Exceptionellt svag efterfrågan på företagslån i september 2020

Efter att ha ökat kraftigt under början av 2020 mattades utbetalningarna av nya företagslån av på sommaren. De finländska företagen med undantag av bostadsbolag lyfte exceptionellt sparsamt med nya lån [1] (för 973 miljoner euro) i september 2020. Under det tredje kvartalet 2020 (juli−september) utbetalades färre nya företagslån än någonsin under motsvarande period på 2010-talet.

Företagen lyfte särskilt få stora lån, dvs. lån på över en miljon euro. Av de nya företagslånen som utbetalades i september 2020 var beräknat i euro endast hälften, dvs. 489 miljoner euro, lån på över en miljon euro. Andelen stora lån har sedan 2010 varierat kraftigt från 46 % till 86 %. Genomsnittsräntan på samtliga nya företagslån var 2,95 % och på stora företagslån 2,21 % i september 2020.

Utbetalningstakten för företagslån har förändrats mycket från den första halvan av året, när företagen lyfte nya lån för sammanlagt 10,8 miljarder euro. Senast har utbetalningarna av företagslån under motsvarande period varit större 2014. Det utestående beloppet av företagslån [2] översteg 60 miljarder euro i maj och uppgick till 60,2 miljarder euro vid slutet av september 2020.

Osäkerheten och beredskapen har återspeglats i en snabb ökning av inlåningen från företag. Framför allt har pengar samlats på konton klassificerade som inlåning över natten. Inlåningen över natten (41,6 miljarder euro) har ökat under innevarande år med 6,0 miljarder euro. Årsökningen har stigit snabbt och var 26,5 % i september 2020. Genomsnittsräntan på företagens inlåning över natten sjönk i mars under noll och var -0,04 % i september 2020.

Utlåning

Hushållen lyfte i september 2020 nya bostadslån för 1,9 miljarder euro, vilket är 170 miljoner euro mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån i euro uppgick vid slutet av september till 102,5 miljarder euro och årsökningen var 2,9 %. Av utlåningen till hushåll utöver bostadslån bestod 16,7 miljarder euro av konsumtionslån och 18,3 miljarder euro av övriga lån vid utgången av september.

Nya bostadsbolagslån (exkl. konto- och kortkrediter) utbetalades i september för 367 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda bostadsbolagslån steg från augusti 2020 och var 1,20 %. Det utestående beloppet av lån till bostadsbolag utgjorde 36,8 miljarder euro vid slutet av september 2020.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 102,6 miljarder euro vid slutet av september 2020 och genomsnittsräntan var 0,07 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 90,0 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 4,2 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i september nya tidsbundna inlåningsavtal för 0,1 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i september 0,20 %.

Närmare upplysningar lämnas av

Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi,
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395 , e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 30.11.2020 kl. 13.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/

1 Exkl. konto- och kortkrediter.
2 Lån till finländska företag (S.111) exkl. bostadsbolag.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Bank of Finland hosts monetary policy webinar “New Challenges to Monetary Policy Strategies”17.11.2020 10:00:00 EETUutinen

Bank of Finland hosts monetary policy webinar “New Challenges to Monetary Policy Strategies” on Tuesday, 24 November 2020. The invited speakers will be James B. Bullard, President of the Federal Reserve Bank of St. Louis, Isabel Schnabel, Member of the Executive Board, European Central Bank and Eric Leeper, Professor at University of Virginia. Follow live as leading experts discuss for example how persistently low inflation and interest rate environment affect the European Central Bank’s as well as the Federal Reserve’s monetary policy strategies and what kind of impact the Covid-19 pandemic has to the economy at large and the ECB’s and Fed’s monetary policy. The webinar will start at 14.00 CET with introductory remarks by the Bank of Finland Governor Olli Rehn. Please see the event's web page for the whole program. #MonetaryPolicyChallenges

ECB announces independent review of payments system outage16.11.2020 16:25:00 EETUutinen

ECB press release 16 November 2020 Independent review to be launched on payments infrastructure TARGET2 incident on 23 October 2020 caused outage lasting almost 10 hours Findings of the review to be published by the second quarter of 2021 The European Central Bank (ECB) will launch an independent review of an incident that affected its real-time gross settlement system TARGET2 on 23 October 2020, causing an outage for almost 10 hours. An initial investigation determined that a software defect in a network device was the specific technical cause of the incident. The independent review will also take into account other incidents that affected TARGET Services during 2020, including those affecting directly and indirectly TARGET2 Securities (T2S), the securities settlement platform operated by the Eurosystem. The independent review will allow the Eurosystem to draw lessons from the incidents and address them. It will look into the robustness of the business continuity model, the adequacy o