EU:n ympäristövaliokunta äänesti uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast)

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 23.10.2017 uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast). Osana esitystä käsiteltiin biomassan kestävyyskriteerit. Kestävyyskriteereillä tarkoitetaan niitä lainsäädännöllisiä puitteita, jotka biomassoihin pohjautuvan energiantuotannon on läpäistävä ollakseen uusiutuvaa EU-lainsäännössä.

MTK:n näkemyksen mukaan Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta sortui äänestyksessään ennennäkemättömään mikro-johtamiseen, ja äänestystuloksen sekä päätöksen selvittelyssä tulee kestämään aikaa. Selvittelyssä apuna toimii komissio ja jäsenvaltioiden hallituksista koostuva neuvosto.

Panokset selvittelyssä ovat isot. Esimerkiksi Suomessa tuotettavasta uusiutuvasta energiasta yli 85% pohjautuu biomassaan. Uusiutuvan energian tuotannossa keskeisessä roolissa on koko biotalous, joka Suomessa muodostaa 16% bruttokansantuotteesta. MTK:n näkemyksen mukaan biotalouden säilyttäminen myös EU-lainsäädännössä uusiutuvana on suomalaisten hyvinvoinnin kannalta aivan perusasioita. Suomi ei ole EU:ssa poikkeus, vaikkakin biotalouden rooli onkin meillä erityisen suuri. Myös muualla EU:ssa valtaosa uusiutuvasta energiasta tuotetaan biomassoista ja esimerkiksi jokainen jäsenvaltio, joka on etupainotteisesti saavuttanut 2020 uusituvan energian tavoitteensa, nojaa biomassoihin.

Tapahtuneen kehityksen aikana kestävyysongelmia ei ole pystytty osoittamaan, joten MTK:n mukaan olisi hyvin outoa, jos biomassojen käyttöä nyt erityisesti lainsäädännöllisesti rajoitettaisiin. Jos uusiutuvan energian kestävyys kyseenalaistetaan, se tarkoittaa uusitumattoman energian voittokulun jatkumista, koska ilman energiaa ei tulla olemaan. MTK:n näkemyksen mukaan ympäristövaliokunnan äänestystuloksessa positiivista oli, että valiokunta antoi tukensa riski-perustaiselle tarkastelulle.

Anssi Kainulainen
Energia-asiantuntija
0204132485

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.