EVAN VEROKONE: PALKANSAAJIEN KOKONAISVEROASTE NOUSEE JO KESKITULOA MATALAMMILLA TULOILLA 2020

Palkansaajien kokonaisveroaste kohoaa lähes kaikissa kunnissa yli 2 650 euron kuukausituloilla. Palkkatulojen verotusta kiristävät merkittävimmin vakuutetun sosiaalivakuutusmaksujen korotukset. Kaikkien palkansaajien kulutuksen veroaste nousee. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Verokone on päivitetty vuoden 2020 luvuilla.

Kuva: EVA

Palkansaajien tuloveroperusteet vuodelle 2020 kiristyvät lähes kaikissa tuloluokissa. Pienituloisen 1 500 euroa kuukaudessa ansaitsevan palkansaajan tuloveroaste alenee 0,7 prosenttiyksikköä, mutta verotus kiristyy jo 2 650 euron kuukausiansioilla. Keskituloisen palkansaajan tuloveroaste nousee 0,1 prosenttiyksikköä ja sitä korkeammilla ansiotasoilla 0,3—0,4 prosenttiyksikköä.

Palkkatulojen verotusta kiristää merkittävimmin vakuutetun sosiaalivakuutusmaksujen korottaminen 0,47 prosenttiyksiköllä 10,25 prosenttiin. Eniten nousevat alle 53-vuotiaiden sosiaalivakuutusmaksut.

Kunnallinen tuloverotus kiristyy keskimäärin 0,1 prosenttiyksiköllä 19,9 prosenttiin. Suomessa on 310 kuntaa vuonna 2020. Kaikkiaan 53 kuntaa nostaa tuloveroprosenttia ja seitsemässä kunnassa veroprosentti alenee. Kunnallisveroa kiristävissä kunnissa keskimääräinen veroprosentti nousee 0,6 prosenttiyksikköä ja verotusta keventävissä kunnissa se laskee keskimäärin 0,5 prosenttiyksikköä.

Kulutuksen verotuksen kiristyminen jatkuu ensi vuonna. Arvonlisäverotus pysyy ennallaan, mutta terveydelle ja ympäristölle haitallisten hyödykkeiden valmisteveroja korotetaan. Esimerkiksi virvoitusjuomien, tupakkatuotteiden ja bensiini- sekä dieselpolttoaineen valmisteverot nousevat. Palkansaajan kulutusmenoilla painotettu kulutusveroaste kohoaa 0,1 prosenttiyksikköä 22,4 prosenttiin.

Työnantajan välilliset työvoimakustannukset pysyvät ennallaan ensi vuonna. Yksityiset työnantajat maksavat palkkaperusteisia maksuja 20,8 prosenttia vuonna 2020.

EVAn Verokone laskee palkansaajan kokonaisveroasteen. Kokonaisveroaste kertoo, mikä prosenttiosuus tuloista menee valtion tuloveroihin, kunnallisveroon, arvonlisä- ja valmisteveroihin sekä vakuutetun sosiaalivakuutusmaksuihin.

EVAn Verokone on nyt päivitetty vuoden 2020 tiedoilla. Oman kokonaisveroasteensa voi selvittää osoitteessa www.totuusveroistasi.fi.

Kuva: EVA

SUOMALAISET SUHTAUTUVAT AIEMPAA POSITIIVISEMMIN SIJOITTAMISEEN13.1.2020 08:30:00 EETTiedote

62 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että osakesijoittaminen tarjoaa erinomaisen keinon lisätä kansalaisten ja koko kansantalouden vaurautta, vaikka se sisältää riskejä, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. 13 prosenttia on eri mieltä. Suomalaisten suhtautumisessa sijoittamiseen on 20 vuodessa tapahtunut selvä muutos. Vielä vuonna 2000 vain 42 prosenttia suomalaisista piti osakesijoittamista erinomaisena keinona lisätä vaurautta, eri mieltä oli 27 prosenttia.

SUOMALAISILLA LAAJA VALMIUS PAIKALLISEEN SOPIMISEEN3.12.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaiset sopisivat palkkojen korotuksista mieluummin työpaikoilla kuin liittokohtaisissa neuvotteluissa tai tupon kaltaisissa keskitetyissä palkkaratkaisuissa, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Suomalaisista 48 prosenttia haluaa, että palkankorotukset määräytyvät paikallisella tasolla, 31 prosenttia liittotasolla ja 14 prosenttia keskitetyissä tupon kaltaisissa ratkaisuissa.