ELY-keskukset

Färdplan för att stryka belastningen från jordbruket i Skärgårdshavet från listan över Östersjöns värsta belastningskällor

Dela
Den nya färdplanen innehåller de viktigaste åtgärderna för att stryka belastningen från jordbruket i Skärgårdshavets område från listan över Östersjöns värsta belastningskällor senast 2027.

Miljöministeriet, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland samt jord- och skogsbruksministeriet

Regeringen beslutade om Skärgårdshavsprogrammet vid sin halvtidsöversyn 2021. Programmets första målsättning var att utarbeta en färdplan med kostnadseffektiva och konkreta åtgärder för att minska belastningen i Skärgårdshavet. Belastningen från jordbruket i Skärgårdshavet är Finlands enda objekt på listan över Östersjöns värsta belastningskällor (hot spot-listan) som upprätthålls av Kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM).

Färdplanen innehåller tio åtgärder. De effektivaste sätten att minska näringsbelastningen från jordbruket är att

  • förbättra dikningen av åkrar och markens växtförhållanden
  • öka användningen av jordförbättringsmedel (gips, strukturkalk, träfibrer),
  • främja transporten av gödsel bort från området och
  • öka växttäcket på åkrarna.

Genom åtgärderna i färdplanen kan man minska näringsbelastningen i Skärgårdshavet med upp till 100 000–150 000 kg per år. Genomförandet av åtgärderna kostar minst 18 miljoner euro per år, vilket innebär att kostnaderna uppgår till sammanlagt cirka 100 miljoner euro fram till 2027. Åtgärderna ska delvis finansieras med nationella medel, till exempel ur programmet för effektiviserat vattenskydd, och med EU:s finansieringsprogram.

Många av de åtgärder som föreslås i färdplanen baserar sig på frivillighet bland jordbrukarna och de föreningar som är verksamma i området. Deras aktivitet när det gäller att ansöka om finansiering är därför avgörande.

"Skärgårdshavets tillstånd är utmanande, men inte hopplöst. Färdplanen är ett viktigt steg på vägen mot att förbättra havets tillstånd. Nu har de centrala aktörerna ett gemensamt mål och konkreta åtgärder som överenskommits i färdplanen”, säger miljö- och klimatminister Maria Ohisalo.

"Fördelarna med att förbättra havets tillstånd är flerfalt större än kostnaderna. Ett gott tillstånd i Skärgårdshavet främjar områdets livskraft, ökar rekreationsmöjligheterna och tryggar naturens mångfald", säger minister Ohisalo.

"När vi förbättrar Skärgårdshavets tillstånd är det viktigt att vi samtidigt sörjer för jordbrukets ekonomiska hållbarhet. Det är i det praktiska arbetet på gårdarna som den konkreta minskningen av belastningen görs. Jag anser att det är viktigt att vi kan stödja jordbrukarnas effektiva åtgärder för att förbättra åkrarnas växtförhållanden och minska näringsbelastningen i Östersjön”, konstaterar jord- och skogsbruksminister Antti Kurvinen.

Färdplanen för Skärgårdshavet utarbetades i samarbete mellan miljöministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland och Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducentrer MTK.

Ytterligare information:

Miljöministeriet: Antton Keto
Programchef
antton.keto@gov.fi
tfn 0295 250148

Jord- och skogsbruksministeriet: Sanna Tikander
Specialsakkunnig
sanna.tikander@gov.fi
tfn 0295 162178

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland Elina Laurila
Projektchef
elina.laurila@ely-keskus.fi
tfn 050 312 8577

NTM-centralen: Visualisoitu versio Saaristomeren tiekartasta 

NTM-centralen: Skärgårdshavets hot spot -vägkartprojekt 

NTM-centralen: Saaristomeriohjelma. Maatalouden vesiensuojelun tiekartta -raportti 

Nyckelord

Bilder

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd. 

Följ ELY-keskukset

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye