FA:n kehitysjohtajaksi Katja Repo – vastuualueina finanssityö, osaaminen ja digitalisaatio

Katja Repo aloittaa Finanssiala ry:n (FA) kehitysjohtajana 20.1.2020. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat finanssityön ennakointi, osaamisen edunvalvonta sekä digitalisaatioon liittyvä yleiskoordinointi. Maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, EMBA Katja Repo on toiminut finanssialan täydennyskoulutusta järjestävän Finvan liiketoimintajohtajana Aalto EE:ssä. Lisäksi hän työskenteli Aalto EE:n digitalisaation johtajana tehtävänään palveluntarjonnan digitalisoiminen ja uusien palveluiden luominen Aalto-yliopiston ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

FA:ssa finanssityön ennakointityötä luotsannut Tarja Kallonen jää alkuvuodesta eläkkeelle. ”Tarja Kallonen on monipuolisella osaamisellaan ja idearikkaudellaan kehittänyt uusia toimintamuotoja finanssityön ennakointiin”, toteaa FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Tarja Kallonen on ollut Hyvinvoiva finanssiala -hankkeen primus motor. Kyse on ollut uraauurtavasta uudenlaisesta yhteistyöstä työntekijä- ja työnantajajärjestöjen välillä. Sen kautta olemme yhdessä työntekijöiden kanssa tunnistaneet tulevaisuuden osaamistarpeet sekä saaneet ymmärrystä muutoksen vaikutuksesta finanssialan työtehtäviin”, Yli-Huttula kiittelee.

Katja Repo tarttuu finanssityön ennakoimistehtäviin innostuneena. ”FA:ssa on hyvä tekemisen draivi ja saadaan paljon aikaan. Finanssialan arvostuksen nostoa ja kehittämistä yhdessä jäsenyritysten kanssa on hyvä jatkaa. Erityisesti toimialan digitalisoituminen kiinnostaa: on hienoa nähdä, millaisia muutoksia tulee ja miten muutoksessa voi olla omalla työllään mukana. Sitähän koulutuspuolellakin tehdään – katsotaan, mihin maailma on menossa ja tarjotaan sitä ymmärrystä asiakkaille”, Repo luonnehtii.

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.