FA edellyttää palvelulupauksen selkeyttämistä sotessa – julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus uuteen kunniaan!

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistus palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja laadun parantamiseksi on välttämätöntä. Hallituksen esityksellä ei saavuteta näitä tavoitteita, todetaan Finanssiala ry:n (FA) lausunnossa sote-uudistukseen. FA vetoaa, että julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus nostetaan uuteen kunniaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.

”Kansalaisten yhdenvertaisuuden ja palveluiden saatavuuden parantaminen edellyttävät julkisen ja yksityisen sektorin toimivaa sekä luottamukseen perustuvaa kumppanuutta. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on selkeyttää julkinen palvelulupaus”, korostaa FA:n johtava asiantuntija Päivi Luna.

Kansalaisten on tiedettävä, mitä julkinen palvelu pitää sisällään: mistä vastaa yhteiskunta ja mikä on kansalaisen omalla vastuulla. Tällöin kansalaisilla voisi olla mahdollisuus täydentää niin omalla rahoituksella kuin yksityisen sektorin palveluilla julkisen sektorin tarjoamia palveluja.

Luna toteaa, että erityisesti ikääntyneiden hyvinvointiin ja kasvavaan hoivatarpeeseen on tärkeä varautua sekä yhteiskunnan että yksilön tasolla. ”Laissa on turvattava ikääntyneille ja vammaisille henkilöille sekä pitkäaikaista hoidon tarvetta omaaville asiakkaille henkilökohtainen budjetointi, joka kannustaa innovatiivisuuteen palvelukokonaisuuksien suunnittelussa. Asiakas voisi halutessaan silloin nykyistä helpommin käyttää myös omia varojaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen rahoittamiseen.”

Kumppanuudella hyviä tuloksia – ulkoistamissopimusten mitätöinti heikentäisi Suomen mainetta

FA ei pidä palvelujen turvaamisen kannalta viisaana ratkaisuna esityksiä, joka rajaavat yksityisen sektorin käyttöä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden julkisen tuotannon tuottavuus ei parane uudistuksessa. Tuottavuutta voidaan parantaa mm. kilpailulla  sekä parhaita käytäntöjä hyödyntämällä. Yhteiskunnan kokonaisetu kärsii, mikäli hoitoketjut pidentyvät ja siten kustannukset kasvavat.

Yksityisellä sektorilla on Suomessa pitkät perinteet hyvästä kumppanuudesta julkisen sektorin kanssa. Tuloksellisesta yhteistyöstä on kokemusta esimerkiksi vakuutusyhtiöillä, jotka vastaavat lakisääteisistä tehtävistä työeläke-, tapaturma-, liikenne- ja potilasvakuuttamisessa.

Finanssiala yhtyy Hyvinvointialan, Suomen yrittäjien, EK:n ja ETLA:n huoleen jo tehtyjen palvelujen hankintaan koskevien sopimusten mitätöimisestä. Jo tehtyjen sopimusten mitätöiminen loukkaa sopimusvapautta ja luottamuksen suojaa. Mitätöiminen olisi kyseenalaista laajemminkin kuin vain tässä yksittäistapauksessa. Se heikentäisi yleisesti sopimuskulttuuria ja heikentäisi Suomen mainetta luotettavana sijoitusympäristönä.

FA:n lausunto.

Tarkennus aiempaan tiedotteeseemme – Laki edellyttää pikavippiyrityksiltä vahvaa tunnistautumista - FA ei voi taata, että pikavippiyritykset noudattavat lakia26.10.2020 16:02:34 EETTiedote

Tiedotteessamme maanantaina 26.10.2020 kello 14:39 sanoimme, että Vastaamon tietovuodossa varastetuilla tiedoilla ei pysty ottamaan pikavippiä. Lain mukaan pikavipin ottamiseen tarvitaan vahva tunnistautuminen, mutta Finanssiala ry ei voi puhua pikavippiyritysten puolesta eikä taata, että pikavippejä tarjoavat yritykset noudattavat tätä lakia. Pikavippejä tarjoavat yritykset eivät ole Finanssiala ry:n jäseniä.

Pankkilainaa tai pikavippiä ei varastetuilla tiedoilla heru - vuotaneet tiedot mahdollistavat tilauspetoksia26.10.2020 14:39:59 EETTiedote

Monet Vastaamo-tietovuodon uhrit ovat olleet yhteydessä pankkeihin varmistaakseen, ettei varastetuilla tiedoilla nosteta heidän nimissään lainaa. Rikollisten saamilla tiedoilla ei pysty nostamaan pankista lainaa eikä ottamaan pikavippiä – niihin tarvitaan aina vahva tunnistautuminen esimerkiksi pankkitunnuksilla. Moneen muuhun haitalliseen tietoja voi kylläkin käyttää.

Hallituksen esitys pankkipaketista ei ota riittävästi talouskasvua huomioon15.10.2020 18:44:19 EESTTiedote

Kun viranomainen pohtii, pitäisikö luottolaitoksen lisäpääomavaatimusta nostaa, on tärkeää, että päätöksessä huomioidaan myös riskejä pienentävät seikat. Tämä asia sisältyy hallituksen esitykseen luottolaitos- sekä elvytys- ja kriisinratkaisudirektiivien kansalliseksi sääntelyksi. sääntelykokonaisuus tunnetaan myös EU:n pankkipakettina. Esityksessä on kuitenkin merkittäviä ongelmia: viranomaisille ehdotettu valtuus nostaa yhteenlasketut lisäpääomavaatimukset yli nykyisten enimmäistason on muutos, joka heittää hiekkaa koronasta toipuvan talouden rattaisiin. Lisäksi viranomaispäätöksille tulisi asettaa selkeämmät vaatimukset koskien riskien ja niiden suuruuden määrittämistä.

FA pitää viisaana ratkaisuna, että henkilötunnuksen laaja kokonaisuudistus ei nyt toteudu9.10.2020 12:25:56 EESTTiedote

Pankkeja, vakuutusyhtiöitä, työeläkeyhtiöitä, sijoitusrahastoja ja rahastoyhtiöitä edustava Finanssiala ry pitää viisaana kuntaministeri Sirpa Paateron linjausta, että nykyisessä taloustilanteessa ei ole perusteltua ryhtyä henkilötunnuksen laajaan kokonaisuudistukseen. FA pitää tärkeänä, että lausuntokierroksella saatuun palautteeseen on reagoitu. Finanssiala vetoaakin ministeri Paateroon, että jatkotyöhön otetaan mukaan yksityinen sektori tasaveroisena kumppanina julkisen sektorin kanssa. Uudistuksilla on laajamittaisia vaikutuksia myös yksityiselle sektorille, joten pelkkä virkamiesvalmistelu ei nyt riitä.

Kauppi: Asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö9.10.2020 09:00:29 EESTTiedote

”Sujuvan asuntomarkkinan peruskivi on kiinteistönvälittäjien ja pankkien saumaton yhteistyö. Siinä yhtenä osana on markkinakäytänteiden ja prosessien jatkuva kehittäminen, mistä digitaaliset kaupankäyntijärjestelmät ovat nousseet viime aikoina pinnalle”, totesi Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton Hyvän välitystavan päivässä perjantaina 9.10.2020.