FA:n kehitysjohtajaksi Katja Repo – vastuualueina finanssityö, osaaminen ja digitalisaatio

Katja Repo aloittaa Finanssiala ry:n (FA) kehitysjohtajana 20.1.2020. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat finanssityön ennakointi, osaamisen edunvalvonta sekä digitalisaatioon liittyvä yleiskoordinointi. Maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, EMBA Katja Repo on toiminut finanssialan täydennyskoulutusta järjestävän Finvan liiketoimintajohtajana Aalto EE:ssä. Lisäksi hän työskenteli Aalto EE:n digitalisaation johtajana tehtävänään palveluntarjonnan digitalisoiminen ja uusien palveluiden luominen Aalto-yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

FA:ssa finanssityön ennakointityötä luotsannut Tarja Kallonen jää alkuvuodesta eläkkeelle. ”Tarja Kallonen on monipuolisella osaamisellaan ja idearikkaudellaan kehittänyt uusia toimintamuotoja finanssityön ennakointiin”, toteaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Tarja Kallonen on ollut Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen primus motor. Kyse on ollut uraauurtavasta uudenlaisesta yhteistyöstä työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välillä. Sen kautta olemme yhdessä työntekijöiden kanssa tunnistaneet tulevaisuuden osaamistarpeet sekä saaneet ymmärrystä muutoksen vaikutuksesta finanssialan työtehtäviin”, Yli-Huttula kiittelee.

Katja Repo tarttuu finanssityön ennakoimistehtäviin innostuneena. ”FA:ssa on hyvä tekemisen draivi ja saadaan paljon aikaan. Finanssialan arvostuksen nostoa ja kehittämistä yhdessä jäsenyritysten kanssa on hyvä jatkaa. Erityisesti toimialan digitalisoituminen kiinnostaa: on hienoa nähdä, millaisia muutoksia tulee ja miten muutoksessa voi olla omalla työllään mukana. Sitähän koulutuspuolellakin tehdään – katsotaan, mihin maailma on menossa ja tarjotaan sitä ymmärrystä asiakkaille”, Repo luonnehtii.

Kauppi: Euroryhmän päätös yhteisvastuun aikaistamisesta uhka suomalaispankeille ja niiden asiakkaille1.12.2020 11:37:29 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on pettynyt euroryhmän maanantaina 30.11. tekemään päätökseen, jolla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuodaan yhteisvastuun piiriin etuajassa. Päätös kytkeytyy pankkiunionin yhteisen kriisirahaston vararahoitusjärjestelmän käyttöönoton aikaistamiseen kahdella vuodella eli vuoteen 2022. "Pankkien yhteisvastuun laajentaminen keskellä pahenevaa talouskriisiä ei ole viisasta suomalaispankkien ja niiden asiakkaiden kannalta. Yhteisvastuun laajentamisen aika olisi ollut vasta sitten, kun pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Pankkien yhteisvastuuta ei pidä laajentaa keskellä talouskriisiä30.11.2020 11:21:37 EETTiedote

Euroryhmään kuuluvat valtiovarainministerit kokoontuvat laajennetussa kokoonpanossa maanantaina 30. marraskuuta päättämään pankkiunionin kriisinratkaisurahaston vararahoitusjärjestelyn aikaistetusta käyttöönotosta. Samalla pankeilta perittävät ylimääräiset vakausmaksut tuotaisiin nopeutetussa tahdissa yhteisen taakanjaon piiriin. Suomen hallitus on valmis hyväksymään aikaistamisen. Finanssiala ry (FA) vastustaa pankkien yhteisvastuun laajentamista keskellä talouskriisiä ja katsoo, että alkuperäistä aikataulua ei tule muuttaa ennen kuin pankkiunioniin kuuluvien pankkien riskit ovat merkittävästi vähentyneet.

Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisen26.11.2020 06:30:00 EETTiedote

Vuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa.

Toisen työpaikalla ei voi käyttäytyä miten huvittaa – työnantajalle esitetään mahdollisuutta ilmoittaa laittomasta uhkauksesta21.11.2020 07:00:00 EETTiedote

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden työntekijät kohtaavat päivittäin uhkailua, maalittamista ja jopa vainoamista sekä kasvotusten että puhelimessa tai sähköpostissa. Hallituksen esitys laittoman uhkauksen siirtymisestä virallisen syytteen alaiseksi on erittäin kannatettava: se antaa työnantajalle paremmat mahdollisuudet tukea ja auttaa työntekijöitään.

Työelämähankkeella vahvistetaan rahoitusalan uudistumiskykyä ja muutosvalmiutta11.11.2020 09:00:00 EETTiedote

Rahoitusalalla on käynnistetty yhteinen kehittämishanke, jolla pyritään vahvistamaan rahoitusalan yritysten ja niiden henkilöstön edellytyksiä uudistaa toiminta- ja työskentelytapojaan. Tarkoituksena on kerätä tietoa rahoitusalalla käyttöön otetuista uusista toimintatavoista ja työpaikkainnovaatioista erityisesti korona-aikana ja levittää näitä hyviä käytäntöjä sekä alan sisällä että vertaisaloille

Osakerahastoihin kertyi eniten uutta pääomaa lokakuussa9.11.2020 11:28:25 EETTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa nettomääräisesti 274 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kuitenkin pieneni markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 122 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.