Fiksuruoka.fi sai 19 miljoonan rahoituksen – kasvusijoittaja Verdane siivittää hävikkiruoan verkkokaupan kansainväliseen kasvuun

Yrittäjät Fiksuruoka.fi:n takana: Richard Lindroos, Juhani Järvensivu ja Riku Poutanen

Pääomasijoittaja Verdane investoi suomalaisen hävikkiruoan verkkokaupan Fiksuruoka.fi:n kansainväliseen kasvuun. 19 miljoonan euron rahoituskierros sai Verdanen lisäksi myös Fiksuruoan nykyiset sijoittajat liikkeelle. Verdane haluaa tukea Fiksuruoan vakiintunutta asemaa Suomessa ja sen kansainvälistä laajentumista Eurooppaan. Verdanesta tulee sijoituksen myötä Fiksuruoan merkittävä vähemmistöosakas.

Fiksuruoka starttasi toimintansa autotallista. Neljässä vuodessa yritys on kasvattanut liikevaihtonsa 12 miljoonaan euroon, auttanut yli 300 suomalaista yritystä minimoimaan hävikkiä sekä asiakkaitaan säästämään rahaa ja ympäristöä. Yhteensä Fiksuruoka on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa jo yli neljä miljoonaa kiloa. Yritys haluaa olla mukana mahdollistamassa EU:n tavoitteen mukaista ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä.

Verdane on keskittynyt teknologiavetoisten pohjoiseurooppalaisten yritysten kansainväliseen kasvuun. Yhtiö on tehnyt vuodesta 2003 lähtien noin 30 eri sijoitusta digitaalisen kuluttajaliiketoiminnan saralla ja ollut mukana kehittämässä muun muassa Booztin ja Desenion verkkokauppoja nykyiseen kokoonsa.

Verdanella on myös pitkä kokemus päivittäistavarakaupasta. Yhtiö on auttanut ruotsalaista MatHem-verkkokauppaa kasvamaan maan suurimmaksi päivittäistavarakaupaksi, jonka liikevaihto on yli 200 miljoonaa euroa ja joka toimittaa kuukausittain yli kolme miljoonaa tilausta. Vuodesta 2010 lähtien Suomessa toiminut Verdane etsii sijoituskohteikseen yrityksiä kolmen ydinteeman ympäriltä: digitaalisesta kuluttajaliiketoiminnasta, ohjelmistoliiketoiminnasta sekä kestävän yhteiskunnan saralta.

Verdanen sijoitus tarjoaa Fiksuruoalle mahdollisuuden isoon kasvuloikkaan

”Verdane oli meille kiinnostavin kumppani, kun lähdimme hakemaan rahoitusta, sillä yhtiö sopii taustansa ja osaamisensa kautta Fiksuruoan sijoittajaksi lähes täydellisesti. Myös muita vaihtoehtoja oli pöydällä, mutta näimme Verdanen pystyvän tukemaan meitä eniten seuraavassa kasvuvaiheessamme. Verdane on mielestäni Pohjoismaiden kovin pääomasijoittaja meidän toimialallamme”, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu kertoo.

Verdanen sijoitus tarjoaa Fiksuruoalle mahdollisuuden isoon kasvuloikkaan. “Verdane tuo mukanaan arvokasta kokemusta ja näkemystä kasvuyhtiön kansainvälistämisestä, vastuullisuudesta ja verkkokaupan tulevaisuudesta. Saamme samalla myös erittäin kovaa osaamista hallitukseemme. Odotan innolla, että pääsemme aloittamaan yhtiömme seuraavan kasvuvaiheen”, Järvensivu iloitsee.

Mathemin perustaja Fiksuruoan hallitukseen

Fiksuruoan hallituksessa ovat aloittaneet Ruotsin suurimman päivittäistavaran verkkokaupan Mathemin perustaja ja entinen toimitusjohtaja Tomas Kull, Verdanen verkkokauppasijoituksista vastaava osakas Staffan Mörndal sekä Verdanen Suomen toimintoja vetävä osakas Janne Holmia.

