EU:n ympäristövaliokunta äänesti uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast)

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 23.10.2017 uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast). Osana esitystä käsiteltiin biomassan kestävyyskriteerit. Kestävyyskriteereillä tarkoitetaan niitä lainsäädännöllisiä puitteita, jotka biomassoihin pohjautuvan energiantuotannon on läpäistävä ollakseen uusiutuvaa EU-lainsäännössä.

MTK:n näkemyksen mukaan Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta sortui äänestyksessään ennennäkemättömään mikro-johtamiseen, ja äänestystuloksen sekä päätöksen selvittelyssä tulee kestämään aikaa. Selvittelyssä apuna toimii komissio ja jäsenvaltioiden hallituksista koostuva neuvosto.

Panokset selvittelyssä ovat isot. Esimerkiksi Suomessa tuotettavasta uusiutuvasta energiasta yli 85% pohjautuu biomassaan. Uusiutuvan energian tuotannossa keskeisessä roolissa on koko biotalous, joka Suomessa muodostaa 16% bruttokansantuotteesta. MTK:n näkemyksen mukaan biotalouden säilyttäminen myös EU-lainsäädännössä uusiutuvana on suomalaisten hyvinvoinnin kannalta aivan perusasioita. Suomi ei ole EU:ssa poikkeus, vaikkakin biotalouden rooli onkin meillä erityisen suuri. Myös muualla EU:ssa valtaosa uusiutuvasta energiasta tuotetaan biomassoista ja esimerkiksi jokainen jäsenvaltio, joka on etupainotteisesti saavuttanut 2020 uusituvan energian tavoitteensa, nojaa biomassoihin.

Tapahtuneen kehityksen aikana kestävyysongelmia ei ole pystytty osoittamaan, joten MTK:n mukaan olisi hyvin outoa, jos biomassojen käyttöä nyt erityisesti lainsäädännöllisesti rajoitettaisiin. Jos uusiutuvan energian kestävyys kyseenalaistetaan, se tarkoittaa uusitumattoman energian voittokulun jatkumista, koska ilman energiaa ei tulla olemaan. MTK:n näkemyksen mukaan ympäristövaliokunnan äänestystuloksessa positiivista oli, että valiokunta antoi tukensa riski-perustaiselle tarkastelulle.

Anssi Kainulainen
Energia-asiantuntija
0204132485

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.