FA:n puheenjohtajisto: Finanssiala tukee kasvua, mutta poliitikkojen pitää luoda mahdollisuuksia

Finanssiala ry (FA) lähtee vaalivuoteen 2019 vastavalitun hallituksen voimin. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Nordean Suomen maajohtaja Ari Kaperi. Varapuheenjohtajiksi on valittu LähiTapiolan pääjohtaja Erkki Moisander ja OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

Uusi hallitus seuraa kautensa alussa erityisesti vaaleja. Finanssiala ry on asettanut sekä hallitusohjelma- että EU-tavoitteet, jotka julkaistiin jo alkukeväästä, ja niitä täydennettiin syksyllä.

Finanssialan tärkein viesti päättäjille tulevalla vaalikaudella on vakaan toimintaympäristön ylläpitäminen. Suomalainen finanssiala voi parhaiten vauhdittaa kasvua ja tukea työllisyyttä, kun sääntely ja verot ovat maltillisella tasolla.

”Kotitalouksien ja yritysten rahoituksen hankintaa ei pidä vaikeuttaa uudella sääntelyllä ja taloudellisilla lisärasitteilla. On tärkeä muistaa, että lisärasitteet heijastuvat loppujen lopuksi aina finanssialan yhtiöiden asiakkaisiin”, summaa Ari Kaperi.

Yksi Suomen tulevaisuuden rakennusaineista on omistajuuden tukeminen. Kotimaiset omistajat ja yritykset ovat kasvun perusta, ja toisaalta Suomi tarvitsee myös ulkomaista pääomaa ja investointeja.

Timo Ritakallio oli mukana Elinkeinoelämän keskusliiton työryhmässä valmistelemassa suomalaisen omistajuuden toimintaohjelmaa. OP Ryhmä palaa Finanssiala ry:n jäseneksi vuodenvaihteessa.

Ritakallion on helppo yhtyä FA:n tavoitteeseen tukea omistajuutta. ”Yritystoimintaa on helpotettava sääntelyä sujuvoittamalla. Samalla sääntelyssä on otettava huomioon myös ulkomaisten sijoittajien näkökulma. Pankit kykenevät rahoittamaan kannattavia investointeja, kun sääntely pidetään järkevällä ja maltillisella tasolla”, Ritakallio muistuttaa.

Vapaaehtoinen eläkesäästäminen elvytettävä

FA patistaa päättäjiä luomaan kannusteita kansankapitalismiin. ”Kotitalouksien halukkuus sijoittamiseen ja säästämiseen paranee, kun tarjolla on erilaisia sijoitusmuotoja, joiden verotus on riittävän yksinkertaista ja pitkäjänteistä”, Erkki Moisander muistuttaa.

Moisanderin mukaan ensi vaalikaudella on elvytettävä vapaaehtoinen eläkesäästäminen. “Yksilön on voitava alkaa nostaa säästöjään, kun hän jää työeläkkeelle. Elinikäisen eläkevakuutuksen verokohtelun on oltava kannustavaa.”

Yhdistyskokouksen valitsemalle hallitukselle kuuluvat kaikki järjestön strategiset edunvalvontahankkeet ja muut koko finanssialaa koskevat merkittävät kysymykset, FA:n strategia, organisaatio, toimintasuunnitelma ja budjetti sekä muut säännöissä määrätyt asiat.

Muut Finanssiala ry:n hallituksen jäsenet 2019-2020:

• Nina Arkilahti, Handelsbanken
  • Mikko Ayub, Aktia-konserni
  • Antti Kuljukka, Fennia-ryhmä
  • Maunu Lehtimäki, Evli Pankki
  • Risto Murto, Varma
  • Petri Niemisvirta, Sampo-konserni
  • Tomi Närhinen, Säästöpankkiliitto
  • Jouko Pölönen, Ilmarinen
  • Leena Vainiomäki, Danske Bank
  • Pekka Ylihurula, S-Pankki

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.

Kauppi: Toimet talousosaamisen vahvistamiseksi tärkeitä3.6.2019 11:06:11 EESTTiedote

Hallitus aikoo toimia tehokkaasti ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien vähentämiseksi. Kansalaisten talousosaamista ja talouden hallintaa luvataan kehittää kaikissa ikäryhmissä. ”Tätä linjausta ovat eri tahot jo pitkään odottaneet. Maksuhäiriömerkintöjen ennätyksellinen määrä kertoo ongelmista suomalaisten talousosaamisessa", toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.