Euroopan antibioottipäivä 18.11.2017

Mikrobien vastustuskyvyn lisääntyminen käytettävissä oleville antibiooteille huolestuttaa Euroopassa. Vaarallisia taudinaiheuttajia vastaan käytettävien lääkkeiden teho huononee ja käytettävissä olevat lääkevaihtoehdot ovat vähitellen vähenemässä.

Vastustuskyvyn esiintyminen bakteereilla on yhteydessä antibioottien käyttöön. Antibiootti valikoi vastustuskykyistä bakteerikantaa, kun herkät bakteerit häviävät. Sekä eläin- että ihmislääkkeiden kehittäminen on kilpajuoksua luonnon kanssa. Suomen resistenssitilanne on kansainvälisesti vertailtuna hyvä. Tärkein keino mikrobilääkeresistenssin hallinnassa on antibioottien hallittu käyttö.

Suomalaisessa eläintuotannossa ja Pohjoismaissa ylipäätään, käytetään antibiootteja vähän verrattuna muihin Euroopan maihin. Euroopan lääkevirasto EMA:n raportin mukaan Suomessa tuotantoeläimille käytetään mikrobilääkkeitä noin 5 % siitä mitä käytetään esim. Espanjan kotieläintuotannossa suhteutettuna eläinten määrään, jolloin käyttömäärät ovat vertailukelpoisia (ESVAC Eurooppalainen eläinten mikrobilääkkeiden kulutuslukuprojekti, 2017).

Suomi ajaa Euroopan unioniin merkittävää tiukennusta keskieurooppalaisittain katsottuna antibioottien käytölle eläinlääkinnässä juuri valmisteilla olevaan EU:n eläinlääkeasetukseen, jossa ollaan luomassa unionin yhteisiä sääntöjä antibioottien käytölle ja saatavuudelle. Suomi yhdessä viiden muun maan kanssa kirjelmöi komissiolle ennaltaehkäisevän antibioottilääkinnän rajoittamiseksi. Kaikki pohjoismaiset tuottajajärjestöt ovat esittäneet saman huolen jo aikaisemmin ja vaativat yhdessä komissiota ryhtymään toimiin tuotantoeläinten turhien antibioottihoitojen lopettamiseksi.

Kotimaisella lihasektorilla on tänä vuonna lanseerattu ilman antibiootteja tuotettu lihabrändi. Tämän on mahdollistanut suomalaisten tuotantoeläinten hyvä terveys, kattava terveydenhuoltojärjestelmä ja hyvä eläinten hyvinvointi. Sellaiset tarttuvat taudit, joiden kanssa kamppaillaan muualla EU:ssa, on Suomessa elinkeinon ja valtion toimesta hävitetty. Tarvetta antibiooteille ei ole, kun taudit ja sairaudet pidetään poissa.

asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945, email: leena.suojala@mtk.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.