovelluksissa.

Mielenkiintoiseksi asetuksen antamisen ajoituksen tekee se, että samaan aikaan Uruguayssä neuvotellaan maailmanlaajuisesta YK:n muovisopimuksesta, millä pyritään hillitsemään muovin käyttöä ja sen lieveilmiöitä maailmassa.

Seuraavaksi asetus siirtyy normaaliin EU:n lainsäädäntömenettelyyn, joten mahdollisuuksia epäkohtien korjaamiseksi on vielä olemassa.

Lisätiedot: Aaron Vuola, kiertotalous- ja ympäristöpäällikkö, Metsäteollisuus ry, +358 50 539 2583

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 74 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työelämäpoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 74,000 people. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Uusi selvitys: Vientiteollisuus tuo puolet Suomen hyvinvoinnista10.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin 47 prosenttia arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Verojen osalta vaikutus on noin kolmannes suhteutettuna kokonaisverokertymään. Luvut käyvät ilmi uudesta selvityksestä, jossa on tutkittu vientiteollisuuden vaikutuksia Suomen talouteen ja työllisyyteen. Vientiteollisuus lupaa jatkoa menestykselle, jos tietyt edellytykset toteutuvat.

Kutsu: Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistus 10.1. klo 9.003.1.2023 14:35:13 EET | Kutsu

Arvoisa median edustaja, Vientiteollisuus eli Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry kutsuvat sinut Vientiteollisuuden taloudelliset vaikutukset -raportin julkistukseen 10.1.2023. Raportin on laatinut KPMG vientiteollisuusliitojen toimeksiannosta. Tilaisuudessa tarjoamme tuoreinta tietoa teollisuuden vaikutuksista Suomen talouteen ja työllisyyteen. Raportissa vientiteollisuuden vaikutukset on arvioitu jatkuvan toiminnan ja investointien näkökulmasta. Vaikutukset ovat erittäin mittavat: vientiteollisuuden vaikutus Suomen kansantalouteen on noin puolet arvonlisäyksestä ja noin 42 prosenttia työllisistä. Lisäksi raportissa on arvioitu vientiteollisuuden muodostaman kokonaisverokertymän vaikutusta julkiseen sektoriin. Selvitys perustuu tuoreimpiin saatavilla oleviin tilastotietoihin vuodelta 2021 ja panos–tuotosmalliin pohjautuvaan arviointiin. Tilaisuus järjestetään 10.1.2023 klo 8:30 alkaen Ravintola Lasipalatsin Palmuhuone, Mannerheimintie 22–24, Helsinki 8.3

EU:n biomassa-allergia on kasvava huolenaihe - päästökauppauudistus rankaisee edelläkävijöitä22.12.2022 15:11:08 EET | Tiedote

EU-jäsenmaat pääsivät alustavaan sopuun yhdessä parlamentin ja komission kanssa päästökauppajärjestelmään tehtävistä muutoksista. Neuvotteluissa päätettiin odotetusti kiristää päästökauppasektorin tavoitteita ja laajentaa sen soveltamisalaa mm. meriliikenteeseen. Lisäksi perustetaan uusi päästökauppa tieliikenteelle ja rakennusten erillislämmitykselle. Biomassaa koskeva linjaus vääristää metsäteollisuuden yritysten keskinäistä kilpailua ja on erityisen haitallinen päästövähennyksiin etukenossa investoineille metsäteollisuuden laitoksille.

KORJATTU TIEDOTE: Uusi luonnonsuojelulaki tuoneen mukanaan paljon uutta luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen12.12.2022 15:25:53 EET | Tiedote

Eduskunnan käsittely luonnonsuojelulaista etenee huomenna tiistaina. Esitys uudeksi laiksi on monin tavoin nykyistä lakia vaikuttavampi ja tuo uusia keinoja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Metsäteollisuus pitää tärkeänä, että uuden lain toimivuutta ja vaikutuksia seurataan. Metsäteollisuus ry:n aiemmin tänään lähettämässä tiedotteessa ennakoitiin, että laki olisi hyväksytty maanantaina 12.12.2022.