Faktatietoa ansioturvasta käytävän keskusteluun

Faktaa ansioturvasta on uusi verkkomateriaali ansioturvan kohdentumisesta, kannustavuudesta ja rahoituksesta sekä työttömyyskassojen toiminnasta. Verkkomateriaalin tarkoituksena on tarjota selkeää tietoa ansioturvajärjestelmästä käytävän keskustelun tueksi.

Tiesitkö, että ansiopäivärahan saajien työttömyyttä edeltävä palkka on naisilla useimmin 1500-2000 euroa ja miehillä 2000-2500 euroa kuukaudessa? Tai sitä, että 38 % päivärahan saajista teki viime vuonna osa-aika- tai keikkatöitä? Luvut ovat harvoin esillä ansioturvasta käytävässä keskustelussa, vaikka ne kuvaavat keskeisellä tavalla järjestelmän toimintaa.

”Ansioturvakeskustelua tulisi käydä faktapohjalta”, sanoo TYJ:n toiminnanjohtaja Aki Villman. ”Toisinaan perustiedotkin tuntuvat puuttuvan keskustelusta.” Villmanin mukaan esimerkiksi ansioturvan kannustinongelmat otetaan usein annettuna tosiasiana, vaikka tilastot ja aiheesta tehdyt tutkimukset kertovat, että ansioturvajärjestelmä kannustaa työhön ja työskentely päivärahalla on yleistä.

Kannustavuuden lisäksi väärinkäsityksiä liittyy ansiopäivärahajärjestelmän hyötyjiin sekä rahoitukseen. ”Päivärahan saajia on nimitetty julkisuudessa eliitiksi ja kultapossukerholaisiksi. Tosiasiassa päivärahan saajat ovat valtaosin varsin pienituloisia henkilöitä”, kertoo Villman. Työttömyyskassojen jäsenet sekä työnantajat myös rahoittavat päivärahan ansiosidonnaisen osan kokonaisuudessaan. ”Perusturvan saajat eivät rahoita ansiosidonnaista. Perusturvan ylittävä osa koostuu työnantajamaksuista sekä jäsenten kassa- ja vakuutusmaksuista,” Villman toteaa.

Verkkomateriaali ansioturvasta löytyy osoitteesta tyj.fi/faktaa.

Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry (TYJ) on työttömyyskassojen edunvalvonta- ja koulutusjärjestö sekä yhteistoimintaelin. TYJ kehittää työttömyysturvaa ja kassojen toimintaa sekä ylläpitää niiden tietotaitoa. Kaikki Suomessa toimivat 21 työttömyyskassaa ovat jäseninä TYJ:ssä. Kassoissa on jäseninä noin kaksi miljoonaa palkansaajaa ja yrittäjää.

Maksettujen ansiopäivärahojen määrä laski kesäkuussa alimmalle tasolleen vuoteen4.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Työttömyyskassojen maksamien ansiopäivärahojen määrä on laskenut maaliskuun jälkeen joka kuukausi suhteessa edelliseen kuuhun. Kesäkuussa ansiopäivärahaa maksettiin vähemmän kuin kertaakaan viime vuoden huhtikuun jälkeen. Myös ansiopäivärahan hakemusmäärät ovat laskussa. Alkavia työttömyys- ja lomautusjaksoja koskevien hakemusten määrä alitti kesäkuussa jo kriisiä edeltävän tason.