Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan

Suomessa jo kuusi vuotta ruokahävikin pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka.fi uskoo suurimman kasvun tulevan ulkomailta. Belgian markkinan avaus on jatkoa alkuvuodesta Hollantiin avatulle verkkokaupalle.

​​Belgian toiminta aloitetaan maan pohjoisosassa sijaitsevasta ja pääosin hollanninkielisestä Flanderista. Hollannin markkinan läheisyys ja yhteinen kieli mahdollistavat esimerkiksi saman tuotevalikoiman ja varaston hyödyntämisen tuoden näin merkittäviä synergiaetuja. Ulkomailla Foodello-nimellä kulkevan verkkokaupan toimintaa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa myös muualle Belgiaan.

“Uusien markkinoiden kasvupotentiaali on moninkertainen Suomeen verrattuna ja Belgian avaus oli looginen jatkumo Hollannille. Belgialaiset ovat ympäristötietoisia ja huoli ruokahävikin määrästä kasvaa. Alueella ei tällä hetkellä ole vastaavanlaista toimijaa ja palvelumme on herättänyt paljon kiinnostusta paikallisten kuluttajien keskuudessa”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.

Ruoan verkkokaupassa suurta kasvupotentiaalia

EU:n jäsenmaat ovat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti puolittamaan ruokahävikin määrän vähittäiskaupassa ja kuluttajatasolla vuoteen 2030 mennessä. Suomessa jo pidempään käyty julkinen keskustelu ruokahävikin vähentämisestä näkyy myös kuluttajien asenteissa. Viime aikoina aihe on noussut keskusteluihin yhä enemmän myös muissa Euroopan maissa. Fiksuruoka uskoo, että ympäristönäkökulman lisäksi ruoan hinnan nousu sekä ennen kaikkea ruoan verkkokaupan nopea kasvu lisäävät heidän kaltaistensa palveluiden kysyntää entisestään sekä kotimaassa että ulkomailla.

“Ruoan verkkokaupan osuuden odotetaan kasvavan myös Belgiassa. Luotamme siihen, että hävikin vähentäminen ja edulliset hinnat ovat myyntivaltteja, joilla saamme palvelumme pariin sellaisetkin kuluttajat, joille ruoan tilaaminen verkkokaupasta ei ole entuudestaan tuttua”, Järvensivu jatkaa.

Hollannin markkina käynnistyi ennakoitua vauhdikkaammin

Fiksuruoka avasi ensimmäisen Suomen ulkopuolisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin helmikuussa 2022, ja uuden markkinan avaus on Järvensivun mukaan ylittänyt odotukset.

“Saavutimme Hollannissa puolessa vuodessa saman kokoluokan kuin Suomessa kolmen vuoden aikana. Meillä on Hollannissa jo kymmeniä tuhansia asiakkaita. Asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä palveluun ja palanneet takaisin ostoksille jopa paremmin kuin Suomessa. Näkymät Hollannin suhteen ovat siis erittäin positiiviset."

Hollannin ja Belgian markkinoiden lisäksi Fiksuruoka panostaa edelleen vahvasti myös Suomen kotimarkkinan kasvuun. Tulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on päästä vähentämään hävikkiä myös muissa Euroopan maissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mia Eloranta
mia.eloranta@mellakka.fi

Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.