Euroopan antibioottipäivä 18.11.2017

Mikrobien vastustuskyvyn lisääntyminen käytettävissä oleville antibiooteille huolestuttaa Euroopassa. Vaarallisia taudinaiheuttajia vastaan käytettävien lääkkeiden teho huononee ja käytettävissä olevat lääkevaihtoehdot ovat vähitellen vähenemässä.

Vastustuskyvyn esiintyminen bakteereilla on yhteydessä antibioottien käyttöön. Antibiootti valikoi vastustuskykyistä bakteerikantaa, kun herkät bakteerit häviävät. Sekä eläin- että ihmislääkkeiden kehittäminen on kilpajuoksua luonnon kanssa. Suomen resistenssitilanne on kansainvälisesti vertailtuna hyvä. Tärkein keino mikrobilääkeresistenssin hallinnassa on antibioottien hallittu käyttö.

Suomalaisessa eläintuotannossa ja Pohjoismaissa ylipäätään, käytetään antibiootteja vähän verrattuna muihin Euroopan maihin. Euroopan lääkevirasto EMA:n raportin mukaan Suomessa tuotantoeläimille käytetään mikrobilääkkeitä noin 5 % siitä mitä käytetään esim. Espanjan kotieläintuotannossa suhteutettuna eläinten määrään, jolloin käyttömäärät ovat vertailukelpoisia (ESVAC Eurooppalainen eläinten mikrobilääkkeiden kulutuslukuprojekti, 2017).

Suomi ajaa Euroopan unioniin merkittävää tiukennusta keskieurooppalaisittain katsottuna antibioottien käytölle eläinlääkinnässä juuri valmisteilla olevaan EU:n eläinlääkeasetukseen, jossa ollaan luomassa unionin yhteisiä sääntöjä antibioottien käytölle ja saatavuudelle. Suomi yhdessä viiden muun maan kanssa kirjelmöi komissiolle ennaltaehkäisevän antibioottilääkinnän rajoittamiseksi. Kaikki pohjoismaiset tuottajajärjestöt ovat esittäneet saman huolen jo aikaisemmin ja vaativat yhdessä komissiota ryhtymään toimiin tuotantoeläinten turhien antibioottihoitojen lopettamiseksi.

Kotimaisella lihasektorilla on tänä vuonna lanseerattu ilman antibiootteja tuotettu lihabrändi. Tämän on mahdollistanut suomalaisten tuotantoeläinten hyvä terveys, kattava terveydenhuoltojärjestelmä ja hyvä eläinten hyvinvointi. Sellaiset tarttuvat taudit, joiden kanssa kamppaillaan muualla EU:ssa, on Suomessa elinkeinon ja valtion toimesta hävitetty. Tarvetta antibiooteille ei ole, kun taudit ja sairaudet pidetään poissa.

asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945, email: leena.suojala@mtk.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.