Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Euroopan parlamentti äänesti metsäenergian käytön puolesta

Euroopan parlamentti äänesti 17.10.2018 uusiutuvan energian direktiiviehdotuksesta vuosille 2020-2030. Äänestyksessä hyväksytty parlamentin kanta edistää metsäenergian hyödyntämistä uusiutuvana energiana.

Euroopan parlamentti hyväksyi komissionkin ehdottaman riskiperusteisen mallin ja torppasi runkopuun hyödyntämistä estävät esitykset.

Jatkotyössä on varmistettava, että metsäenergian kestävyystarkastelu perustuu olemassa oleviin kansallisiin lakeihin ja järjestelmiin, joilla varmistetaan metsänhoidon kestävyys. Markkinamekanismit ohjaavat puun eri osat niille soveltuviin käyttötarkoituksiin. Metsänomistajien kannalta on olennaista, että metsäteollisuuden investointien seurauksena vahvistunut kuitupuun kysyntä heijastuu myös siitä saatavaan hintaan, mikä puolestaan kannustaa metsänomistajia investoimaan metsien asianmukaiseen hoitoon myös tulevaisuudessa.

MTK:n mukaan on hyvä, että jätteitä koskevan direktiivin tai kaskadikäytön periaatteita ei sisällytetty bioenergian tavoitteita tai tukiehtoja koskeviin artikloihin (3 ja 4) niiden käytännön täytäntöönpanoon liittyvien lukuisten vaikeuksien vuoksi. Komissiokin on moneen kertaan todennut, ettei puun kaskadikäyttö sovellu EU-lainsäädäntöön. MTK on tyytyväinen, että parlamentin äänestystuloksen ei pitäisi tuottaa toimivia puumarkkinoita vääristäviä vaikutuksia.

Parlamentti otti kantaa toisen sukupolven biopolttoaineiden raaka-ainelistaan. Parlamentti säilytti listan muuttamattomana suomalaisen tuotannon kannalta tärkeiden raaka-aineiden osalta. MTK:n mukaan jo olemassa olevien ja suunnitteilla olevien investointien kannalta raaka-ainelistaa ei pitäisikään muuttaa, eli komission esitys on nykyisellään toimiva. Tällöin myös mäntyöljyä ja pieniläpimittaista puuta voidaan käyttää toisen sukupolven biopolttoaineiden valmistuksessa. Parlamentti kuitenkin hyväksyi näkemyksen, jonka mukaan komissiolla on toimivalta poistaa kestävien raaka-aineiden listalta tietyin menettelyin raaka-aineita. MTK:n näkemyksen mukaan tämä voi aiheuttaa investointeja suunnitteleville poliittisen riskin.

Neuvoston kanta direktiiviin valmistui joulukuussa. Neuvoston kanta paransi komission alkuperäisehdotusta metsäenergian osalta ja MTK peräänkuuluttaa parlamenttia, komissiota ja neuvostoa rakentavaan ja faktoihin perustuvaan yhteistyöhön saavutettujen neuvotteluasetelmien pohjalta. Kolmikantaneuvottelut alkanevat pian parlamentin kannan muodostuksen jälkeen.

Suomelle direktiivi on erityisen merkittävä, koska puu eri muodoissaan on Suomen merkittävin energianlähde. Puulla katettiin 26% energian kokonaiskulutuksesta vuonna 2016, ja yli 80% suomalaisesta uusiutuvasta energiasta tulee puusta. Suomi on Euroopan maista bioenergiasta riippuvaisin.

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen puh. 0400 870 867

Asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541

Metsäasiantuntija Meri Siljama puh. +32 491 73 56 05

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.