“Fiksuruoka on todella jännittävässä vaiheessa tuomassa kestävää, digitaalista ja budjettiystävällistä ratkaisua yhteen maailman suurimmista ongelmista – ruokahävikkiin. Olemme vaikuttuneita Fiksuruoka-tiimin sitoutumisesta paremman maailman rakentamiseen, innosta ymmärtää verkkokauppaa ja ylpeitä voidessamme käyttää liiketoiminnan asiantuntemustamme kasvun tukemiseen Euroopassa ja ruokahävikin vähentämiseen kansainvälisessä mittakaavassa”, sanoo Verdanen Janne Holmia.

Fiksuruoka.fi:n toiminnassa yhdistyy useampi megatrendi

Fiksuruoka.fi:n toiminnassa yhdistyy useampi megatrendi: ruokakaupan siirtyminen verkkoon sekä vastuullisuus hävikin vähentämisen kautta. Juhani Järvensivu näkee yhtiöllä olevan myös vahvoja kilpailuetuja: “Olemme äärimmäisen dataohjattu firma. Hyödynnämme dataa ja analytiikkaa kokonaisvaltaisesti asiakaskokemuksen ja verkkokaupan kehittämisessä sekä muun muassa ostossa, hinnoittelussa ja digitaalisessa markkinoinnissa”, kertoo Järvensivu.

Fiksuruoka.fi:n kasvu näkyy myös henkilöstössä ja yhtiö rekrytoi tällä hetkellä lisää työntekijöitä Suomeen. Tällä hetkellä yhtiö työllistää 21 henkilöä Suomessa ja on menestynyt myös yrityskulttuurin rakentamisessa: yritys voitti toisen sijan Suomen Parhaat Työpaikat 2021 -kilpailussa, alle 20 henkeä työllistävien firmojen sarjassa.

”Tavoitteenamme on löytää noin 15 uutta työkaveria Suomeen vielä ennen kesää. Rekrytoimme tällä hetkellä kaikkiin tiimeihimme: ostoon, markkinointiin, verkkokaupan kehitykseen, analytiikkaan ja asiakaspalveluun”, Järvensivu kertoo.

Fiksuruoka.fi:

Fiksuruoka.fi on teknologia- ja verkkokauppayritys, joka vähentää ruokahävikkiä myymällä elintarvikkeiden sekä käyttötavaran poisto- ja jäännöseriä suurilla alennuksilla verkkokaupassa www.fiksuruoka.fi. Fiksuruoka.fi tarjoaa kuluttajille edullisen sekä ekologisen tavan ostaa tuotteita ja samalla auttaa toimittajia vähentämään hävikkiä. Datan ja analytiikan hyödyntäminen ostossa, hinnoittelussa, digitaalisessa markkinoinnissa sekä verkkokaupan ja asiakaskokemuksen kehittämisessä on Fiksuruoka.fi:n ydinosaamista.

Fiksuruoka.fi tekee yhteistyötä Suomessa lähes kaikkien isojen kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia. Verkkokaupan valikoima koostuu pääosin suomalaisten valmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.

Lisätietoa: www.fiksuruoka.fi

Verdane:

Verdane on teknologiavetoisiin yrityksiin erikoistunut kasvusijoitusyhtiö, joka tekee yhteistyötä kunnianhimoisten pohjoiseurooppalaisyritysten kanssa ja auttaa niitä saavuttamaan seuraavan kansainvälisen kasvun vaiheen. Verdanen rahastojen sitoumusten kokonaismäärä on yli kolme miljardia euroa, ja ne ovat vuodesta 2003 alkaen tehneet yli 120 sijoitusta nopeasti kasvaviin yrityksiin. Verdanen 80-henkisen tiimin jäsenet työskentelevät Berliinissä, Helsingissä, Kööpenhaminassa, Lontoossa, Oslossa ja Tukholmassa. Heidän keskeisimpänä tavoitteenaan on olla halutuin kasvukumppani Pohjois-Euroopan teknologiavetoisille yrityksille.

Lisätietoa: www.verdane.com
Seuraa Verdanea: LinkedIn