Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”

Jaa
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Fiksuruoka käyttää kansainvälisillä markkinoilla nimeä Foodello. Palvelu toimii Belgian Flanderin lisäksi nyt myös maan ranskankielisessä osassa sekä pääkaupungissa Brysselissä. Kuva: Fiksuruoka
Fiksuruoka käyttää kansainvälisillä markkinoilla nimeä Foodello. Palvelu toimii Belgian Flanderin lisäksi nyt myös maan ranskankielisessä osassa sekä pääkaupungissa Brysselissä. Kuva: Fiksuruoka

Suomalaisen Fiksuruoka.fi:n hävikkiruoan verkkokauppa toimii nyt lähes koko Belgiassa. Kansainvälisillä markkinoilla Foodello-nimeä käyttävä Fiksuruoka aloitti lokakuussa toimintansa maan pääosin hollanninkielisestä osasta Flanderista. Nyt yritys toimii myös maan ranskankielisellä alueella sekä pääkaupungissa Brysselissä.

“Belgian avaus ylitti kaikki odotukset, mikä kannusti avaamaan loputkin markkinasta mahdollisimman pian. Olemme vastaanottaneet tilauksia Hollannista ja Belgiasta yhteensä jo reilut 100 000 kappaletta ja kauttamme on säästetty ruokahävikkiä yli 800 000 kiloa. Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”, iloitsee Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.

Fiksuruoan kansainvälinen taival alkoi viime vuoden helmikuussa, kun se avasi Hollantiin maan ensimmäisen hävikkiruoan verkkokaupan.

Belgian suunnannäyttäjä

Jo kuusi vuotta ruokahävikin vähentämisen pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka on huomannut merkittävän muutoksen vuosien aikana: yhä suurempi osa kuluttajista pyrkii tietoisesti vähentämään hävikkiä arjessaan.

Myös ruoan verkkokaupan suosio kasvaa, ja esimerkiksi Suomessa sen osuus päivittäistavaramyynnistä oli jo lähes kolme prosenttia vuonna 2021*. Markkinoiden välillä on kuitenkin eroja. Belgiassa verkkokaupan osuus on Suomea selkeästi pienempi, eikä tarjolla ole tähän asti ollut hävikkiruokaan keskittyvää palvelua.

“Belgialaiset eivät ole yhtä tottuneita ostamaan ruokaa verkosta kuin suomalaiset, mutta se johtuu varmasti osittain siitä, ettei markkinalla ole ollut varteenotettavia toimijoita. Tuntuu erityisen hienolta tuoda Belgiaan maan ensimmäinen hävikkiruokaan keskittyvä verkkokauppa. Meidät on otettu ilolla vastaan”, Järvensivu kertoo.

Fiksuruoan tavoitteena on jatkaa menestyksekkäästi alkanutta kansainvälistymistä ja laajentaa palvelua tulevaisuudessa yhä uusille markkinoille.


*Nielsen Päivittäistavaramyymälärekisteri 2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:


Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383

Kuvat

Fiksuruoka käyttää kansainvälisillä markkinoilla nimeä Foodello. Palvelu toimii Belgian Flanderin lisäksi nyt myös maan ranskankielisessä osassa sekä pääkaupungissa Brysselissä. Kuva: Fiksuruoka
Fiksuruoka käyttää kansainvälisillä markkinoilla nimeä Foodello. Palvelu toimii Belgian Flanderin lisäksi nyt myös maan ranskankielisessä osassa sekä pääkaupungissa Brysselissä. Kuva: Fiksuruoka
Lataa
Vuonna 2016 perustettu yritys toimii tällä hetkellä Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa ja työllistää jo lähes 60 henkilöä. Kuva: Fiksuruoka
Vuonna 2016 perustettu yritys toimii tällä hetkellä Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa ja työllistää jo lähes 60 henkilöä. Kuva: Fiksuruoka
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
 
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 16,3 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye