FA:n puheenjohtajisto: Finanssiala tukee kasvua, mutta poliitikkojen pitää luoda mahdollisuuksia

Finanssiala ry (FA) lähtee vaalivuoteen 2019 vastavalitun hallituksen voimin. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Nordean Suomen maajohtaja Ari Kaperi. Varapuheenjohtajiksi on valittu LähiTapiolan pääjohtaja Erkki Moisander ja OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Uusi hallitus seuraa kautensa alussa erityisesti vaaleja. Finanssiala ry on asettanut sekä hallitusohjelma- että EU-tavoitteet, jotka julkaistiin jo alkukeväästä, ja niitä täydennettiin syksyllä.

Finanssialan tärkein viesti päättäjille tulevalla vaalikaudella on vakaan toimintaympäristön ylläpitäminen. Suomalainen finanssiala voi parhaiten vauhdittaa kasvua ja tukea työllisyyttä, kun sääntely ja verot ovat maltillisella tasolla.

”Kotitalouksien ja yritysten rahoituksen hankintaa ei pidä vaikeuttaa uudella sääntelyllä ja taloudellisilla lisärasitteilla. On tärkeä muistaa, että lisärasitteet heijastuvat loppujen lopuksi aina finanssialan yhtiöiden asiakkaisiin”, summaa Ari Kaperi.

Yksi Suomen tulevaisuuden rakennusaineista on omistajuuden tukeminen. Kotimaiset omistajat ja yritykset ovat kasvun perusta, ja toisaalta Suomi tarvitsee myös ulkomaista pääomaa ja investointeja.

Timo Ritakallio oli mukana Elinkeinoelämän keskusliiton työryhmässä valmistelemassa suomalaisen omistajuuden toimintaohjelmaa. OP Ryhmä palaa Finanssiala ry:n jäseneksi vuodenvaihteessa.

Ritakallion on helppo yhtyä FA:n tavoitteeseen tukea omistajuutta. ”Yritystoimintaa on helpotettava sääntelyä sujuvoittamalla. Samalla sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Pankit kykenevät rahoittamaan kannattavia investointeja, kun sääntely pidetään järkevällä ja maltillisella tasolla”, Ritakallio muistuttaa.

Vapaaehtoinen eläkesäästäminen elvytettävä

FA patistaa päättäjiä luomaan kannusteita kansankapitalismiin. ”Kotitalouksien halukkuus sijoittamiseen ja säästämiseen paranee, kun tarjolla on erilaisia sijoitusmuotoja, joiden verotus on riittävän yksinkertaista ja pitkäjänteistä”, Erkki Moisander muistuttaa.

Moisanderin mukaan ensi vaalikaudella on elvytettävä vapaaehtoinen eläkesäästäminen. “Yksilön on voitava alkaa nostaa säästöjään, kun hän jää työeläkkeelle. Elinikäisen eläkevakuutuksen verokohtelun on oltava kannustavaa.”

Yhdistyskokouksen valitsemalle hallitukselle kuuluvat kaikki järjestön strategiset edunvalvontahankkeet ja muut koko finanssialaa koskevat merkittävät kysymykset, FA:n strategia, organisaatio, toimintasuunnitelma ja budjetti sekä muut säännöissä määrätyt asiat.

Muut Finanssiala ry:n hallituksen jäsenet 2019-2020:

• Nina Arkilahti, Handelsbanken
  • Mikko Ayub, Aktia-konserni
  • Antti Kuljukka, Fennia-ryhmä
  • Maunu Lehtimäki, Evli Pankki
  • Risto Murto, Varma
  • Petri Niemisvirta, Sampo-konserni
  • Tomi Närhinen, Säästöpankkiliitto
  • Jouko Pölönen, Ilmarinen
  • Leena Vainiomäki, Danske Bank
  • Pekka Ylihurula, S-Pankki

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.