EU:n ympäristövaliokunta äänesti uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast)

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 23.10.2017 uusiutuvan energian direktiivin toisinnosta (RED2 Recast). Osana esitystä käsiteltiin biomassan kestävyyskriteerit. Kestävyyskriteereillä tarkoitetaan niitä lainsäädännöllisiä puitteita, jotka biomassoihin pohjautuvan energiantuotannon on läpäistävä ollakseen uusiutuvaa EU-lainsäännössä.

MTK:n näkemyksen mukaan Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta sortui äänestyksessään ennennäkemättömään mikro-johtamiseen, ja äänestystuloksen sekä päätöksen selvittelyssä tulee kestämään aikaa. Selvittelyssä apuna toimii komissio ja jäsenvaltioiden hallituksista koostuva neuvosto.

Panokset selvittelyssä ovat isot. Esimerkiksi Suomessa tuotettavasta uusiutuvasta energiasta yli 85% pohjautuu biomassaan. Uusiutuvan energian tuotannossa keskeisessä roolissa on koko biotalous, joka Suomessa muodostaa 16% bruttokansantuotteesta. MTK:n näkemyksen mukaan biotalouden säilyttäminen myös EU-lainsäädännössä uusiutuvana on suomalaisten hyvinvoinnin kannalta aivan perusasioita. Suomi ei ole EU:ssa poikkeus, vaikkakin biotalouden rooli onkin meillä erityisen suuri. Myös muualla EU:ssa valtaosa uusiutuvasta energiasta tuotetaan biomassoista ja esimerkiksi jokainen jäsenvaltio, joka on etupainotteisesti saavuttanut 2020 uusituvan energian tavoitteensa, nojaa biomassoihin.

Tapahtuneen kehityksen aikana kestävyysongelmia ei ole pystytty osoittamaan, joten MTK:n mukaan olisi hyvin outoa, jos biomassojen käyttöä nyt erityisesti lainsäädännöllisesti rajoitettaisiin. Jos uusiutuvan energian kestävyys kyseenalaistetaan, se tarkoittaa uusitumattoman energian voittokulun jatkumista, koska ilman energiaa ei tulla olemaan. MTK:n näkemyksen mukaan ympäristövaliokunnan äänestystuloksessa positiivista oli, että valiokunta antoi tukensa riski-perustaiselle tarkastelulle.

Anssi Kainulainen
Energia-asiantuntija
0204132485

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.