FFC kräver hårda åtgärder i arbetslivet

FFC:s ordförande Jarkko Eloranta risade den ensidiga nedskärningspolitiken i sitt tal till representantskapet och påpekade att rättvisa är innehåll, inte rubriker.

Budgetförhandlingarna förs om några veckor och inför dem har olika organisationer och politiska partier i kapp föreslagit hårda sysselsättningsåtgärder.

– Låt oss också säga det. Det behövs hårda åtgärder. Men inte i form av nedskärningar i den sociala tryggheten och människornas förutsättningar att leva, utan i arbetslivet.

Eloranta påminde i sitt tal att ålder eller en nedsatt arbetsförmåga inte får innebära slutet på karriären om man vill öka sysselsättningen och få ordning på ekonomin.

Den första åtgärden är att säkra finansieringen för det nationella programmet för välmående i arbetet. Finansministeriet föreslog påtagliga nedskärningar och skärpningar i arbetslöshetsskyddet för äldre. Samtidigt konstaterade ministeriet att man måste satsa mer på välmående och ork i arbetet.

– I sitt budgetförslag som Finansministeriet offentliggjorde två dagar innan hade finansieringen för programmet för välmående i arbetet strukits helt. Det är motstridigt.

Som en del av paketet med hårda åtgärder i arbetslivet bör uppsägningsskyddet stärkas. Kostnaderna måste skärpas så att det alltid lönar sig att ytterliga överväga om det är vettigt att sparka ut det egna, erfarna gänget och ersätta det med billigare arbetskraft.

– ”Personalen är företagets viktigaste resurs” är en klassisk kliché i festtalen. Vore det inte dags att skippa klichéerna och vidta hårda åtgärder – gå från ord till gärningar och en ordentlig lagstiftning.

I sitt tal lyfte Eloranta också fram rättvisan. Rättvisa skapas inte av att en reform kallas rättvis om innehållet leder utvecklingen i motsatt riktning. Hittills har de som föreslagit ett allmänt förtjänstskydd snarare varit ute efter att skärpa villkoren för arbetslöshetsskyddet. På så sätt ställs unga, deltidsanställda och korttidsanställda utanför arbetslöshetsskyddet.

– FFC:s styrelse krävde i början av augusti att alla arbetstagare ska omfattas av det inkomstrelaterade arbetslöshetsskyddet. Samtidigt måste arbetsvillkoret förkortas, nivån på de lägsta dagpenningarna höjas och karenserna lindras. Det här är rättvisa. Det här är solidaritet. Det här är att se till alla.

Eloranta uttryckte sin oro över arbetsgivarens systematiska nedmontering av avtalssamhället.

– Det är nämligen så att avtalssamhället inte kan ställas i skåpet för att vänta på det ögonblick då arbetsgivaren behöver det. Man kan inte anställa avtalssamhället på nollavtal och det kan inte kallas på jobb vid behov. Det verkar arbetsgivaren ha glömt.

Begäranden om intervju med Jarkko Eloranta via kommunikationschef Marjo Pihlajaniemi, tfn 0400 969 633

New mail

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.

New mailCopy

New mailCopy

FFC om budgetmanglingen: Satsningar på tjänster för arbetslösa välkomnas, sysselsättning bland äldre ska stödas genom stärkt arbetsförmåga och kompetens16.9.2020 16:36:23 EESTTiedote

FFC välkomnar varmt de tilläggsanslag för arbetskraftspolitiken som regeringen kommit överens om vid budgetmanglingen. Anslagen gör det möjligt att ge arbetslösa individuellt stöd vid jobbsökning. FFC är beredd att medverka vid de förhandlingar med arbetsmarknadsorganisationerna som regeringen föreslår för att förbättra sysselsättningen bland äldre arbetstagare. FFC kan emellertid inte förbinda sig till en process där tonvikten skulle ligga på att försämra utkomsten för äldre arbetslösa.

SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla16.9.2020 16:30:50 EESTTiedote

SAK pitää hallituksen budjettiriihessä sopimia työvoimapolitiikan lisämäärärahoja erittäin tervetulleina. Määrärahat mahdollistavat työttömien yksilöllisen työnhaun tukemisen. SAK on valmis hallituksen esittämiin työmarkkinajärjestöjen neuvotteluihin ikääntyneiden työllisyyden parantamiseksi. Sellaiseen prosessiin SAK ei kuitenkaan voi sitoutua, jonka päätepisteenä olisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon heikentäminen.