Exceptionellt svag efterfrågan på företagslån i september 2020

Efter att ha ökat kraftigt under början av 2020 mattades utbetalningarna av nya företagslån av på sommaren. De finländska företagen med undantag av bostadsbolag lyfte exceptionellt sparsamt med nya lån [1] (för 973 miljoner euro) i september 2020. Under det tredje kvartalet 2020 (juli−september) utbetalades färre nya företagslån än någonsin under motsvarande period på 2010-talet.

Företagen lyfte särskilt få stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. Av de nya företagslånen som utbetalades i september 2020 var beräknat i euro endast hälften, dvs. 489 miljoner euro, lån på över en miljon euro. Andelen stora lån har sedan 2010 varierat kraftigt från 46 % till 86 %. Genomsnittsräntan på samtliga nya företagslån var 2,95 % och på stora företagslån 2,21 % i september 2020.

Utbetalningstakten för företagslån har förändrats mycket från den första halvan av året, när företagen lyfte nya lån för sammanlagt 10,8 miljarder euro. Senast har utbetalningarna av företagslån under motsvarande period varit större 2014. Det utestående beloppet av företagslån [2] översteg 60 miljarder euro i maj och uppgick till 60,2 miljarder euro vid slutet av september 2020.

Osäkerheten och beredskapen har återspeglats i en snabb ökning av inlåningen från företag. Framför allt har pengar samlats på konton klassificerade som inlåning över natten. Inlåningen över natten (41,6 miljarder euro) har ökat under innevarande år med 6,0 miljarder euro. Årsökningen har stigit snabbt och var 26,5 % i september 2020. Genomsnittsräntan på företagens inlåning över natten sjönk i mars under noll och var -0,04 % i september 2020.

Utlåning

Hushållen lyfte i september 2020 nya bostadslån för 1,9 miljarder euro, vilket är 170 miljoner euro mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån i euro uppgick vid slutet av september till 102,5 miljarder euro och årsökningen var 2,9 %. Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,7 miljarder euro av konsumtionslån och 18,3 miljarder euro av övriga lån vid utgången av september.

Nya bostadsbolagslån (exkl. konto- och kortkrediter) utbetalades i september för 367 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda bostadsbolagslån steg från augusti 2020 och var 1,20 %. Det utestående beloppet av lån till bostadsbolag utgjorde 36,8 miljarder euro vid slutet av september 2020.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 102,6 miljarder euro vid slutet av september 2020 och genomsnittsräntan var 0,07 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 90,0 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 4,2 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i september nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,1 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i september 0,20 %.

Närmare upplysningar lämnas av

Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 30.11.2020 kl. 13.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/

1 Exkl. konto- och kortkrediter.
2 Lån till finländska företag (S.111) exkl. bostadsbolag.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Bolåneriskerna har ökat under coronapandemin4.5.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Finlands ekonomi har tagit mindre skada av coronapandemin än väntat, och pandemin har inte rubbat det finländska finanssystemets funktionsförmåga. Kraftig penning- och finanspolitisk stimulans, bankernas flexibla återbetalningsvillkor, direkta företagsstöd och lättnader i makrotillsynskrav och övriga regler för banker har hjälpt hushåll och företag. Den långvariga ökningen i hushållens skuldsättning riskerar dock att försvaga Finlands förmåga att klara framtida ekonomiska kriser. Bostadsutlåningen har tagit fart sedan sommaren 2020 och ökat hushållens sammantagna skuldbörda. Långa bostadslån lyfts i dag mer än någonsin tidigare och av nya bostadslån beviljas en allt större del människor med stora skulder i förhållande till sina inkomster. Den genomsnittliga storleken av nya bostadslån har också ökat. ”Finländarnas växande skuldsättning och särskilt den allt vanligare förekomsten av långa bostadslån är oroväckande med tanke på den finansiella stabiliteten”, säger vice ordföranden i Finl

Risks relating to housing loans have grown during the COVID-19 pandemic4.5.2021 11:00:00 EEST | Press release

The Finnish economy has come through the COVID-19 pandemic with less damage than expected. The pandemic hasn’t shaken the functioning of Finland’s financial system. The strong monetary and fiscal policy stimulus, the flexibility granted by the banks in the servicing of loans, direct business subsidies and the relaxation of macroprudential requirements and other banking regulations have all helped households and businesses. The persistent indebtedness of Finnish households does, however, threaten to weaken Finland’s ability to cope with future economic crises. Housing mortgage lending has picked up since summer 2020 and the household debt burden has continued to accumulate. Housing loans of long maturity are being taken out more than ever, and a greater proportion of new housing loans have been granted to people with a high level of debt relative to their income. The average size of new housing loans has also grown. ‘From the perspective of financial stability, Finns’ increased indebted