FA:n kehitysjohtajaksi Katja Repo – vastuualueina finanssityö, osaaminen ja digitalisaatio

Katja Repo aloittaa Finanssiala ry:n (FA) kehitysjohtajana 20.1.2020. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat finanssityön ennakointi, osaamisen edunvalvonta sekä digitalisaatioon liittyvä yleiskoordinointi. Maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, EMBA Katja Repo on toiminut finanssialan täydennyskoulutusta järjestävän Finvan liiketoimintajohtajana Aalto EE:ssä. Lisäksi hän työskenteli Aalto EE:n digitalisaation johtajana tehtävänään palveluntarjonnan digitalisoiminen ja uusien palveluiden luominen Aalto-yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

FA:ssa finanssityön ennakointityötä luotsannut Tarja Kallonen jää alkuvuodesta eläkkeelle. ”Tarja Kallonen on monipuolisella osaamisellaan ja idearikkaudellaan kehittänyt uusia toimintamuotoja finanssityön ennakointiin”, toteaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Tarja Kallonen on ollut Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen primus motor. Kyse on ollut uraauurtavasta uudenlaisesta yhteistyöstä työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välillä. Sen kautta olemme yhdessä työntekijöiden kanssa tunnistaneet tulevaisuuden osaamistarpeet sekä saaneet ymmärrystä muutoksen vaikutuksesta finanssialan työtehtäviin”, Yli-Huttula kiittelee.

Katja Repo tarttuu finanssityön ennakoimistehtäviin innostuneena. ”FA:ssa on hyvä tekemisen draivi ja saadaan paljon aikaan. Finanssialan arvostuksen nostoa ja kehittämistä yhdessä jäsenyritysten kanssa on hyvä jatkaa. Erityisesti toimialan digitalisoituminen kiinnostaa: on hienoa nähdä, millaisia muutoksia tulee ja miten muutoksessa voi olla omalla työllään mukana. Sitähän koulutuspuolellakin tehdään – katsotaan, mihin maailma on menossa ja tarjotaan sitä ymmärrystä asiakkaille”, Repo luonnehtii.

FA:n kysely: Yli puolet suomalaisista vaatii ilmastoystävällistä koronaelvytystä ja ilmastotoimiin sidottuja yritystukia21.7.2020 07:03:12 EESTTiedote

Yli puolet Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn vastaajista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen huomiointi on ensisijaisen tärkeää koronakriisin jälkeisessä talouden elvytyksessä. Vielä suurempi osa vastaajista sanoo, että koronakriisin haittoja lieventävien yritystukien yksi kriteeri tulisi olla ilmastonmuutoksen hillintä.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.