Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan

Belgian toiminta aloitetaan maan pohjoisosassa sijaitsevasta ja pääosin hollanninkielisestä Flanderista. Hollannin markkinan läheisyys ja yhteinen kieli mahdollistavat esimerkiksi saman tuotevalikoiman ja varaston hyödyntämisen tuoden näin merkittäviä synergiaetuja. Ulkomailla Foodello-nimellä kulkevan verkkokaupan toimintaa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa myös muualle Belgiaan.
“Uusien markkinoiden kasvupotentiaali on moninkertainen Suomeen verrattuna ja Belgian avaus oli looginen jatkumo Hollannille. Belgialaiset ovat ympäristötietoisia ja huoli ruokahävikin määrästä kasvaa. Alueella ei tällä hetkellä ole vastaavanlaista toimijaa ja palvelumme on herättänyt paljon kiinnostusta paikallisten kuluttajien keskuudessa”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Ruoan verkkokaupassa suurta kasvupotentiaalia
EU:n jäsenmaat ovat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti puolittamaan ruokahävikin määrän vähittäiskaupassa ja kuluttajatasolla vuoteen 2030 mennessä. Suomessa jo pidempään käyty julkinen keskustelu ruokahävikin vähentämisestä näkyy myös kuluttajien asenteissa. Viime aikoina aihe on noussut keskusteluihin yhä enemmän myös muissa Euroopan maissa. Fiksuruoka uskoo, että ympäristönäkökulman lisäksi ruoan hinnan nousu sekä ennen kaikkea ruoan verkkokaupan nopea kasvu lisäävät heidän kaltaistensa palveluiden kysyntää entisestään sekä kotimaassa että ulkomailla.
“Ruoan verkkokaupan osuuden odotetaan kasvavan myös Belgiassa. Luotamme siihen, että hävikin vähentäminen ja edulliset hinnat ovat myyntivaltteja, joilla saamme palvelumme pariin sellaisetkin kuluttajat, joille ruoan tilaaminen verkkokaupasta ei ole entuudestaan tuttua”, Järvensivu jatkaa.
Hollannin markkina käynnistyi ennakoitua vauhdikkaammin
Fiksuruoka avasi ensimmäisen Suomen ulkopuolisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin helmikuussa 2022, ja uuden markkinan avaus on Järvensivun mukaan ylittänyt odotukset.
“Saavutimme Hollannissa puolessa vuodessa saman kokoluokan kuin Suomessa kolmen vuoden aikana. Meillä on Hollannissa jo kymmeniä tuhansia asiakkaita. Asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä palveluun ja palanneet takaisin ostoksille jopa paremmin kuin Suomessa. Näkymät Hollannin suhteen ovat siis erittäin positiiviset."
Hollannin ja Belgian markkinoiden lisäksi Fiksuruoka panostaa edelleen vahvasti myös Suomen kotimarkkinan kasvuun. Tulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on päästä vähentämään hävikkiä myös muissa Euroopan maissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Havainnekuva paljastaa karun totuuden: näin paljon Suomessa menee ruokaa roskiin joka vuosi12.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Liki kolmannes kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy roskiin. Suomessa syömäkelpoista ruokaa haaskataan koko elintarvikeketjussa vuosittain noin 360 miljoonaa kiloa, mikä vastaa 10–15 % tuotetun ruoan määrästä. Sillä peittäisi Helsingin Tuomiokirkon.
Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”7.3.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Jussi Pekkala luotsaamaan vauhdilla kansainvälistyvän Fiksuruoan brändiä16.12.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Pitkän uran luovien tehtävien parissa mainostoimistoalalla tehnyt Jussi Pekkala on nimitetty Fiksuruoka.fi:n uudeksi brändijohtajaksi. Määrätietoinen brändityö tukee Fiksuruoan strategiaa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.
Joulun ruokahävikki kuriin Fiksuruoan vinkeillä15.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Hävikkimarkkinoiden kiireinen sesonki alkaa heti jouluaaton jälkeen ja jatkuu pitkälle tammikuuhun. Fiksuruoka.fi:n verkkokauppamyynnin kautta säästyy vuosi vuodelta enemmän ruokahävikkiä.
Hinta on yhä useammin syy ostaa hävikkiruokaa – Fiksuruoan asiakkaat säästävät jopa satoja euroja12.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote
Hävikkiruokaa ostamalla voi pienentää kotitalouden ruokakustannuksia. Fiksuruoka haastoi Sikke Sumarin, Harri Syrjäsen, Linnea Vihosen, Petra Väänäsen ja Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla. Ruokavaikuttajien yhteenlaskettu rahallinen säästö Fiksuruoan tilausten kautta oli yli 300 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme