Fiksut vinkit jouluhävikin vähentämiseen – Fiksuruoan joulu jatkuu tammikuun puolelle

Fiksuruoka.fi haluaa kannustaa suomalaisia kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin myös jouluna. Fiksuruoan verkkokauppamyynnin myötä vähennetyt hävikkikilot ovat tuplaantuneet viime vuosien aikana.

Joulua vietetään jälleen monissa suomalaisissa kotitalouksissa jouluherkkuja nautiskellen. Joulupöydästä löytyy monia eri ruokalajeja, minkä myötä myös ruokahävikkiä saattaa syntyä normaalia enemmän. Hävikkimyynnin suomalainen pioneeriyritys Fiksuruoka.fi haluaa kannustaa suomalaisia kiinnittämään huomiota ruokahävikkiin myös jouluna. Yrityksen missio on vähentää hävikin määrää, ja yksi kiireisimmistä ajoista hävikkimarkkinoilla alkaa heti jouluaaton jälkeen.

“Fiksuruoalla joulu jatkuu myös aaton jälkeen pitkälle tammikuun puolelle. Kyseessä on yksi kiireisimmistä sesongeista, kun jopa satoja yritysten joulumyynnin ylijäämätuotteita tulee myyntiin Fiksuruoan verkkokauppaan. Vuonna 2019 joulusesongin ruokahävikkiä onnistuttiin vähentämään yhteensä 180 000 kiloa, kun taas vuonna 2020 vähennettyjä hävikkikiloja kertyi jopa 365 000. Toivottavasti tänä vuonna lyödään jälleen viime vuoden ennätys ja onnistutaan vähentämään turhaa jouluhävikkiä mahdollisimman paljon”, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu kertoo.

Kodin ruokahävikin vähentäminen lähtee suunnittelusta

Vaikka Fiksuruoan toiminta perustuu tuotannon ylijäämätuotteiden myyntiin, yrityksen intohimo hävikin vähentämiseksi ulottuu myös verkkokaupan ulkopuolelle. Fiksuruoan mukaan kaikkien olisi syytä kiinnittää ruokahävikkiin huomiota myös kotona sekä arjessa että juhlapyhinä.

”Joulun ruokaostokset on tärkeää suunnitella etukäteen, ettei turhaa ruokahävikkiä syntyisi. Joulupöydän tarjoilut kannattaa kartoittaa henkilömäärän mukaan, ja neljän hengen reseptistä riittää hyvin 10–12 hengelle, kun ruoka tarjoillaan yhdessä muiden ruokalajien kanssa”, Järvensivu neuvoo.

Jos joulupöydästä kaikesta huolimatta jää ruokia yli, niiden hyödyntämiseen löytyy monenlaisia herkullisia reseptejä.

Fiksuruoka ja Klarna lahjoittivat jälleen Joulupuu-keräykseen

Fiksuruoka.fi ja maksunvälitysyhtiö Klarna toteuttivat toista kertaa yhteisen hyväntekeväisyyskampanjan ja lahjoittivat 2 000 Fiksuruoan joulupakettia Joulupuu-keräykseen. Joulupuun kautta välitetään joululahjoja vähävaraisille sekä erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille.

Jenni Pöyry
jenni@mellakkahelsinki.fi